-
خطیب‌زاده درباره موضع ایران برای مذاکره مستقیم با امریکا:

براساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضع ایران در زمینه مذاکره مستقیم با امریکا گفت: ما براساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم؛ نه براساس پیام‌های غیرشفاف.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نکات اختلافی باقیمانده در وین، اظهار کرد: اگر کسی موضوع جدیدی را اضافه نکند، نکات اختلافی باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. همه آنها هم منتظر پاسخ ایالات متحده است. اگر امریکا رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و پاسخ مناسبی از طرف واشنگتن داده شود، توافق در کمترین زمان در دسترس است.


خطیب‌زاده تاکید کرد: ما هیچ زمانی را به‌عنوان ضرب‌الاجل نمی‌پذیریم. ملاک برای ما توافق خوب است؛ توافقی که منافع ملت در آن لحاظ شود و اگر امروز انجام شود، همین امروز آمادگی داریم در وین این توافق را انجام دهیم.
به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر اخیر گروسی در چارچوب فنی انجام شد که مقدمه این سفر مذاکرات وین بود. براساس بیانیه مشترک یک همکاری مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران پاسخ سوالات آژانس را داده بود، اما لازم بود در چارچوب فنی و مدت زمانی مشخص دوباره به این سوالات پاسخ داده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رابطه مستقیمی بین پاسخ این سوالات و توافقی که در وین انجام می‌شود وجود دارد.
وی یادآور شد: مردم ایران می‌دانند که مذاکره‌کنندگان‌شان در وین در راستای حداکثرسازی منافع مردم قدم بر‌می‌دارند و در همین راستا هم کار خود را جلو خواهند برد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع چین در مذاکرات وین گفت: موضع چین یکی از سازنده‌ترین مواضعی بوده که از روز اول تا امروز داشته است. موضع حمایتی از گفت‌وگوهای وین بوده و در همین بستر با چین در وین جلو خواهیم رفت.
خطیب‌زاده در تشریح موضع ایران درباره مذاکرات مستقیم با امریکا گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع تداوم‌دار تا امروز بوده است. ما براساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم، نه براساس پیام‌های غیرشفاف یا اینکه بدون اینکه بدانیم در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایالات متحده از برجام خارج شده و خواستار بازگشت به آن است. تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و ۱+۴ روشن است؛ بنابراین درخواست مذاکره مستقیم تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که ما دلیل آن ملاقات و دیدار را بدانیم. تا امروز هیچ تغییری در رفتار ایالات متحده ندیدیم و فشار حداکثری بر مردم ایران حاکم بوده و چشم‌انداز هر اقدامی براساس منافع ملت ایران تشخیص داده می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره اخذ تضامین از امریکا، گفت: روسیه یکی از طرف‌های مذاکراتی در وین است و طبیعی است که این درخواست‌ها را در چارچوب وین و در میز مذاکراتی دریافت کنیم. اجازه بدهیم ترجمان آن را در میز مذاکرات بشنویم و بدانیم که باید آنها را در چه بستری پیش برد.
خطیب‌زاده تاکید کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نباید مقید به هیچ تحریمی شود. وی درباره وجه تمایز این دور از مذاکرات و ۶ دور گذشته که در زمان دولت قبل انجام شد، اظهار کرد: آنچه امروز در وین اتفاق می‌افتد، با دو مشخصه و مؤلفه تداوم و تغییر قابل شناسایی است؛ نه تغییر کامل و نه تداوم کامل بوده است. آنچه امروز در وین اتفاق می‌افتد، در راستای حداکثرسازی منافع ملت با رعایت تمامی خطوط قرمز و دستورالعمل‌هایی است که برای وزارت امور خارجه در وین داده شده است.
خطیب‌زاده در ادامه با اشاره به موضع ایران درباره بحران اوکراین تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مخالفت با جنگ به‌عنوان راه‌حل بحران‌ها و در عین حال با در نظر گرفتن ژئوپلتیک منطقه، معاهدات بین‌المللی و توافقات بین کشورها بوده است.


وی تصریح کرد: ما از روز اول موضع خود را درباره مسئله اوکراین اعلام کردیم؛ آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد، نتیجه اقدامات ناتو است، اما ما همه طرفین را به آتش‌بس دعوت کردیم و خواستیم که در یک بستر دیپلماتیک همه نگرانی‌های دو طرف برطرف شود.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: ما با دوستان‌مان در روسیه تشکیک مساعی می‌کنیم تا آتش‌بس فوری برقرار شود. توافقاتی که بین شوروی سابق و اوکراین انجام شده، روشن است و طبیعی است که ملت‌ها باید در این مواقع در کنار دولت‌های خود بمانند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح دیدگاه ایران درباره اعزام جنگجو از کشورهای دیگر به اوکراین، گفت: اخبار پراکنده به ما هم رسیده است؛ البته باید راستی‌آزمایی شود. مهم‌ترین نکته این است که همه باید تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود و این جنگ سرریز نکند. اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد. ما از اینکه مذاکرات به یک آتش‌بس فوری و حل و فصل دیپلماتیک ختم شود، حمایت می‌کنیم.
وی درباره خبرهای خروج روسیه از برجام که در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود، بیان کرد: ما خبر موثقی از این موضوع نداریم اما چین و روسیه تا امروز مسئولانه عمل کرده‌اند و ما هیچ خبری درباره مباحث دیگری که مطرح شده، نداریم.
خطیب‌زاده تاکید کرد: ما براساس منافع مردم ایران قدم برمی‌داریم، سکوت می‌کنیم و حرف می‌زنیم. تلاش می‌کنیم که صدای عاقل و صدای تمدنی مردم بزرگ ایران باشیم؛ کما اینکه این تریبون همواره سعی کرده همین کار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*