-

ریسک های اصلی در سرمایه گذاری در خارج از کشور

کشورهایی در دنیا هستند که امنیت و آزادی کاملی به سرمایه گذاران خارجی می دهند. این کشورها سعی دارند با جذب سرمایه گذار خارجی اقتصاد خود را رونق ببخشند. سرمایه دارانی که در کشور ما حضور دارند عموما به دنبال بهترین کشورها و بازارها برای سرمایه گذاری هستند تا علاوه بر حفظ ارزش پول بتوانند سودی نیز کسب کنند.

ریسک های اصلی در سرمایه گذاری در خارج از کشور

اما سرمایه گذاری در خارج از کشور همیشه با سود همراه نیست و اگر با مشاوره در سرمایه گذاری حرفه ای همراه نباشد می تواند منجر به ضرر های کلانی شود. ثبت شرکت در خارج از ایران و انواع سرمایه گذاری های دیگر همیشه با ریسک ها و خطر هایی مواجه هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و تشریح ریسک های سرمایه گذاری در خارج از کشور بپردازیم.

سرمایه گذاری در خارج از کشور

کاهش ارزش پول کشور مقصد

پیش از این که در یک کشور سرمایه گذاری کنید باید آینده ارزش پول آن کشور را تخمین بزنید و تحلیل کنید. مثلا اخیرا کسانی که بدون نگاه به آینده ارزش لیر در کشور ترکیه سرمایه گذاری کرده بودند با ضررهای کلان مواجه شدند.

ارزش پول یک کشور با المان های زیادی بالا و پایین می شود. بخش زیادی از آن به ارتباط آن کشور با دیگر کشورها و روابط سیاسی آن با غرب و شرق بستگی دارد. تغییر در هر کدام از این المان ها می تواند به کاهش یا افزایش نرخ پول یک کشور منتهی شود.

این موضوع البته همیشه باعث ضرر کردن افراد نیست اگر یک تحلیل درست و دقیق و مشاوره در سرمایه گذاری حرفه ای داشته باشید می توانید با سرمایه گذاری در یک زمان درست از افزایش ارزش پول یک کشور هم کسب سود کنید. مثلا الان که ارزش لیر با کاهش رو به رو شده است یک فرصت خوب برای سرمایه گذاران خارجی است که بتوانند با سرمایه گذاری در کشور ترکیه کسب سود کنند.

تنش های داخلی کشور مقصد

وجود تنش بین مردم یک کشور از جمله ریسک های سرمایه گذاری در خارج از کشور است. اگر یک کشور از نظر سیاسی ناآرام باشد این ناآرامی ها برای سرمایه گذاران خارجی خطرناک است چرا که می تواند منجر به تغییر سیاست های کلان اقتصادی شود.

مثلا در جامعه ترکیه یک شکاف عمیقی بین کسانی که فکر می کنند دین و سیاست باید از هم جدا باشند و محافظه کاران مذهبی وجود دارد. تنش ها و خطرات منطقه ای که ترکیه در آن واقع شده است هم میزان قابل توجهی این ریسک را افزایش می دهد.

ریسک های سرمایه گذاری در خارج

ریسک مصادره اموال در کشور مقصد

امنیت سرمایه گذاری خارجی در گرو موارد زیادی است. پیش از سرمایه گذاری در خارج از کشور باید ارزیابی کرد که سیستم قضایی آن کشور نسبت به مصادره اموال سرمایه گذار بین المللی چگونه اقدام می کند. در این زمینه اگر مشاوره در سرمایه گذاری حرفه ای صورت بگیرد کشورها از نظر ناعادلانه بودن سیستم قضایی نسبت به سرمایه گذاران خارجی بررسی می شوند و کم ریسک ترین گزینه ها برای سرمایه گذار محترم شرح داده می شوند.

معمولا کشورهایی که کنترل فساد در آن ها بهتر انجام می شود ریسک مصادره اموال پایین تر است. علت این موضوع آن است که کنترل فساد مانع از نفوذ افراد غیر در امور قضایی و اداری می شود. سرمایه گذاری در کشورهایی که کنترل فساد در آن ها بهتر انجام می شود همچنین از نظر موانع موجود در سیستم اداری بهتر است چرا که با سنگ اندازی های عمدی سعی در دریافت رشوه نمی کنند.

مقایسه صادرات و واردات در کشور مقصد

یکی از شاخص های مهم سرمایه گذاری در خارج از کشور مقایسه نرخ صادرات و واردات آن کشور است. کشوری که صادرات بیشتری دارد خودکفاتر است و قدرت اقتصادی بیشتری هم دارد. سرمایه گذاری در کشورهایی که نرخ صادرات پایینی دارند ریسک بیشتری نسبت به کشورهای صادرکننده دارند. کشوری که به واردات کالا وابسته است معمولا فرصتی به سرمایه گذاران برای توسعه تولید در داخل کشور نمی دهد.

سود از سرمایه گذاری

نکات مهم و توصیه ها برای سرمایه گذاری خارج از کشور

دانستن و پذیرفتن واقعیت های سرمایه گذاری در خارج از کشور برای کسانی که قصد ثبت شرکت در خارج از ایران یا هرگونه سرمایه گذاری دیگری را دارند لازم است. سرمایه گذاری در کشورهای خارجی همیشه به قصد کسب سود انجام نمی شود و گاهی برای یک راه به عنوان مهاجرت استفاده می شود.

کسی که قصد سرمایه گذاری دارد باید پیش از این که پول خود را به کشور مورد نظر انتقال دهد، سود و زیان خود را در این کار محاسبه کند. یک نکته مهم دیگر این است که کسی که قرار است خارج از کشور سرمایه گذاری کند باید به تمام قوانین سرمایه گذاری در آن کشور اشراف داشته باشد.

اگر کسی قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی از طریق سرمایه گذاری را دارد برای این که ریسک خود را به حداقل برساند بهتر است از طریق سرمایه گذاری در بخش مسکن این کار را انجام دهد. این کار می تواند با خرید مسکن و اجاره دادن آن انجام شود. ریسک این کار از آن جهت کم است که قیمت مسکن در کشورهای اروپایی در سال های اخیر با رشد خوبی همراه بوده است.

بین ایران و برخی کشورها نظیر ترکیه تفاهم نامه های مالی امضا شده است که برخی از ریسک های سرمایه گذاری در آن کشورها را کاهش می دهد. مثلا میان ایران و ترکیه دو تفاهم نامه مالی امضا شده است که خیال سرمایه گذاران ایرانی را راحت تر کرده است.

اولی تفاهم نامه حفاظت از سرمایه گذاران که باعث می شود سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه ای بی دلیل برای تراکنش های خود مواخذه نشوند و اموال آنان مصادره نگردد. به لطف همین تفاهم نامه ترکیه در صد سال اخیر اموال سرمایه گذاران ایرانی را توقیف یا مصادره نکرده است.

این تفاهم نامه یک لطف دیگر دارد و آن این است که اگر سرمایه گذار ایرانی بعد از مدتی قصد خارج کردن سرمایه خود از ترکیه را داشت می تواند بدون مانع خاصی این کار را انجام دهد.

دومین تفاهم نامه ای که برای سرمایه گذاران بسیار مفید است تفاهم نامه جلوگیری از مالیات های دوگانه می باشد. این تفاهم نامه باعث می شود سرمایه گذار فقط در یکی از دو کشور ایران و ترکیه مالیات بدهد و لازم نباشد به هر دو کشور مالیات بپردازد. از فواید دیگر این تفاهم نامه این است که اگر فرد کمتر از 6 ماه ساکن ترکیه باشد به او مالیات تعلق نمی گیرد.

دانستیم که سرمایه گذاری در خارج از کشور نیازمند دانستن و قبول کردن ریسک های آن است. به حداقل رساندن ریسک زمانی اتفاق می افتد که مشاوره در سرمایه گذاری حرفه ای و تخصصی دریافت کنید. عدم آگاهی از ریسک های محتمل در سرمایه گذاری خارجی ممکن است به ضررهای جبران ناپذیر و پشیمانی منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین