-
کد خبر: 110753
تاریخ انتشار: 1403/03/07 08:30

عوامل موثر بر هزینه ساخت گلخانه در سال ۱۴۰۳

عوامل موثر بر هزینه ساخت گلخانه در سال ۱۴۰۳

عوامل موثر بر هزینه ساخت گلخانه در سال ۱۴۰۳

هزینه ساخت گلخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. بطور کلی برای مدیریت دقیق هزینه‌ها و برنامه‌ریزی درست برای اساس میزان بودجه خود، باید در رابطه با هزینه احداث گلخانه اطلاعات کامل و جامعی را به دست آورد.

متاسفانه تورم بالا و افزایش افسار گسیخته قیمت تجهیزات مورد نیاز برای احداث گلخانه، موجب افزایش روز افزون هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه شده است. از این‌رو ارئه اطلاعات و آمار و ارقام دقیق برای این منظور به سختی امکان‌پذیر است‌.

به همین دلیل کسانی که می‌خواهند در این رابطه اطلاعات کاملی را به دست بیاورند، حتما باید از افراد باتجربه و شرکت‌های معتبر فعال در این حوزه مشاوره و کمک بگیرند و بر اساس اطلاعات بروز برنامه‌ریزی کنند.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت گلخانه

احداث گلخانه یک فرایند مهندسی بوده و به تجهیزات و امکانات مختلفی نیاز دارد. به همین دلیل علاقمندان به فعالیت در این حرفه باید قبل از هر چیزی ابتدا با کارشناسان و شرکت‌‌های گلخانه‌سازی مشورت کنند و در رابطه با شرایط و هزینه‌های مورد نیاز برای شروع به کار و احداث گلخانه تا رسیدن به درآمد، اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند.

بطور کلی متریال‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت گلخانه از تنوع زیادی برخوردار هستند و شرکت‌های فعال در این بر حسب شرایط، سطح توقعات و میزان بودجه مشتریان خود از متریال و تجهیزات خاصی استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت گلخانه کیفیت تجهیزات و متریالی است که بکار می‌رود‌. همانطور که عنوان شده در حال‌حاضر تجهیزات مورد نیاز برای احداث گلخانه از تنوع بالایی برخوردار هستند و صاحبان این صنعت می‌توانند بر حسب قدرت مالی و شرایط خود، گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنند.

باید متذکر شد که استفاده از تجهیزات ارزان قیمت و بی‌کیفیت در کنار کاهش هزینه احداث گلخانه با معایب زیادی به همراه خواهد بود. به عبارت دیگر استفاده از تجهیزات نامرغوب به نوعی موجب افزایش هزینه‌های نگهداری گلخانه شده و میزان بازدهی آن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

بنابراین کاهش متراژ گلخانه بسیار منطقی‌تر از کاهش کیفیت تجهیزات کاربردی برای احداث آن است. دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت گلخانه شامل موارد زیر است.

هزینه سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش

یکی عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت گلخانه، هزینه سیستم سرمایشی، گرمایشی و تهویه است. هزینه سیستم سرمایشی و گرمایشی بستگی به متراژ (طول و عرض) گلخانه دارد‌؛ اما در حالت کلی هزینه سیستم تهویه و سرمایش یک گلخانه ۵۰۰ متری (۹.۶۰ × ۴۵ متر) الی ۱۰۰۰ متری ۱۱۵ الی ۱۲۵ هزار تومان است. تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم سرمایشی گلخانه، شامل فن ۱۴۰ کوئل، فن ۳۰ کوئل و پد، قاب و لوله کشی آب می‌شود.

جهت راه‌اندازی سیستم گرمایشی گلخانه در مناطق سردسیر برای هر ۶۰۰ متر یک بخاری و مناطق دیگر نظیر تهران برای هر ۸۰۰ متر یک بخاری لازم است. برای راه اندازی و نصب سیستم گرمایشی نیاز به راه اندازی تاسیسات خاصی نیست و فقط باید یک بخاری تهیه شود.

منتهی بخاری باید در جاهایی که گل و گیاه قرار دارد، تعبیه نشود. زیرا اکسیژن محدوده را مصرف کرده و موجب خرابی گل و گیاه می شود. از این‌رو در برخی موارد بخاری در خارج از گلخانه قرار می گیرد و سپس گرمای آن از طریق لوله کشی به داخل گلخانه منتقل داده می شود.

هزینه نایلون

دیگر عامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت گلخانه هزینه مورد نیاز برای تهیه نایلون یا پلاستیک است‌. هزینه نایلون به عوامل مختلفی نظیر طول و عرض گلخانه، درصد یووی نایلون، کیفیت پلاستیک، میزان ضخامت، کیفیت، برند کیفیت و غیره بستکی دارد؛ اما در حالت کلی برای تهیه هر یک متر نایلون باید ۵۵ الی ۷۵ هزار تومان هزینه پرداخت کرد.

سیستم آبیاری

هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم آبیاری، از دیگر عامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت گلخانه محسوب می‌شود. هزینه سیستم آبیاری بستگی به نوع سیستم دارد. به عنوان مثال سیستم آبیاری معمولی متری ۷۰ الی ۷۵ هزار تومان هزینه می برد؛ اما هزینه مورد نیاز برای سیستم آبیاری سقفی بوم بسیار گران تر بوده و برای هر یک متر باید ۲۰۰ هزار تومان هزینه صرف کرد.

راه اندازی سیستم برق رسانی

دیگر عامل تاثیرگذار بر هزینه احداث گلخانه، هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم برق گلخانه است. هزینه سیستم برق بستگی به تعداد چراغ‌های موجود در داخل گلخانه، نحوه نوردهی چراغ‌ها، تعداد بخاری‌ها، تعداد فن‌ها و دیگر تجهیزات برقی بکار رفته در سیستم گلخانه دارد؛ اما بطور کلی میانگین هزینه مورد نیاز برای این منظور در هر یک متر ۷۰ الی ۱۰۰ هزار تومان هزینه می برد.

نوع گلخانه

دیگر عامل تاثیرگذار هزینه ساخت گلخانه نوع آن است. به عبارت دیگر گلخانه در انواع مختلفی وجود دارد و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی هرکدام از آنها نیز متغیر است.

به عنوان مثال برای راه‌اندازی هر یک متر گلخانه تونلی باید ۴۶۰ الی ۴۸۰ هزار تومان فقط برای راه‌اندازی سازه یا استراکچر هزینه کرد و متری ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان هم باید برای تهیه نایلون روی آن هزینه پرداخت کرد و هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک گلدانی مترمربعی  ۱۶۰ الی ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌برد.

هزینه مورد نیاز برای راه اندازی سازه گلخانه

هزینه ساخت سازه گلخانه ۱۰۰۰ متری و ۲۰۰۰ متری برای هر متر مربع حدود ۵۸۰ تا ۷۳۰ هزار تومان است. همچنین برای تهیه هر متر پلاستیک نیز باید ۵۵ الی ۷۵ تومان هزینه کرد. هزینه ساخت گلخانه و نصب سازه نیز بطور میانگین برای هر متر ۸۰ الی ۱۵۰ هزار تومان است. هزینه نصب بستگی به محل قرارگیری و متراژ گلخانه دارد. بطور کلی با افزایش متراژ گلخانه هزینه احداث گلخانه و نصب آن کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

هزینه ساخت گلخانه بر حسب شرایط بسیار متغیر است و جهت برآورد هزینه‌های مورد نیاز برای این منظور باید فاکتور‌های زیادی را نظر گرفت. به همین دلیل کسانی می‌خواهند در رابطه با هزینه احداث گلخانه در سال ۱۴۰۳ اطلاعات کامل و بی‌نقصی را به دست بیاورند، حتما باید با کارشناسان با تجربه و شرکت‌های معتبر در این حوزه نظیر فولاد اروند پردیس ارتباط گرفته و مشاوره دریافت کنند.

متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی بد و افزایش تورم، هزینه‌های مورد نیاز برای این منظور نیز مدام در حال نوسان هستند. به همین دلیل برای شروع به کار باید همه برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس اطلاعات دقیق و بروز انجام داد. در غیر این صورت به دلیل افزایش امکان بروز خطا در محاسبات انجام شده پروژه ناتمام باقی خواهد بماند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ap6ak