جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 15726
تاریخ انتشار: 1401/02/17 06:29

کمپ ترک اعتیاد چیست و چه خدماتی ارائه میکند؟

افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرند، بارها و بارها با شکست مواجه شده و وسوسه‌های ذهنی باعث خواهد شد که در مواقع حساس، لغزیده و مجددا به سراغ مواد مخدر بروند. پاکسازی جسمی و ذهنی آثار مواد مخدر نیاز به گذر زمان و قرار گرفتن در شرایط کنترل شده داشته و عملا ترک در منزل را غیر ممکن خواهد کرد. حتی افرادی که به نیکوتین سیگار اعتیاد دارند نیز نمی‌توانند این ماده مخدر نسبتا ساده (در مقایسه با مواد قدرتمندی همانند آمفتامین‌ها) را کنار بگذارند.

کمپ ترک اعتیاد مسیر سبزکمپ ترک اعتیاد

 کمپ‌های ترک اعتیاد زیر نظر سازمان بهزیستی تاسیس شده‌اند تا با برگذار کردن یک دوره درمان علمی، به مددجو کمک نمایند تا اعتیاد را کنار بگذارند. یکی از بهترین کمپ‌های ترک اعتیاد در تهران و شهرستان‌های اطراف آن، کمپ ترک اعتیاد مسیر سبز بوده که از کادری مجرب و آخرین متدهای علمی دنیا برای رهایی از دام اعتیاد استفاده می‌نماید. برای آشنایی بیشتر با کمپ ترک اعتیاد مسیر سبز، برروی این لینک کلیک نمایید.

خدمات کمپ ترک اعتیاد

به صورت کلی، اولین خدمتی که کمپ‌ها ارائه می‌دهند، محلی برای اقامت نسبتا طولانی مدت (عموما 21 روزه) است که طی این مدت، دوره‌های تخصصی و درمانی برگذار خواهد شد. در مدت سه هفته‌ای اقامت در کمپ ترک اعتیاد، ابتدا بدن فرد از وجود ماده مخدر پاک شده و سپس پاکسازی ذهنی شروع خواهد شد. پاکسازی جسمی که با نام تخصصی سم زدایی شناخته می‌شود، به سه روش مختلف انجام شده که شامل روش فوق سریع، سریع و نهایتا تدریجی است. برای آشنایی کامل با متدهای سم زدایی تخصصی و مدرن، برروی این لینک کلیک نمایید. در این مقاله، مروری کوتاه و خلاصه خواهیم داشت بر انواع سم زدایی و مزایا و محدودیت‌های هر روش را بیان خواهم کرد.

سم زدایی فوق سریع

سم زدایی فوق سریع باید در محیطی مجهز و با بیهوشی کامل یا نیمه مددجو انجام شود. سپس متخصصان با استفاده از داروهای مربوطه و در یک فرآیند درمانی در مدت زمانی بین 4 تا 8 ساعت، تمامی سموم ناشی از مصرف ماده مخدر را از بدن مددجو خارج خواهند کرد. این روش، بدن را از لحاظ وجود مواد مخدر پاک کرده، اما ترک اعتیاد به اتمام نرسیده است. پس از سم زدایی، هنوز وابستگی ذهنی به ماده مخدر وجود خواهد داشت. طبیعتا به دلیل فن‌آوری پیشرفته این متد سم زدایی، هزینه‌ی انجام آن نسبت به دو روش دیگر، بیشتر بوده اما کاربردی‌تر است.

سم زدایی سریع

این روش، سرعت کمتری نسبت به سم زدایی فوق سریع داشته اما به اندازه‌ی روش تدریجی، طولانی نخواهد بود. بسته به نوع ماده مخدر مصرفی، مدت زمان مصرف، سن و شرایط جسمانی مددجو، متخصص ترک اعتیاد ممکن است متد سم زدایی سریع را برای مددجو تجویز نماید.

سم زدایی تدریجی

رایج‌ترین و کم هزینه‌ترین روش سم زدایی برای مددجویان، روش تدریجی است که در مدت پاکسازی بدن، از داروهایی همانند متادون، بوپرنورفین و ... استفاده شده تا رفته رفته وابستگی جسمی مددجو به مواد مخدر از بین برود. در این روش سم زدایی، در مدت تقریبی بین 10 تا 15 روز، تمامی مواد مخدر از بدن خارج شده و پاکسازی جسمی کامل خواهد شد.

انواع کمپ

اگرچه خدمات و امکانات کمپ‌های ترک اعتیاد مشابه هست، اما هر کمپ به دو بخش اختیاری و اجباری تقسیم می‌شود. آثار مواد مخدر به قدری قوی هستند که ممکن است باعث از بین رفتن بخش‌هایی از مغز و از بین رفتن قوه ادراک و تصمیم گیری شوند. در این زمان، فرد دیگر هیچ خواسته‌ای جز مصرف مجدد ماده مخدر نداشته و عملا از هر زمانی برای خرید و مصرف ماده مخدر استفاده خواهد کرد. در چنین شرایطی، همانطور که در مقاله کمپ ترک اجباری توضیح داده شده است، بعضی از اقوام درجه یک می‌توانند با در دست داشتن مدارک هویتی، وی را به کمپ اجباری منتقل نموده تا مراحل درمان و ترک ماده مخدر دنبال شود. فارغ از نوع کمپ (اجباری یا اختیاری)، ابتدا مراحل سم زدایی انجام شده، سپس دوره‌های بازپروری ذهنی شروع می‌شود. در دوره‌های بازپروری ذهنی، کلاس‌های روان درمانی به همراه کارگاه‌های مهارت آموزی برگذار خواهد شد تا پس از ترک اعتیاد، مددجو بتواند از مهارت آموخته شده برای وارد شدن به بازار کار (ایجاد فعالیت روزمره و کسب درآمد) استفاده نماید.

مواد مخدری همانند تریاک، آثار و پیامدهای کمتری نسبت به مواد صنعتی همانند شیشه و هروئین داشته و فرد به خوبی از شرایط فعلی خود آگاه است. این افراد اگر تصمیم به ترک ماده مخدر گرفته و به کمپ مراجعه نمایند، در بخش کمپ اختیاری قرار خواهند گرفت. همانطور که پیشتر مطرح شد، خدمات ارائه شده در کمپ اختیاری و اجباری کاملا مشابه یکدیگر بوده، اما در کمپ اجباری، محدودیت‌های بیشتری برای مددجو در نظر گرفته شده و همچنین احتمالا به دلیل قوی‌تر بودن ماده مخدر مصرفی، فرآیند درمان نیز طولانی‌تر خواهد بود. در مدت زمان بستری شدن در کمپ (حضور در کمپ)، اعضای خانواده و دوستان می‌توانند از وی بازدید کرده تا نه تنها به گذران زمان کمک کنند، بلکه با حمایت‌های روحی، اراده‌ی مددجو را برای ترک اعتیاد، قوی‌تر نمایند.

معرفی چند ماده مخدر رایج

در حال حاضر، مواد مخدری که مصرف آن در میان ایرانیان رایج است شامل تریاک (شیره و سوخته)، هروئین، شیشه، کراک، دوا، گل و ... است. بدترین ماده مخدر که حتی یکبار مصرف کردن آن نیز باعث اعیتاد شده و در زمان کوتاهی فرد را از پای درآورده و حتی باعث مرگ خواهد شد، ماده مخدر کراک است. پس از آن، ماده مخدری که با نام دوا شناخته می‌شود، بیشترین پیامد را برای معتاد به همراه خواهد داشت. در مراحل بعدی، شیشه و هروئین قرار گرفته و نهایتا ماده مخدر تریاک خواهد بود. مواد مخدر از طریق آزادسازی سطح قابل توجهی از هورمون‌های شادی آور، باعث ایجاد آرامش و شادی بسیار زیاد شده و پس از کم شدن اثرات آن، آثار بیحالی، تندخویی، رعشه، تشنج و ... ظاهر شده که فرد را به مصرف مجدد فرا می‌خواند. تمامی مواد مخدر (چه قوی و صنعتی و چه ضعیف و سنتی)، استقلال ذهنی را از بین برده و باعث تضعیف اراده فرد خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مواد مخدر و روش‌های ترک اعتیاد به هر یک از آن‌ها، می‌توانید به سایت کمپ ترک اعتیاد مسیر سبز masir-sabz.com مراجعه کرده و با مراجعه به صفحه تماس با ما، از طریق تلفن یا واتزآپ، به صورت رایگان با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27q79g