-
تثبیت نرخ ارز کالاهای اساسی برای ۲ سال

مردم در بخش معیشت مشکلاتی دارند

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: مردم در بخش معیشت مشکلاتی دارند و تصمیمات خوبی برای جلوگیری از نوسانات نرخ کالاهای اساسی اتخاذ شده است که برای مدت ۲ سال بتوانیم نرخ ارز این کالاها را ثابت نگه داریم. امیدوارم بتوانیم برای حل مسائل معیشتی مردم کار ضربتی انجام دهیم و علاوه بر اقدامات ضربتی، برنامه کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است.

محمد مخبر، در حاشیه جلسه مشترک حیات وزیران و استانداران سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در گفت ‌ وگو با خبرنگاران ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: وقتی یک تصمیم کلان و ملی نظیر احداث مسکن توسط دولت اتخاذ می ‌ شود، برای اجرای این تصمیم، تقسیم ‌ کار متناسب با هر منطقه در استان ‌ ها و اقصی نقاط کشور صورت می ‌ گیرد.

معاون اول رئیس ‌ جمهوری افزود: تصمیمات دولت در استان ‌ ها و شهرستان ‌ های کشور به صورت برنامه ‌ های مجزا در دستور کار اجرا قرار می ‌ گیرد، به عنوان نمونه، در دولت برای تولید مسکن تا کنون برای احداث ۲ میلیون و 400 هزار واحد مسکونی برنامه ‌ ریزی و تقسیم ‌ کار انجام شده که در برخی موارد زمین شناسایی شده، برخی موارد کار احداث آغاز شده و مواردی نیز کار در حال اتمام است.

وی ادامه داد: برای اجرای چنین طرحی، کارها از روستاها آغاز شده و تا مرکز کشور و تهران استمرار داشته است، اجرای چنین برنامه ‌ ای نیازمند آن است که به صورت مستمر نظارت و پیگیری شود و موانع پیش روی آن مرتفع شود.

مخبر همچنین با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی تصریح کرد: اجرای چنین برنامه ‌ ای بدون پیگیری مستمر محقق نمی ‌ شود، دولت برای اجرای این طرح در همه استان ‌ ها، شهرستان ‌ ها و مراکز شهری و روستایی کشور برنامه ‌ ریزی کرده است و امروز با استناد به آمار و ارقام و کد ملی متقاضیان اشتغال اعلام می ‌ کنیم که تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

برنامه های تحقق رشد اقتصاد

معاون اول رئیس ‌ جمهوری همچنین با اشاره به برنامه دولت برای تحقق رشد اقتصادی گفت: سهم هر استان برای تحقق هدف ‌ گذاری رشد اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه تعیین شده که اینگونه برنامه ‌ ها در جلسات مشترک دولت و استانداران به صورت دقیق مرور و بررسی می ‌ شود و اگر نیازمند مانع زدایی یا مصوبه ‌ ای از سوی دولت باشد در همین جلسه ترتیب اثر داده می ‌ شود.

وی با تاکید بر اینکه قطار پیشرفت کشور راه افتاده است، تصریح کرد: در بخش ‌ های مختلف نفت، صنعت، آب و برق کارها و پروژه ‌ های بزرگی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار شامل سرمایه ‌ گذاری داخلی و خارجی در کشور آغاز شده است که بخشی از این طرح ‌ ها وارد مرحله اجرا شده اند، تعدادی در مرحله تفاهم و توافقنامه است و بخشی نیز در دست برنامه ‌ ریزی است که چون قرار است این طرح ‌ ها در استان ‌ های مختلف کشور اجرا شود، استانداران باید پیگیری لازم را انجام دهند.

کمبود منابع آب

مخبر کمبود منابع آب را از مسائل اصلی کشور برشمرد و گفت: برای تامین آب تصمیمات خوبی در دولت اتخاذ شده است که استفاده از آب ژرف، انتقال آب، مکانیزه شدن مصرف و بهره گیری از تکنولوژی و روش ‌ های دانش ‌ بنیان از جمله این موارد است که می ‌ تواند در مدیریت منابع آبی کشور بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به برخی موارد مورد تاکید رئیس ‌ جمهوری در جلسه مشترک دولت و استانداران خاطرنشان کرد: سرمایه ‌ گذاری از موارد مورد تاکید رئیس ‌ جمهوری بود چراکه رشد اقتصادی، اشتغال، پایه پولی و برخی شاخص ‌ های دیگر اقتصادی به تولید کشور بستگی دارد و اگر بتوان تولید را در کشور رونق ببخشیم، بسیاری از مسائل همچون ارزش پول ملی حل خواهد شد که یکی از موضوعات اصلی در این خصوص سرمایه ‌ گذاری است که با جدیت دنبال می ‌ شود.

میدان دادن به بخش خصوصی

معاون اول رئیس ‌ جمهوری میدان دادن به بخش خصوصی را از راهبردهای جدی دولت برشمرد و گفت: این موضوع نیز در حال پیگیری است و به صورت دقیق دنبال می ‌ شود.

وی افزود: استانداران در این جلسه درخواست اختیارات بیشتر داشتند تا بتوانند برنامه ‌ های دولت را با جدیت بیشتر دنبال کنند که قرار شد گروهی تعیین شوند و اختیارات مورد نیاز استانداران برای پیگیری برنامه ‌ های دولت را احصاء کنند تا تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود.

اجرای مصوبات سفرهای استانی

مخبر از اهتمام جدی دولت برای اجرای کامل و دقیق مصوبات سفرهای استانی رئیس ‌ جمهوری خبر داد و گفت: عملکرد و تعهد بانک ‌ های عامل از موضوعاتی است که در اجرای مصوبات و سایر برنامه ‌ ها همچون اشتغال تأثیر جدی دارد که در این جلسه تاکید شد که این موضوع پیگیری شود.

وی نبود مدیریت واحد و یکپارچه در مرزهای کشور را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: قرار شد که این موضوع نیز بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

وی با اشاره به تردید برخی افراد نسبت به امکان تولید 4 میلیون مسکن تصریح کرد: قرار نیست مسکن فقط از طریق منابع دولتی احداث شود، مسکن توسط مردم ساخته می ‌ شود و دولت شرایط را برای تحقق برنامه ‌ های تولید مسکن تسهیل می ‌ کند و زمین مورد نیاز را در اختیار قرار می ‌ دهد. کارهای وسیعی در این خصوص انجام شده و در شهرهایی که جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر دارند و هم زمین و هم متقاضی وجود دارد، زمین در اختیار مردم این شهرها قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*