-

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

به نقل از مرکز خدمات پرستاری سپید گستر - کودکان وقتی به سنین پیش دبستانی می رسند دوست دارند که استقلال داشته باشند و تصمیم های شان را خودشان بگیرند، بنابراین ممکن است لجباز به نظر برسند، کودکان لجباز والدین شان را خسته و کلافه می کنند، لجبازی کودکان ممکن است در سنینی از کودکی طبیعی باشد اما والدین باید به نوعی برخورد کنند که کودکان متوجه شوند که با لجبازی نمی توان خواسته ای را پیش برد.

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

به نقل از مرکز خدمات پرستاری سپید گستر - کودکان وقتی به سنین پیش دبستانی می رسند دوست دارند که استقلال داشته باشند و تصمیم های شان را خودشان بگیرند، بنابراین ممکن است لجباز به نظر برسند، کودکان لجباز والدین شان را خسته و کلافه می کنند، لجبازی کودکان ممکن است در سنینی از کودکی طبیعی باشد اما والدین باید به نوعی برخورد کنند که کودکان متوجه شوند که با لجبازی نمی توان خواسته ای را پیش برد.

برای از بین بردن لجبازی کودکان لازم است که والدین صبور باشند، تکنیک ها و روش هایی برای کاهش لجبازی کودکان وجود دارد که والدین می توانند با استفاده از آن ها لجبازی کودکان را کاهش بدهند، در این مقاله خواهیم آموخت که چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

کودک لجباز

ویژگی های کودک لجباز

کودکان لجباز نیاز به شنیده شدن و توجه والدین دارند.

این کودکان استقلال را داشتن را دوست دارند.

این کودکان عصبانیت و کج خلقی های زیادی دارند.

آن ها تمایل دارند که هر کاری را خودشان به تنهایی انجام بدهند.

این کودکان ویژگی های رهبری داشته و دوست دارند همیشه رئیس باشند.

کارهایشان را با سرعت دلخواه خودشان انجام می دهند.

تفاوت کودک لجباز با کودک مصمم

یکی از مواردی که والدین باید همواره در نظر داشته باشند این است که لجبازی با مصمم بودن تفاوت دارد، می توانید برای کسب اطلاع از اینکه کودک تان لجباز است یا مصمم از یک مشاور و روان شناس کودک کمک بگیرید، لجبازی با مصمم بودن تفاوت دارد، در صورتی که کودک سرسخت باشد اما برای انجام کارهایش با اراده و قطعیت همراه باشد فردی مصمم است اگر که علاوه بر سر سختی، کودک خودخواه و ستیزه جو است و بر روی نظراتش پافشاری می کند، لجباز است، در نتیجه نباید کودک لجباز را با کودکی که اراده قوی دارد اشتباه بگیرید.

کودکان لجباز

لجبازی می تواند در هر سنی دیده شود و تا بزرگسالی ادامه داشته باشد، همان طور که اشاره کردیم لجبازی با مصمم بودن تفاوت دارد و با اطلاع از تفاوت آن ها می توانید رفتار بهتری با کودکان داشته باشید.

نگهداری کودک

راهنمای برخورد با کودکان لجباز

رفتار کردن با کودکی که لجباز است و می خواهد با لجاجت کارهایش را جلو ببرد کار بسیار سختی است و نیاز به صبر و آگاهی والدین دارد، برای این کار والدین باید از راه ها و تکنیک های اصولی برخورد با کودکان لجباز اطلاع داشته باشند، در ادامه به معرفی راه کارهایی برای برخورد با کودکان لجباز می پردازیم.

  • در ارتباط با کودک آرامش خود را حفظ کنید.

توجه کنید که اگر به لجبازی کودک به شیوه خودش پاسخ دهید و با صدای بلند با او حرف بزنید درگیری کلامی به وجود می آید واین کار می تواند لجبازی کودک تان را تقویت کرده و افزایش دهد، والدین به عنوان فردی پخته و بالغ باید با صبوری و حفظ آرامش به کودک خود پاسخ دهند.

ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی و مراقبه از روش های مهمی هستند که می توانند به افراد در حفظ آرامش کمک کنند، در برخورد با کودک لجباز صبوری کنید و با حفظ آرامش با کودک تان برخورد کنید.

  • با کودک بحث نکنید.

کودکان لجباز به مشاجره و بحث کردن علاقه زیادی دارند و منتظر تفاوت و اختلافات هستند، در نتیجه هیچ گاه با کودک لجباز بحث نکنید، باید با کودک تان مذاکره کرده و از او درخواست های منطقی داشته باشید و در تربیت کودک کوشا باشید.

وقتی خواسته های کودکان محقق نشود آن ها بد خلق شده و لجبازی می کنند، در نتیجه از بحث کردن با کودکان پرهیز کنید و از طریق صحبت کردن به کودک نشان دهید که به او توجه دارید و خواسته او برای تان مهم است.

  • به کودک تان احترام بگذارید.

اگر والدین از کودکشان توقع احترام داشته باشند، باید آن ها هم به کودک شان احترام بگذراند و این احترام متقابل و دو طرفه باشد، برای رابطه ای با احترام متقابل با کودک همیاری داشته باشید

با کودک همدردی کرده و به احساسات کودک توجه کنید، به کودک تان نشان دهید که به او اعتماد دارید، حرف و عم لتان باید یکی باشد.

  • اجازه دهید کودک شنیده شود.

ا گر می خواهید که کودک تان لجبازی را کنار بگذارد و با شما همکاری کند باید به او توجه کرده و حرف های او را بشنوید، زمانی که کودکان حس کنند که به آن ها توجهی ندارید و حرف هایشان را نمی شنوید، بیشتر لجبازی می کنند، بنابراین به کودک توجه کرده و با او گفت و گو کنید.

  • با کودک رابطه دوستانه برقرار کنید.

هر چه رابطه والدین با کودک صمیمانه تر باشد و کودک با والدینش رابطه بهتری داشته باشد حرف شنوی بهتری نسبت به والدین خواهد داشت، برای اینکه کودک خواسته هایش را لجبازانه بر طرف نکند باید با ملایمت و صمیمانه با او ارتباط برقرار کنید.

  • رفتارهای مثبت کودکان را تقویت کنید.

دقت داشته باشید ممکن است والدین بدون آگاهی موجب تقویت رفتارهای لجبازانه کودک شان شوند، نه شنیدن زیاد از والدین لجباز ی‌های کودکان را تقویت می کند، برای کاهش رفتارهای لجبازانه کودکان رفتای های مثبتی که کودک انجام می دهد را تشویق کرده و او را تقویت کنید.

  • محیط خانه را آرام نگه دارید.

کودکان والدین را الگوی خود قرار می دهند و همه چیز را از مشاهدات خود یاد می گیرند، محیط منزل را آرام نگه دارید، والدین باید از بحث و جدل در حضور کودک اجتناب کنند و نباید اجازه دهند که اختلافات زناشویی محیط را متشنج کند همواره سعی کنید آرامش خود را در خانه حفظ کنید.

  • برنامه ریزی کنید و قوانین پاداش و تنبیه وضع کنید.

برای زندگی روزمره برنامه ریزی داشته باشید و قوانین خاصی را برای فعالیت های روزمزه در نظر بگیرید.

انتظارات خود را از کودک تان بیان کرده و اجازه دهید که کوکتان انتظاراتش از شما را بیان کند، به عنوان والد انعطاف پذیر باشید و مطابق با نیازهای کودک وخودتان قوانین منزل را تعیین کنید.

پرستار کودک

نقش پرستار کودک در رفتار با کودک لجباز

پرستار کودک فردی متخصص و آموزش دیده است که از طریق انجام تکنیک ها و روش های اصولی بهترین ارتباط را کودک لجباز برقرار کرده و لجبازی او را از طریق به کار بردن روش های صحیح کاهش می دهد.

پرستارکودک تنها وظیفه مراقبت و نگهداری از کودک را بر عهده ندارد و علاوه بر این ها با استفاده از آموزه های روان شمناسی به رشد کودک در زمینه های جسمی، فردی، اجتماعی و... کمک کرده و مطابق با نیاز های کودک به ارائه خدمات به کودک والدین شان می پردازد تا علاوه بر اینکه نیاز های کودک و والدین رفع شود کودک رفتارهای صحیح تری از خود بروز داده و لجبازی اش بر طرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین