-

۴ ستاره کیفی برای محصولات جدید

شاخص‌ها و معیارهایی که تعیین‌کننده کیفیت خودرو در کشور است، از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تعیین می‌شود. یکی از راه‌های کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آنها، گزارش‌های سازمان‌های مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی است.

معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفیت خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکت‌ها با هماهنگی و اجازه آنها و به سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت و بررسی مواردی مانند پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی می‌شود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته‌شده در بازه‌های زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایین‌تری برخوردار است اما به هر جهت می‌توان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به‌عنوان مرجع پذیرفت.

گروه خودروسازی سایپا در دوران تحول و سایپا نوین به‌دنبال تغییر ذهنیت مشتریان خود نسبت به این برند است.

در این راستا، معاون کیفیت شرکت زامیاد، یکی از زیرمجموعه‌های سایپا گفت: با اجرای برنامه‌ها و بهبود مکانیسم‌های استقراریافته در حوزه کیفیت، شاهد بهبود کیفی تمامی خودروهای شرکت زامیاد در ماه‌های آینده خواهیم بود.

ستاره‌های کیفی

به‌گزارش سایپانیوز، مسعود شعاعی اظهارکرد: این شرکت هر ساله برنامه بهبود کیفیت محصولات و فرآیندهای تولیدی را تدوین می‌کند و پس از تصویب مدیریت ارشد در دستور کار همه واحدهای شرکت قرار می‌دهد که در این برنامه با هدف‌گذاری شاخص‌های کیفی سطح یک و تمرکز بر اطلاعات پایش‌شده از شکایات مشتریان، بازخورد از خدمات پس از فروش و نمرات تخصیص‌یافته از ارزشیابی شرکت بازرسی (I.S.Q.I) مستقر در محل شرکت، تمامی فعالیت‌ها تعریف می‌شوند.

معاون کیفیت شرکت زامیاد در ادامه با برشمردن برنامه‌های کلان کیفی شرکت زامیاد در انتهای امسال و ۶ ماهه سال آینده، خاطرنشان کرد: با اجرای فعالیت‌های تعریف‌شده در برنامه‌های بهبود کیفیت و مکانیسم‌های استقراریافته، بخش عمده‌ای از برنامه کاهشی نمره منفی محصول وانت دوگانه‌سوز و تک‌سوز زامیاد در سال جاری تحقق‌یافته و ارتقا تا سطح یک ستاره بالاتر تا پایان امسال در دستور کار است؛ علاوه‌بر اینکه با اجرای برنامه بهبود کیفی، محصول پادراپلاس (به‌عنوان محصول جدید شرکت زامیاد)، در سال جاری موفق به کسب ۳ ستاره کیفی شد و ارتقای این محصول تا سطح ۴ ستاره نیز در برنامه بهبود مستمر ۶ ماهه نخست سال آینده تعریف‌شده است.

شعاعی همچنین با اشاره به نگاه تخصصی شرکت زامیاد به حوزه کیفیت در خدمات پس از فروش، تاکید کرد: با اجرای برنامه ارتقای سطح کیفی قطعات و سازندگان در سال جاری، تعویض قطعات در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برای خودروهای دوره گارانتی با کارکرد زیر ۵ هزار کیلومتر، نسبت دو سال گذشته ۲۹ درصد و علاوه‌بر این، تعویض قطعات در طول دوران گارانتی نیز ۴۰ درصد کاهش یافته است.

معاون کیفیت شرکت زامیاد با تاکید بر اینکه به‌واسطه اجرای اثربخش برنامه‌ها و مکانیسم‌های تشریح شده، شکایات مشتریان این شرکت از کیفیت محصول کاهش چشمگیری داشته، تصریح کرد: درصد شکایات مشتریان نسبت به خودروهای تحویل‌شده در سال ۹۷ عدد ۱.۴۹ درصد بوده که با کاهش بیش از ۴۳ درصدی، این عدد در حال‌حاضر به ۰.۸۵ درصد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره وضعیت فعلی صنایع کشور به‌ویژه صنعت خودرو، یادآور شد: خوشبختانه شرکت زامیاد در یک سال اخیر با تاکید مدیریت ارشد شرکت، پروژه‌های موثری تعریف و اجرا کرده و بخش دیگری نیز در اواخر امسال یا اوایل سال آینده محقق می‌شوند و محصولات جدید مانند کارون، صحرا و زاگرس در سبد محصولات این شرکت قرار می‌گیرند.

شعاعی اضافه کرد: این خودروها با حفظ تمام مزیت‌های نسل گذشته از قبیل استحکام شاسی و قدرت قوای محرکه، ویژگی محصولات به‌روز و لوکس را دارند و راحتی و آسایش سرنشین و سهولت رانندگی برای مشتری را فراهم می‌کنند.

طبق گفته معاون کیفیت شرکت زامیاد و نیز برنامه‌ریزی انجام‌شده، در انتهای امسال و سال آینده، محصولاتی به‌روز و با کیفیت در کلاس‌های گوناگون از سوی این شرکت وارد بازار خواهد شد.

توانمندی باتری خودرو برقی

امروز صنعت خودرو جهان به سوی خودروهای برقی و خودران‌ها حرکت کرده است. در این‌باره شاید لازم باشد خوانندگان و صاحبان خودروهای هیبریدی اطلاعاتی درباره باتری خودروهای برقی داشته باشند.

شاید این پرسش برای دارندگان خودروهای برقی مطرح باشد که اگر در سرمای شدید گیر بیفتند، بخاری این خودروها چقدر دوام می‌آورد.

یک تسلای مدل ۳ سال ۲۰۱۹ میلادی از نوع پیمایش بالا یا Long Range و یک هیوندایی سوناتا ان-لاین N-Line در سرمای زیر صفر درجه مورد آزمایش قرار گرفتند و سامانه تهویه هوای آنها روی ۶۵ درجه فارنهایت (۱۸ درجه) قرار گرفت تا معلوم شود چه زمانی این درجه حرارت را می‌توان حفظ کرد. به لحاظ تئوری یا محاسبه تسلا باید بتواند ۴۵.۱ ساعت و هیوندایی ۵۱.۸ ساعت دوام بیاورد.

تعجبی هم ندارد که در این آزمایش، تسلا اثربخش‌تر و کارآمدتر عمل کرده است، چون تسلا در هر ساعت ۱.۶ کیلووات ساعت مصرف می‌کند در حالی‌که هیوندایی با مصرف بنزین در هر ساعت ۱۰.۳ کیلووات ساعت لازم دارد.

در ویرجینیای امریکا، آخرین توفان زمستانی باعث قطعی برق به مدت ۲۴ ساعت شد. همین موضوع این پرسش را پیش کشید که اگر مردم در ترافیک شدید در سرمایه زیر صفر حدود منهای ۹ تا منهای ۱۲ گیر بیفتند، اگر قرار باشد بخاری ماشین را روی ۱۸ درجه تنظیم کنند، بدون آنکه بخاری صندلی‌ها روشن باشد، باتری تسلا ۳ و بنزین سوناتا چقدر دوام می‌آورند.

این آزمایش در آن آربور میشیگان انجام شد. در مدل تسلای ۳ باید سامانه تنظیم حرارت را روی Camp mode یا حالت کمپینگ قرار داد تا سامانه این تشخیص را داشته باشد که خودرو در حالت پارک است، نه در حال حرکت.

در سوناتا هم باید سامانه خودکار شات-اف را غیرفعال کرد چون این خودروها بعد از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ماندن پشت چراغ قرمز یا در حال توقف، به حالت خاموش اما استندبای می‌روند و با فشردن پدال دوباره روشن می‌شوند؛ البته این نکته هم بد نیست عنوان شود که تسلای مدل ۳ سال ۲۰۱۹ سامانه گرمایشی متفاوتی از مدل‌های ۲۰۲۱ به بعد دارد و مدل‌های جدید اثربخش‌تر و کارآمدتر هستند.

نکته دوم هم این است که مدل ۳ سال ۲۰۱۹ حداقل ۴۰ هزار مایل پیموده و باتری لیتیم-آیون آن ۸ درصد از ظرفیت خود را در این مدت ۳ سال از دست می‌دهد. نرم‌افزاری به‌نام TeslaFi هم تعبیه‌شده که داده‌های مرتبط با میزان ظرفیت ازدست‌رفته باتری را نشان می‌دهد.

نکته دیگر این است که خود بدن انسان هم حرارت تولید می‌کند اما در این آزمایش کسی به‌عنوان سرنشین در خودروهای مورد آزمایش ننشسته بود.

باتری تسلای مدل ۳ زمان شروع آزمایش ۹۸ درصد شارژ داشت و بعد از ۳۷ ساعت شارژ آن به ۱۷ درصد رسید و نشان می‌داد با این ظرفیت باقیمانده می‌توان ۵۰ مایل دیگر هم پیمود.

به‌طور متوسط، باتری در هر ساعت ۲.۲ درصد از شارژ خود را از دست می‌داد. از لحاظ محاسبه ماکسیمم زمانی که دوام می‌آورد ۴۵.۱ ساعت یا کمتر از دو روز بود.

سوناتای بنزینی به ازای هر ساعت ۰.۳ گالن (۱.۳ لیتر) بنزین سوزاند و چون باک آن ۱۵.۹ گالن (۷۰ لیتر) گنجایش دارد می‌توان گفت که می‌تواند ۵۱.۸‌ ساعت یا کمی بیشتر از دو روز دوام بیاورد.

در مقایسه واحدهای انرژی می‌توان گفت که مدل ۳ تسلا ۱.۶ کیلووات ساعت در ساعت مصرف می‌کند، در حالی‌که سوناتا ۱۰.۳ کیلووات ساعت می‌سوزاند، چون سوناتا برای روشن نگه داشتن سامانه گرمایشی مجبور است یک موتور ۲۹۰ اسب بخار توربو را روشن نگه دارد تا گرمای موردنیاز را در کابین ایجاد کند.

ممکن است این پرسش هم پیش‌ آید که ۱۸ درجه سانتی‌گراد نسبتا سرد و چرا ۲۱ درجه انتخاب نشده است. پاسخ این است که در شرایط اضطراری باید در مصرف انرژی حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورد.

در مقایسه تسلا ۳ با سوناتا این نکته را می‌توان گفت که تنظیم درجه حرارت روی ۲۱ درجه برای سوناتا تفاوتی ندارد اما روی تسلا و مصرف باتری تاثیر زیادی دارد.

در مجموع با اینکه خودروهای بنزینی هنگام گیر افتادن در سرمایه زیر صفر بهتر از خودروهای برقی هستند اما تفاوت خیلی زیاد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*