-
رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با صمت خبر داد

توسعه شبکه‌های حرفه‌ای لجستیکی در دستور کار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کمک به توسعه شبکه‌های حرفه‌ای لجستیکی از مبدأ تا مقصد یکی از اقدامات مهم سازمان توسعه تجارت در دوره جدید مدیریتی خواهد بود.

علیرضا پیمان‌پاک در گفت‌وگو با صمت ضمن بیان این مطلب افزود: افزایش هزینه حمل کالا به‌دلایل متعدد مانند افزایش نرخ لاستیک، بنزین، روغن موتور و... به‌وجود آمده است. در این میان اقدامی که سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهد کمک به توسعه شبکه‌های حرفه‌ای لجستیکی از مبدأ تا مقصد است؛ بنابراین اگر با رویکردی صادراتی به توسعه این مجموعه‌ها بپردازیم، دچار چالش‌هایی اینچنینی نخواهیم شد. وی افزود: در راستای زنجیره تامین، برای لجستیک نیز سازکاری تعریف خواهد شد و نوسانات قیمتی خللی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد.

از طرفی سازمان توسعه تجارت از صادرکنندگانی که سیستم لجستیک دارند نیز حمایت ویژه می‌کند. برخی از مجموعه‌ها جلسات متعددی با این سازمان برگزار کرده‌اند تا مجوز فعال‌سازی شبکه حمل‌ونقل و لجستیک خود را فعال کنند تا افزایش قیمت‌های داخلی و بین‌المللی بر رقابت‌پذیری آنها تاثیر خاصی نداشته باشد. سازمان توسعه تجارت نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و در آینده‌ای نزدیک این مجوز‌ها برای این شرکت‌ها صادر خواهد شد.

ورود ایران به بازار صادراتی عربستان

وی در ادامه به موضوع مذاکرات ایران و عربستان و احتمال پیدایش بازار صادراتی جدید برای ایران اشاره کرد و گفت: فعلا برنامه خاصی برای کسب بازار کشور عربستان نداریم، چراکه در بازارهای خوبی مانند قطر، عراق و عمان که کشور دوست ما به‌شمار می‌روند نیز ضعیف عمل کرده‌ایم. اولویت نخست ما بازارهای در دسترس و همسایه است. اگر ما یک کالا را در کشور عمان تولید کنیم، به‌راحتی و با تعرفه صفر می‌توانیم همان محصول را به عربستان صادر کنیم. رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان اظهار کرد: اگر برخی تولیدکنندگان در کشورهایی مانند عراق، عمان و... خطوط تولید خود را راه‌اندازی کنند، علاوه بر اینکه موجب صادر شدن مواد اولیه از ایران به آن کشور‌ها خواهند شد، تمام محصولات خود را به‌راحتی به کشورهای عربی صادر خواهند کرد. از طرفی کشورهایی مانند عراق و عمان از آنجا که همواره جزو کشورهای واردکننده به‌شمار می‌روند از چنین طرح‌هایی استقبال خواهند کرد؛ بنابراین اولویت نخست ما ایجاد خطوط مشترک حمل‌ونقل در این کشور‌ها و استفاده از منافع آن کشور‌ها با کشور‌های عربی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*