-

ادامه رایزنی برجام در بروکسل

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با تبریک آغاز هفته وحدت به تشریح گاه‌شمار سیاست خارجی هفته گذشته پرداخت و درباره اظهارات انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه زمان بازگشت ایران به مذاکرات محدود است، گفت: گفت‌وگوهای پنجشنبه خوب و سازنده بود و نکاتی که جمهوری اسلامی ایران باید به هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها می‌گفت، منتقل و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل گفت‌وگوها ادامه یابد.

به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این توافق دوسویه بود. قطعا موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در وین به نتیجه نرسیده، باید مورد رایزنی قرار بگیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما هیچ وقت پیش‌شرطی برای امریکا تعیین نکردیم، چون امریکا عضو برجام نیست. تمام گفت‌وگوهایی که تا امروز صورت گرفته، برای اطمینان از بازگشت کامل، موثر و بدون قید و شرط ایالات متحده به تعهدات خود، ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین تعهداتی است که در توافق برجام داشته و به‌طور یکجانبه از آن خارج شده است.

وی همچنین درباره رایزنان بازرگانی و چگونگی اعزام آنها بیان کرد: رایزنان بازرگانی وابستگان تجاری هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند و ما فرآیند اعزام آنان را تسهیل می‌کنیم تا رایزنان بازرگانی در آن کشورها مشغول شوند، اما وزارتخانه مسئول، معرفی‌کننده و بررسی‌کننده اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت است .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار گزارش سازمان برنامه و بودجه گفت: ما همه شوک خروج یکجانبه ترامپ از برجام را جذب کردیم که فکر می‌کردند این باعث فروپاشی نظام اقتصادی ایران خواهد شد، در حالی که طبق گزارش‌های نهادها و اندیشکده‌های بین‌المللی دنیا ایران نه‌تنها توانست حتی به‌سختی شوک را جذب کند، بلکه امسال GDP مثبت را تجربه خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل سیاست خارجی ما رفع تحریم‌هاست، اما در عین حال ما هیچ چیز را در نه سیاست خارجی و نه در اقتصاد به آنچه که در وین و بروکسل اتفاق افتاده، گره نزدیم و سعی کرده‌ایم روابط، مبتنی بر تاب‌آوری اقتصاد بدون دلار و اقتصاد بدون امریکا شکل بگیرد و تلاش‌هایی هم صورت گرفت.

وی افزود: برنامه دولت و وزیر امور خارجه این است که وزارت امور خارجه توازنی در موضوعات داشته و تمرکز خود را بر دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و نگاه به آسیا پیگیری کند؛ کما اینکه تا الان هم پیگیری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*