جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 104129
تاریخ انتشار: 1402/11/17 04:45

موج جدید سرما چالش جدید صنایع سیمان

در سال‌های اخیر ناترازی در تامین گاز به چالشی جدی برای کشور بدل شده است. در چنین فضایی برای تامین گاز در سایر حوزه‌های اولویت‌دار مانند بخش خانگی، تامین انرژی برخی صنایع از جمله واحدهای سیمانی کشور با محدودیت روبه‌رو شده است؛ محدودیتی که حتی باوجود استفاده از سوخت جایگزین نیز مرتفع نخواهد شد.
موج جدید سرما چالش جدید صنایع سیمان

در سال‌های اخیر ناترازی در تامین گاز به چالشی جدی برای کشور بدل شده است. در چنین فضایی برای تامین گاز در سایر حوزه‌های اولویت‌دار مانند بخش خانگی، تامین انرژی برخی صنایع از جمله واحدهای سیمانی کشور با محدودیت روبه‌رو شده است؛ محدودیتی که حتی باوجود استفاده از سوخت جایگزین نیز مرتفع نخواهد شد.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص محدودیت‌های پیش‌روی این صنعت در هفته‌های گذشته و به دنبال سردتر شدن هوا در فرآیند تامین گاز به‌عنوان سوخت اصلی این صنعت گفت: دیماند مصرف گاز طبیعی صنعت سیمان کشور ماهانه برابر ۲۷ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود. با آغاز ماه‌های سرد سال و بروز محدودیت در تامین انرژی گاز کشور، مقرر شد ماهانه ۶ میلیون و ۲۰۰ مترمکعب گاز در اختیار این صنعت قرار گیرد.

به گزارش معدن‌نیوز، وی افزود: گاز در رده انرژی‌های پاک قرار دارد و درحال‌حاضر همین گاز محدود نیز در اختیار مجموعه‌هایی قرار می‌گیرد که در نزدیکی کلانشهرها واقع‌شده‌اند. این مجموعه‌ها که محدودیت مصرف مازوت را دارند عبارتند از: سیمان فارس، سیمان درود، سیمان تهران، سیمان شمال و..... بخشی از نیاز این واحدها به گاز در هفته‌های اخیر تامین شده تا روند فعالیت آنها با ظرفیت محدود و نسبی ادامه یابد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: تعدادی از صنایع سیمانی که در جنوب کشور و در ابتدای خطوط لوله گاز واقع‌شده‌اند نیز همچنان امکان استفاده از گاز را به‌عنوان سوخت کوره در اختیار دارند. مابقی صنایع نیز ناچارند برای تداوم تولید خود به استفاده از مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین، روی آورند. این در حالی است که هزینه حمل مازوت قابل‌توجه است و درنتیجه نرخ تمام‌شده تولید با تغییر سوخت صنایع، افزایش خواهد یافت. هرچه محل تامین این مازوت از کارخانه سیمان دورتر باشد، هزینه حمل و به دنبال آن هزینه تمام‌شده تولید افزایش می‌یابد. وی افزود: در هفته‌های گذشته مقررشده برخی صنایع سیمانی که عمدتا در شرق کشور نیز واقع‌شده‌اند، سوخت جایگزین خود را از تهران تامین کنند. هزینه تامین سوخت برای این صنایع از استانداردهای تولید اقتصادی خارج می‌شود و درنتیجه این واحدها ناچار شده‌اند که کوره‌های خود را خاموش کنند. به‌این‌ترتیب در این مدت شاهد توقف کوره‌های سیمان سبزوار، سیمان خمسه، یک خط از سیمان بجنورد و... بوده‌ایم.

الوندیان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به بعد مسافت طولانی تامین مازوت موردنیاز صنایع سیمان، تامین این سوخت جایگزین در موعد مناسب عملا ناممکن می‌شود. پیش‌بینی می‌شود همین چالش نیز به توقف کوره‌های برخی واحدهای تولید سیمان در آینده نزدیک منجر شود.

این فعال صنعت سیمان گفت: در بهمن‌ماه امسال شاهد ورود امواج جدید سرما به کشور بودیم و به‌طبع مصرف گاز در کشور افزایش‌یافته است. در بروز محدودیت در تامین مازوت، اولویت تامین سوخت جایگزین، به نیروگاه‌ها اختصاص خواهد یافت. یعنی روند تامین سوخت صنایع سیمان دشوارتر خواهد شد. کما اینکه در چنین موقعیتی برخی واحدهایی که در منطقه آذربایجان واقع‌شده‌اند را هم برای تامین مازوت به تهران ارجاع داده‌اند. به‌طبع چنین شرایطی برای مدت‌زمان طولانی نمی‌تواند تداوم یابد. درواقع همان داستان افزایش قابل‌توجه هزینه حمل و همچنین تامین نشدن به‌موقع سوخت به دلیل مسافت طولانی و محدودیت‌های جاده‌ای و محدودیت ناوگان حمل تکرار می‌شود.

الوندیان در پاسخ به سوالی مبنی بر روند تامین سیمان موردنیاز کشور در موقعیت کنونی گفت: باوجود بروز محدودیت در روند تامین سوخت صنایع سیمان کشور، میزان تولید این محصول، کفاف نیاز بازار داخلی را تاکنون داشته است. از یک‌سو ظرفیت تولید در این صنعت به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی است، از سوی دیگر نیز خوشبختانه واحدهای سیمانی کشور، ذخیره کلینکر داشته‌اند و تولید ادامه داشته است لذا کمبودی را در بازار مشاهده نمی‌کنیم. درنتیجه التهاب و تنشی را در بازار خریدوفروش این محصول مشاهده نمی‌کنیم البته در صورت طولانی شدن این محدودیت احتمال بروز تنش در بازار در بعضی مناطق وجود دارد. به بیان دیگر خسارت حاصل از بروز این محدودیت انرژی، تنها به تولیدکننده تحمیل می‌شود.

وی در پایان افزود: گفتنی است در روزهای گذشته مقررشده در صورت نیاز بیشتر کشور به گاز با توجه به سرمای هوا، گاز صنایعی که در مجاورت کلانشهرها واقع‌شده‌اند نیز قطع شود. درنتیجه احتمال می‌رود طی روزهای آتی، کوره برخی دیگر از واحدهای سیمانی کشور، عملا خاموش شود. یعنی خسارات تحمیلی به صنایع در سایه محدودیت‌های انرژی ادامه دارد. امیدواریم با رفع محدودیت‌ها در اسرع وقت از خسارت بیشتر به واحدهای تولیدی و کمبود سیمان جلوگیری شود.

 ساماندهی با عرضه در بورس کالا

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه روند صعودی را در تولید سیمان شاهد هستیم، گفت: از سال ۱۴۰۰ سیمان وارد بورس کالا شد و به‌واسطه شفافیت در این بازار، ساماندهی در عرضه و تقاضای سیمان کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش کالاخبر، علی‌اکبر الوندیان با بیان اینکه اکنون صنعت سیمان قابلیت تولید ۱۲ نوع سیمان را دارد، گفت: با لحاظ کردن رده‌های مقاومتی و درصدهای افزودنی، تعداد ۵۵ محصول استاندارد ملی ایران در این صنعت ثبت‌ شده است.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان عنوان کرد: اکنون باتوجه به شرایط بازار و تقاضا تعداد ۱۶ نوع محصول عرضه می‌شود، در نظر داریم به‌تدریج انواع سیمان‌های تولیدی در بورس کالای کشور معرفی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جشن ۹۰ سالگی سیمان اظهار کرد: در ۹ ماه امسال، ۱۰.۵ میلیون تن سیمان به ۲۵ کشور ازجمله عراق، کویت، افغانستان، پاکستان و سوریه صادر شده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ براساس آمارها، ۱۳ میلیون تن سیمان صادر شده و ۶۰ میلیون تن مصرف داخل کشور بوده است.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به خاطر همکاری وزارت نیرو در تامین برق و انرژی شاهد رشد تولید در صنعت سیمان هستیم که پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده نیز وضعیت بهتری را داشته باشیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان با بیان اینکه دهه طلایی در سرمایه‌گذاری صنعت سیمان دهه ۸۰ بود، گفت: در آن برهه ایران به رتبه چهارم جهان صعود کرده بود و اکنون در رتبه ششم در تولید سیمان رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ۹۰ میلیون تن در سال تولید سیمان داریم ضمن اینکه ۱۳ پروژه نیمه‌تمام داریم که اگر به بهره‌برداری برسد حدود 8میلیون تن و ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت سیمان‌سفید اضافه خواهد شد.

الوندیان به مشکلات صنعت سیمان پرداخت و گفت: افزایش نامتعارف هزینه‌های تولید، شیوه اعمال هزینه‌های تولید در نرخ کف و موانع صادراتی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت سیمان است.

وی افزود: رشد نرخ سیمان با هزینه تولید توازن ندارد در همین راستا 4هزار میلیارد تومان از محل مابه‌التفاوت نرخ سوخت از اردیبهشت‌ماه امسال هزینه بیشتری به تولیدگران این عرصه تحمیل‌ شده است.

سخن پایانی

در روزهای گذشته مقررشده است ر صورت نیاز بیشتر کشور به گاز با توجه به سرمای هوا، گاز صنایعی که در مجاورت کلانشهرها واقع‌شده‌اند نیز قطع شود. در نتیجه احتمال می‌رود طی روزهای آتی، کوره برخی دیگر از واحدهای سیمانی کشور، عملا خاموش شود. یعنی خسارات تحمیلی به صنایع در سایه محدودیت‌های انرژی ادامه دارد. امیدواریم با رفع محدودیت‌ها در اسرع وقت از خسارت بیشتر به واحدهای تولیدی و کمبود سیمان جلوگیری شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2awr7k