-

ضرورت اصلاح رفتارهای اجتماعی

سیدتیمور حسینی کارشناس حوزه فرهنگ ترافیک

فرهنگ ترافیک، یکی از مسائل مهم کشورهای صنعتی است. این موضوع چالش امروز کشور بوده و ۳۰ درصد مشکلات ترافیکی به ‌ ویژه در کلانشهرها به ضعف مسائل فنی و ۷۰ درصد به مسائل رفتاری-فرهنگی برمی ‌ گردد.

به ‌ جرأت می ‌ توان گفت دلیل اصلی کمتر از ۳۰ درصد مشکلات ترافیکی که امروز کشور با آنها دست ‌ به ‌ گریبان است، به ضعف زیرساختی فنی در حوزه ترافیک بازمی ‌ گردد و بیش از ۷۰ درصد ناشی از وجود و بروز رفتارهای غلط است. منظور از رفتارهای غلط، رفتارهای نادرست در فرهنگ عمومی بوده که نیاز به اصلاح دارد.

این مسئله بحثی کاملا فرهنگی و رفتاری بوده و یکی از نکات بسیار مهم این است که ما فرهنگ یا رفتار ترافیک را نمی ‌ توانیم به ‌ عنوان یک مولفه مستقل مورد بررسی قرار دهیم.

رفتارهای ترافیکی یا فرهنگ ترافیکی بخشی از فرهنگ عمومی و رفتار اجتماعی افراد است.

اگر می ‌ خواهیم رفتار ترافیکی کاربران ترافیک و کسانی که در این سیستم فعالیت دارند را اصلاح کنیم، باید روی رفتارهای اجتماعی آنها کار کنیم و اینکه فرهنگ عمومی باید در راستای اصلاح و رفع مسائل موجود باشد.

آسیب های شناختی حمل ونقل

همین نگاه مطمئنا در طیف کسانی که مسئولیت دارند؛ یعنی مدیران مصداق دارد. به ‌ عنوان مثال، کسانی که در حوزه ‌ های گوناگون مانند ایمنی راه، ایمنی خودرو، آموزش مسائل آن، نهادهایی که در حوزه ایجاد زیرساخت ‌ ها و... مسئولیت و فعالیت دارند باید به این باور برسند که باید از تمام امکانات استفاده کنند تا بهترین شرایط در این بخش را محقق کنند.

در حال ‌ حاضر یکی از مسائل جدی کشور آسیب ‌ های شناختی است، آسیب ‌ هایی که به حوزه باور و تفکر برمی ‌ گردد. باید تلاش کنیم مدیران به لحاظ باور و تفکر به این یقین و اعتقاد برسند که انجام کارهای اثربخش در حد ایمنی ترافیکی می ‌ تواند سالانه جان هزاران نفر را نجات دهد و از مجروح و معلول شدن هزاران نفر جلوگیری کند؛ کسانی که در این حوزه در بخش ایمنی راه ‌ ها مدیریت دارند، افرادی که در حوزه ساخت خودرو مسئولیت دارند و کسانی که در حوزه آموزش و اطلاع ‌ رسانی دست ‌ اندرکار هستند، نقش بسیاری در فرهنگ ترافیک دارند.

برای مدیرانی که در بخش فرهنگ قبول مسئولیت کرده ‌ اند نیز همین ‌ گونه است. در این راستا نباید از حوزه قانون و قانون ‌ گذاری غفلت کرد؛ بنابراین کسانی که در حوزه قانون و قانون ‌ گذاری مسئولیت دارند باید کمک کنند تا اصلاحات موردنیاز انجام شود.

آنها باید بدانند تلاش که می ‌ تواند به نجات جان هزاران انسان کمک کنند، زیرا سالانه حدود ۱۳ هزار کشته ناشی از حوادث رانندگی در کشور رقم می ‌ خورد.

همچنین این اصلاحات می ‌ تواند از هزار میلیاردها خسارتی که از این ناحیه به اقتصاد کشور تحمیل می ‌ شود، جلوگیری کند.

در حال حاضر چه تغییراتی در سرفصل ‌ های آموزشی برای کودکان در مدارس ایجادشده که می ‌ تواند در بهبود وضعیت در آینده کمک کند؟ تاکید دارم کار در این حوزه از کودکی بسیار اثربخش خواهد بود.

نظام آموزشی کشور نیاز جدی به تحول دارد. به ‌ عنوان یک شهروند و کارشناس حوزه ترافیک معتقدم آموزش ‌ وپرورش کشور نیاز به تغییر ساختاری و اساسی دارد.

این بخش باید از آموزش محض فاصله گرفته و بیشتر روی تربیت و پرورش افراد متمرکز شود تا کودکان را برای زندگی آینده آماده کند.

تربیت افراد برای نقش ‌ آفرینی در هر جایگاهی مهم است و مسئولیت ‌ پذیری باید از کودکی آموخته شود.

در واقع باید گفت در حوزه فرهنگ ترافیک، یکی از بخش ‌ هایی که نیاز به تغییر و اصلاح دارد، آموزش ‌ وپرورش است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*