-

پیشروی نیروهای روس در خاک اوکراین

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درباره بروز تنش میان روسیه و اوکراین، بامداد پنجشنبه نیروهای ارتش روسیه عملیات نظامی خود در خاک اوکراین آغاز و در نقاط مختلفی از خاک اوکراین پیشروی کرده‌اند. برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی در شمال کی‌یف خبر می‌دهند.

همزمان، دولت اوکراین از شهروندان پایتخت خواسته در برابر نیروهای روس که وارد کی‌یف می‌شوند، مقاومت کنند. به گزارش ایرنا، صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌طور رسمی دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد. روسیه اعلام کرد عملیات این کشور در اوکراین به‌منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است، اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و امریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به‌عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. باوجود تهدیدات گسترده‌ای که غربی‌ها پیش‌تر انجام می‌دادند، اعلام کردند قصد مداخله نظامی در بحران اوکراین را ندارند. حتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا در نشست مجازی گروه ۷ اعلام کرد نیروهای امریکایی برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نخواهند رفت.


گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با پوتین
رئیس‌جمهوری ایران با همتای روسی خود با محوریت جنگ اوکراین مذاکره تلفنی کرد. رئیس‌جمهوری روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی، وضعیت کنونی را «پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت روسیه» دانست. به گزارش ایسنا، در این گفت‌وگو سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه «گسترش ناتو به سمت شرق، تنش‌زا است»، تاکید کرد: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است. رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد آنچه اتفاق می‌افتد، به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود. رئیسی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توافقی پایدار است، نه متزلزل. ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها از ضرورت‌های دست یافتن به توافق پایدار هستند. پوتین نیز با اشاره به همکاری‌های فعال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر تداوم رایزنی‌های دو طرف در زمینه مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.


تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک
وزیر امور خارجه کشورمان نیز ریشه بحران اوکراین را در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو عنوان کرد و گفت: ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان درباره آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در توئیتر نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خواستار کمک‌های انسان‌دوستانه مجارستان برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از مسیر این کشور شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان و پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان درباره بحران اوکراین و همکاری برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به کشورمان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از اقداماتی که پیش‌تر از سوی ناتو در ایجاد بحران در منطقه شرق اروپا انجام گرفته، بر حمایت از راهکارهای سیاسی برای حل بحران اوکراین تاکید کرد. وزیر امور خارجه مجارستان هم در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد کشورش برای پیگیری انتقال شهروندان ایرانی از طریق خاک مجارستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و دستورات لازم برای پذیرش ایرانیان بدون نیاز به ویزا در خاک مجارستان و فراهم آوردن تسهیلات فوری برای بازگشت آنان به کشورمان را صادر خواهد کرد.


روسیه همیشه آماده گفت‌وگو است
وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت مسکو همیشه آماده گفت‌وگو خواهد بود؛ تا همه را به «عدالت و اصول منشور سازمان ملل متحد» بازگرداند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در نشستی با همتای پاکستانی خود عنوان کرد: ما گفت‌وگوهایی با همکاران امریکایی و سایر اعضای ناتو انجام دادیم. امیدواریم همچنان شانسی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد. ما همچنین خواستار اقداماتی هستیم که تضمین‌های امنیتی روسیه و مردم ما را فراهم کند؛ همان تضمین‌های امنیتی که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام شد و بی‌شک ما مثل همیشه آماده گفت‌وگو خواهیم بود تا همه را به عدالت و اصول منشور سازمان ملل متحد بازگرداند. همچنین، وزارت دفاع روسیه اطمینان داد نیروهای روسیه، شهرهای اوکراین را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه صرفا قصد «محدود‌سازی زیرساخت‌های نظامی اوکراین» را دارند و اعلام کرد هیچ خطری غیرنظامیان اوکراین را تهدید نمی‌کند.


کی‌یف آماده مذاکره با روسیه است
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین درباره توقف خصومت دیر یا زود آغاز می‌شود. در همین حال مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد اوکراین آماده است «بدون هیچ گونه پیش‌شرطی» با روسیه درباره تضمین‌های امنیتی گفت‌وگو کند. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین عنوان کرد: اوکراین هم‌اکنون فضا و فرصتی را برای مذاکره باقی گذاشته است. حتی درحال‌حاضر، درست زمانی که روسیه حمله را آغاز کرده، این جنگ باید تمام شود. این خصومت‌ها باید به پایان برسد. منابع خبری اعلام کردند با ورود نیروهای روس به منطقه‌ای در شمال کی‌یف، وزارت دفاع اوکراین از مردم این کشور خواسته با استفاده از کوکتل مولوتف با آنها مقابله کنند، این در حالی است که به گزارش رسانه‌ها تمامی شهرهای مهم منطقه «سامی» تحت محاصره نیروهای روس قرار دارد. در همین حال مقامات ۳ کشور امریکای لاتین شامل آرژانتین، کلمبیا و شیلی خواستار پایان درگیری روسیه و اوکراین و خروج سربازان روس از اوکراین شدند. ایوان دوکه، رئیس‌جمهوری کلمبیا در پیامی تصویری از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواست به درگیری در اوکراین پایان دهد. وزیر امور خارجه آرژانتین نیز درخواست مشابهی را مطرح کرد و شیلی نیز از پیوستن به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه روسیه خبر داد. همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد دولت اوکراین از هکرهای زیرزمینی این کشور برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و انجام ماموریت‌های جاسوسی سایبری علیه نیروهای روسی درخواست کمک کرده است.


پس از صحبت با رهبران غربی مایوس شدم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی که در فضای مجازی منتشر شد اعلام کرد؛ پس از صحبت با رهبران غربی مایوس شده‌ام. من کسی را نمی‌بینم که در کنار اوکراین بجنگد. اوکراین تنها مانده است، هیچ‌کس نمی‌خواهد در دفاع از آن بجنگد و ناتو نمی‌خواهد آن را ضمیمه کند و از ارائه تضمین‌های امنیتی می‌ترسد.


نقض آشکار قوانین بین‌المللی
همچنین آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد. وی در پاسخ به سوال خبرگزاری آلمان گفت که این جنگ تجاوزکارانه نقطه عطفی در تاریخ اروپا پس از پایان جنگ سرد است. مرکل تاکید کرد هیچ توجیهی برای این نقض آشکار قوانین بین‌المللی وجود ندارد، من آن را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم.

درخواست گوترش برای خاتمه جنگ
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در توئیتی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درخواست کرد در بحبوحه تهاجم به اوکراین، نیروهای خود را به روسیه بازگرداند. گوترش گفت: در شرایط کنونی، من باید درخواست خود را تغییر دهم و بگویم: رئیس‌جمهوری پوتین، به‌نام انسانیت، نیروهای خود را به روسیه بازگردانید و جنگ را خاتمه دهید.
وی افزود: این درگیری باید اکنون متوقف شود. این اظهارات دبیرکل سازمان ملل پس از آن بیان شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه شب درباره اوکراین جلسه اضطراری برگزار کرد. در ادامه رایزنی‌ها درباره بحران اوکراین سرگئی لاوروف و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیران خارجه روسیه و قطر نیز تلفنی درباره روند عملیات نظامی مسکو در اوکراین گفت‌وگو کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*