پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 96098
تاریخ انتشار: 1402/08/06 10:08

شرکت بازرگانی چیست و درآمد آن از کجاست؟

واردات و صادرات کالا و دستگاه‌های مختلف یکی از پر درآمدترین انواع کسب‌وکار در جهان امروزی محسوب می‌شود. برای مثال در سال 2022 چیزی بیش از 12 میلیارد دلار کالا و محصول از کشور چین به ایران وارد شده است که نشان‌دهنده حجم عظیم سرمایه‌ایست که در این تجارت رد و بدل می‌شود.
شرکت بازرگانی چیست و درآمد آن از کجاست؟

در این میان بخش عظیمی از فعالیت‌های تجاری بر دوش شرکت‌های بازرگانی است. شرکت‌هایی که به‌صورت واسطه عمل کرده و با برعهده گرفتن مراحل واردات و صادرات برای بازرگانان، کسب درآمد می‌کنند. بسیاری از بازرگانان کارهای واردات و صادرات خود را به شرکت‌های بازرگانی می‌سپارند.

شرکت بازرگانی چیست

شرکت بازرگانی واحدی است که در حوزه خریدوفروش کالا در سطح منطقه یا بین‌المللی فعالیت می‌کند. در گذشته که امکان تجارت کالا برای همگان فراهم نبود، تنها عده معدودی از افراد با مشقت زیاد موفق می‌شدند که از چین یا هند ابریشم و ظروف چینی به ایران و اروپا ببرند و به‌خاطر کمیاب بودن این کالا در آن مناطق، موفق شوند که محصولات را با قیمتی بالا بفروشند و سود زیادی کسب کنند.

امروزه با پیشرفت نهادها و البته سیستم حمل و نقل، اگر بازرگانی قصد داشته باشد که برای مثال از چین کالا وارد کشور کند، تنها کافی است که با یکی از شرکت‌های بازرگانی معتبر و با تجربه مذاکره کرده و با بستن قراردادی با آنها، تمام مراحل خرید، ترخیص و ارسال کالا از چین به ایران را به آنها بسپارد. در این میان هم بازرگان به خواسته خود رسیده و هم شرکت بازرگانی کسب درآمد می‌کند.

انواع شرکت بازرگانی کدام است

شرکت‌های بازرگانی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: شرکت‌های بازرگانی تجاری و شرکت‌های بازرگانی خدماتی. فعالیت اصلی شرکت‌های بازرگانی تجاری، خریدوفروش کالاست و بر اساس نوع فعالیتی که دارند، از این موضوع کسب درآمد می‌کنند. اما شرکت‌های بازرگانی مشغول ارائه خدمات مختلف در زمینه واردات و صادرات کالا بوده و بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمد کسب می‌کنند. بسته به اینکه هدف بازرگان چیست، با یکی از این دو نوع شرکت بازرگانی قرارداد می‌بندد

انواع شرکت بازرگانی

بسته به میزان مسئولیت شرکا، شرکت‌‎های بازرگانی به 4 دسته تقسیم می‌شوند.

  • شرکت سرمایه‌ای: در این نوع شرکت‌ها، میزان مسئولیت، مشارکت و سود نهایی کاملاً وابسته به میزان سرمایه‌ای است که افراد وارد شرکت می‌کنند.

  • شرکت شخصی: در این نوع شرکت‌ها تمام مباحث مرتبط با درصد سهام و میزان مشارکت به توافقی که شرکا با هم به آن رسیده‌اند، بستگی دارد.

  • شرکت مختلط: در این نوع شرکت‌ها میزان شرکت و سود بعضی از شرکا بسته به سرمایه آنها و بعضی دیگر نامحدود است. عموماً این شرکت‌ها ابتدا به صورت خصوصی راه‌اندازی می‌شوند و بعد با گرفتن سرمایه‌گذار رشد می‌کنند.

  • شرکت کمیتی: در این نوع شرکت‌ها تعداد اعضا بسیار زیاد است و درواقع مانند شرکت‌های تعاونی عام‌المنفعه هستند.

نحوه فعالیت شرکت های بازرگانی چگونه است

شرکت‌های بازرگانی از افرادی متخصص در زمینه شناخت بازار داخل و خارج، توانایی انجام کارهای ترخیص کالا از گمرک، افرادی باتجربه در زمینه عقد قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل و متخصصانی در زمینه مشاوره بازرگانی تشکیل می‌شود. این افراد با گرد هم آمدن و تلاش برای واردات، صادرات یا خریدوفروش کالا در سطح منطقه‌ای یا بین‌المللی کسب درآمد می‌کنند. برای اینکه متوجه شوید یک شرکت بازرگانی دقیقاً چگونه با انجام کارهای واردات و صادرات درآمد کسب می‌کند به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید بازرگانی قصد دارد از چین کالای خاصی مثل قطعات خودرو وارد کند. این بازرگان به دلیل آشنا نبودن با بازار قطعات خودرو در چین، عدم دسترسی به شرکت‌های فروشنده چینی و همچنین بی‌تجربگی در زمینه ترخیص کالا از گمرک، مجبور است که برای واردات کالا از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرد. این افراد متخصص همگی در شرکت‌های بازرگانی مشغول فعالیت هستند و منتظرند تا کارهای بازرگانان را راه بیندازند.

روش کار نیز این‌گونه است که بازرگان بعد از مشورت با مشاوران شرکت بازرگانی، یک قرارداد واردات با آنها بسته و در آن مشخص می‌شود که چه تعداد کالا، در طی چه مدت و با دستمزد چه مقدار از چین به ایران وارد می‌شود. دستمزدی که مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد همان درآمدی است که شرکت بازرگانی به دست می‌آورد. البته بسته به نوع قرارداد و خدماتی که از سمت شرکت ارائه می‌شود این درآمد متفاوت است؛ اما در کل ماجرا، فعالیت اصلی شرکت‌های بازرگانی شامل مبنی بر طی‌کردن این مراحل است که توضیح داده شد.

خدمات اصلی شرکت های بازرگانی کدام است

شرکت‌های بازرگانی خدماتی، با ارائه چند مدل خدمت به بازرگانان دست به کسب درآمد می‌زنند. این خدمات به‌صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

مشاوره بازرگانی: بازرگانانی که تجربه واردات یا صادرات ندارند، می‌توانند با مشاوران شرکت‌های بازرگانی مشورت کرده و بر اساس آن نوع کالایی که قصد واردات یا صادرات آن را دارند تعیین کنند.

انجام خدمات خرید: برای خرید کالا از چین یا هر کشور دیگری لازم است که اولاً بازار و شرکت‌های معتبر فروشنده آن کشور را شناخت و بعد برای آنها درخواست خرید ارسال کرد. در این زمینه نیز متخصصانی در شرکت‌های بازرگانی هستند که هم توانایی ارتباط با شرکت‌ها را فراهم کرده و هم کارهای ارسال پروفرما و تعیین قیمت را انجام می‌دهند.

ترخیص کالا از گمرک: فعالیت دیگری که توسط متخصصان شرکت‌های بازرگانی انجام می‌شود، طی‌کردن مراحل ترخیص کالا از گمرک است. برای این کار از ترخیص‌کاران برای انجام کارهای لیست‌گیری کدهای تعرفه و ارائه مدارک لازم برای اخذ برگه ترخیص کالاها استفاده می‌شود.

ارسال کالا به ایران: خدمت دیگری که توسط فورواردرهای شرکت‌های بازرگانی انجام می‌شود، انجام کارهای عقد قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ارسال کالاها به ایران است. این شرکت‌ها کارگو نام دارند و برای استفاده از خدمات آنها به فورواردر نیاز است.

بیمه و تحویل: عموماً شرکت‌های بازرگانی با شرکت‌های بیمه حمل‌ونقل کالا نیز در ارتباط هستند و کارهای عقد قرارداد بیمه و تعیین حدود خدمات ارسال و تحویل کالا درب منزل یا تحویل به انبار گمرک ایران را نیز انجام می‌دهند. برای مثال بازرگانی وانیکس خدمات Door To Door به بازرگانان ارائه می‌کند که به‌واسطه آن کالا از درب کارخانه تحویل گرفته شده و به درب منزل ارسال می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27geod