گردهمایی تخصصی در مهمترین رویداد فولاد ایران
هجدهمین نمایشگاه بینالمللی متالورژی، فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشینکاری، قالبسازی و ریختهگری تهران ۱۴ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود. این رویداد یکی از مهمترین رویدادهای نمایشگاهی این حوزه بهشمار میآید. استقبال شرکتها از نمایشگاه چگونه است؟ آیا در دوره پساکرونا شاهد استقبال گرم آنها خواهیم بود؟
برای بررسی جوانب مختلف موضوع با مدیر برگزاری این رویداد به گفتوگو نشستیم.
عبدالکریم جلالی، مدیر برگزاری هجدهمین نمایشگاه بینالمللی متالورژی، فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشینکاری، قالبسازی و ریختهگری تهران، اظهارکرد: برای درک تاثیر نمایشگاهها روی صادرات فولاد نیاز به اطلاعات شرکتها داریم اما اطلاعات لازم در دسترس قرار نمیگیرد. نمایشگاه بهطور یقین بر بخش صادرات تاثیرگذار بوده است.
وی تصریح کرد: به این دلیل که معمولا در نمایشگاه متافو، هیاتهای تجاری از خارج از کشور (مثلا عراق، پاکستان، آذربایجان) حضور دارند؛ بهویژه از عراق و بعضا سوریه.
علت آن است که این کشورها، مشتریان کالاهای ایرانی یعنی آهن و فولاد ایران هستند و مذاکرات تجاری هم انجام شده و به نتیجه رسیده است.
بازگشت شرکتها به جایگاه قبلی
وی درباره تاثیر شرایط کرونا بر فعایتهای تجاری افزود: دوره سختی از پاندمی کرونا را تجربه کردیم. این موضوع فعالیتهای تجاری را تا حد زیادی دچار خلل کرده بود. از سوی دیگر، با تحریمهای غیرمنصفانه و ظالمانهای مواجه بودیم.
این موارد باعث شد اقتصاد، پیامدهای ناگواری را متحمل شود. خوشبختانه امسال به نظر میرسد فضای جدید ایجاد شده است.
شرکتها بهشدت تلاش میکنند به جایگاههای قبلی خود برگردند و خیلی فراتر از گذشته عمل کنند. استقبال بسیار گسترده از نمایشگاه نشاندهنده این است که چشمانداز فعالیتهای تجاری روشنتر شده است.
جلالی در ادامه گفت: در این دوره از نمایشگاه متافو حدود ۶۰۰ شرکت ثبتنام کردند که ما ۳۵۰ شرکت را مستقر و متأسفانه افزون بر ۲۰۰ شرکت را نتوانستیم مستقر کنیم.
وی افزود: در حاشیه نمایشگاهها؛ کارگاههای آموزشی، سمینارها، همایشها و نشستهای تجاری را داریم که با حضور مدیران شرکتها، صاحبان برندها، هیاتهای تجاری و اساتید فن برگزار خواهد شد.
او درباره متراژ غرفهها اظهارکرد: متراژ غرفههای نمایشگاه متفاوت است. حداقل متراژ غرفههای نمایشگاه ۱۲ متر و بزرگترین غرفه ما حدود ۵۰۰ متر است. در مجموع میتوان گفت فضای تحت پوشش نمایشگاه حدود ۳۰ هزار متر است.