-

قالب بندی چوبی چه کاربردی دارد؟

قالب بندی چوبی یکی از سنتی‌ترین روش‌های انواع قالب بندی است. هرچند که تولید آن نسبت به روش‌های دیگر آسان است اما به دلیل عمر کوتاه آن به ویژه در پروژه‌های بزرگ، بسته به نظر پیمانکاران و مهندسین ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قالب بندی چوبی چه کاربردی دارد؟

قالب بندی چوبی چه کاربردی دارد؟

قالب بندی چوبی یکی از سنتی‌ترین روش‌های انواع قالب بندی است. هرچند که تولید آن نسبت به روش‌های دیگر آسان است اما به دلیل عمر کوتاه آن به ویژه در پروژه‌های بزرگ، بسته به نظر پیمانکاران و مهندسین ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روزها هنوز در مناطقی با هزینه‌ نیروی کار کم، از این قالب بندی چوبی استفاده می‌کنند. یکی از دلایل خرید پلای وود توسط مهندسین ساختمان ساز، استفاده از همین قالب بندی چوبی برای ساختمان است. اگر شما هم می‌خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری را کسب کنید، ادامه‌ این مقاله را از دست ندهید.

قالب بندی چیست؟

قالب بندی همانطور که از نامش پیداست، نگه دارنده‌ موادی است که در داخل آن ریخته تا فرم بگیرد و بعد سفت شود. سپس شکل ظاهری را حفظ کند تا مقاوم شود. این قالب‌ها را در پروژه‌های بزرگ و کوچک ساختمان‌ها و مجتمع ها به کار می‌برند.

چوبی را که برای این نوع قالب‌ها به کار می‌برند از درختان سوزنی شکل که شامل کاج و سرو و همچنین از درختان برگ پهن مانند چنار، بلوط و صنوبر است، تهیه می‌کنند. دلیل اینکه از این نوع درختان برای ساخت قالب استفاده می‌کنند این است که مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند.

ناگفته نماند که قالب‌ها در چند نوع ساخته می‌شود که عبارت‌اند از نوع چوبی، فلزی، آجری. چوب یک ماده رایج اما قدیمی برای ساخت قالب‌های بتونی است که به طور فراوان برای استفاده در این موضوع به کار می‌رود. بیشتر چوب‌هایی که برای قالب بندی به کار می‌روند از مواردی هستند که وارادتی بوده و از کشور روسیه یا فنلاند به ایران می‌آیند. به همین دلیل به چوب روسی نیز معروف هستند.

قالب بندی چوبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف استفاده از قالب بندی در ساخت و ساز و بتن ریزی، شکل دهی بتن تا زمان سفت شدن است.‌ این قالب‌ها باعث می‌شوند بتن‌ها در جای معین و با شکل مناسب محکم و سفت شود. برای این که بتن ریزی به بهترین شکل اجرا شود، باید قالب بندی در ساختمان به خوبی انجام شود. در ادامه به ویژگی‌های این روش اشاره می‌کنیم.

  • مهم‌ترین ویژگی قالب بندی چوبی این است که در مقابل رطوبت، مقاومت زیادی دارد.
  • همچنین از درختان پهن برگ که از مرغوبیت خوبی برخوردار هستند، برای این نوع قالب بندی استفاده می‌کنند.
  • قالب بندی چوبی نسبت به فلز و سایر آن وزن کمتری دارد، به همین خاطر حمل و نقل، اجرا و نصب آن، آسان‌تر است.
  • نوع تخته‌هایی که برای این قالب‌ها به کار گرفته می‌شود، ضریب حرارتی پایین‌تری نسبت به سایر انواع دیگر دارند.
  • قالب‌های چوبی دارای مقاومت بالایی از نظیر کششی، فشاری و برشی هستند. به همین دلیل می‌توانند بارهای با فشار زیاد را تحمل کنند.
  • هزینه مقرون به صرفه در مقابل دیگر قالب‌ها دارند.

انواع قالب بندی چوبی

قالب بندی‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام برای کار متفاوتی ساخته شده‌اند. برای آشنایی با انواع آن، ادامه مطلب را دنبال کنید.

  • قالب بندی پایه (فنداسیون)

برای تمامی ساختمان‌ها اول پی ساختمان را برنامه ریزی می‌کنند تا درست و اصولی پایه گذاری شود. این مرحله بسیار مهم بوده و اهمیت بالایی دارد. بتن ریزی در این قسمت با فشار بسیار بالا انجام می‌گیرد.

بهتر است از چوب روسی برای قالب بندی چوبی فنداسیون استفاده شود. تخته‌های چوبی مورد نظر در قالب چوبی پایه باید ۱۰تا ۲۰ سانتی‌متر بوده و به ضخامت ۲.۴ تا ۳ سانتی‌متر باشند که طول این قالب‌ها به ۶ متر می‌رسد.

  • قالب بندی چوبی تیر

به قالب‌های چوبی تیر، کناره و کف می‌گویند. قالب‌های کفی از تخته‌های سه لا تهیه می‌شوند که اندازه‌ آن یا برابر یا بزرگتر از کف ستون اصلی ساختمان است. برای کیفیت بتن ریزی باید قالب‌های کناره با قالب کف همخوانی داشته باشند که با استفاده از بست، به یکدیگر بسته می‌شوند.

  • قالب بندی چوبی سقف

در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بالا بردن سرعت ساخت و ساز بسیار پر اهمیت شده است. برای بتن ریزی سقف از این نوع قالب استفاده می‌شود.

  • قالب بندی چوبی ستون

قالب بندی چوبی برای ستون باید از ابعاد مشخصی برخوردار باشد. به همین دلیل باید ضخامت تخته چوبی بین ۲۰ تا ۲۵ و‌ عرض آن ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر باشد. برای قالب بندی چوبی از پشت بندهایی به فاصله‌ ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر استفاده و علاوه بر میخ کردن آن‌ها به قالب، این پشت بندها را به هم متصل می‌کنند.

بخشی دیگر از نوع قالب بندی چوبی که نوعی سبک قالب بندی است به شرح زیر است:

  1. قالب بندی چوبی تیر هوپاد
  2. قالب بندی چوبی یک طرفه و دو طرفه
  3. قالب بندی تیر چوبی
  4. قالب بندی چوبی میز بتنی

خرید قالب چوبی

صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی از صنایع مهم هر کشور محسوب می‌شود. در این صنعت ابزارها و وسایل متعددی برای راحتی کار و انجام کارهای سخت اختراع و ساخته شده‌اند. یکی از این ابزار‌ها همین تخته قالب بندی است.

این قالب‌ها باتوجه به ابعاد و جنس‌ و مواد به کار رفته‌ داخل آن‌ها، به طور مختلف تولید می‌شوند. قالب چوبی یکی از انواع قدیمی ابزارهای ساخت و ساز بوده و سالیان سال است که از این محصول در ساختمان سازی استفاده می‌کنند.

قیمت این نوع قالب‌ها به عوامل مختلفی مانند ابعاد، جنس چوب و ضخامت آنها بستگی دارد. موضوع دیگری که بر قیمت آن تاثیر دارد، متراژ ساختمان یا پرورژه‌ در حال ساخت است. هر چقدر متراژ قالب‌های چوبی استفاده شده، بیشتر باشد هزینه آن بالاتر است.

همچنین در برخی از مناطق بابت نوع آب و هوایی که دارند، از قالب‌های ضد آب برای ماندگاری در برابر نور، گرما و سرما و حتی حشرات استفاده می‌کنند. این موارد که دوام بیشتری دارند، معمولا از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

گروه بازرگانی مدحت وود با قدمت دیرینه، بهترین محصولات خود را برای مصرف‌کننده ارائه می‌دهد. بنابراین اگر قصد تهیه این ابزار را دارید، می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید و محصول مد نظر خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از آنها تهیه نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد قالب بندی چوبی و ویژگی‌ها و انواع آن صحبت کردیم. دقت داشته باشید که قالبندی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه‌های بتنی است. به طور کلی با توجه به اهمیت بسیار بالا و همچنین تخصصی بودن قالب بندی، باید دقت داشته باشید که هرگونه لغزش و اشتباه در نصب و اجرای آن در ساختمان منجر به خسارت و خطرات ناگواری می‌شود.

بنابراین بهتر است برای نصب و اجرای این ابزار از یک پیمانکار مجرب و حرفه‌ای درخواست کنید تا با اطمینان کامل نصب گردد. گروه بازرگانی مدحت وود موفق به اخذ نمایندگی فروش محصولات چوبی از بهترین برند‌های روسیه شده است.

در سایه واردات مستقیم و بدون واسطه از بزرگ‌ترین برندهای تولیدی دنیا توانسته محصولات خود را با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار دهد. مجموعه بازرگانی مدحت وود یکی از مراکز فعال در زمینه‌ ارائه خدمات مربوط به قالب بندی و ساختمان سازی است.

این شرکت بازرگانی توانسته تمامی تجهیزات مورد نیاز ساخت و ساز، همچون قالب بندی و سایر موارد را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد. در صورتی که قصد خرید این محصول را دارید، با گروه بازرگانی مدحت وود و کارشناسان آن ارتباط بگیرید تا به این ترتیب مشاوره لازم در این خصوص به شما داده شود و سپس اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*