-
کاهش ارزبری در دستور کار فعالان زنجیره فولاد قرار گرفت

گل‌گهر پیشرو در بومی‌سازی

قدمت صنعت فولاد در ایران به بیش از ۵ دهه رسیده است.

گل‌گهر پیشرو در بومی‌سازی

در طول سال ‌ های گذشته اقدامات متعددی برای ارتقا بومی ‌ سازی در کشور اجرایی شده است. این دست اقدامات در بخش ‌ های متعددی از مرحله طراحی، مهندسی و ساخت انجام می ‌ شود و نتایج مثبتی را به دنبال دارد. علاوه ‌ براین دولت ‌ ها نیز ابزارهای مختلفی را برای اجرای سیاست ‌ های بومی ‌ سازی به کار گرفته ‌ اند تا بهترین نتیجه را برای رسیدن به شرایط و مناسبات بومی ‌ سازی فراهم کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر و زیرمجموعه ‌ های آن نیز تلاش سازمان ‌ یافته ‌ ای را برای ارتقا سطح بومی ‌ سازی ترتیب داده ‌ اند.

یک تیر و چند نشان گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر امروز ۷۵ درصد از نیاز خود در تجهیزات و قطعات را با استفاده از ظرفیت داخلی تأمین می ‌ کند که نتیجه آن کاهش ۳۰ یورویی ارزبری در تولید هر تن فولاد است. به گزارش پیام ‌ آوران معدن و فولاد بومی ‌ سازی و استفاده از تجهیزات ساخت داخل یکی از سیاست ‌ هایی است که در سال ‌ های اخیر در دستور کار شرکت ‌ های معدنی و صنایع معدنی قرار گرفت تا بتواند با کاهش وابستگی به واردات شاهد صرفه ‌ جویی ارزی باشند.شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر یکی از شرکت ‌ هایی است که در بحث صرفه ‌ جویی ارزی عملکرد موفقی از خود به ‌ جای گذاشته است و با اجرایی کردن این سیاست توانسته تأمین نقدینگی برای طرح ‌ های توسعه ‌ ای خود را محقق کند. گل ‌ گهر با اجرای این سیاست موفق به بومی ‌ سازی ۷۵ درصد از قطعات موردنیاز خود شد. البته گل ‌ گهر بخشی از این موفقیت را مدیون مهندسی معکوس است که درنتیجه آن توانست ارزبری زنجیره فولاد را با کمک سایر سازندگان و نقش ‌ آفرینان زنجیره فولاد کشور از ۱۳۰ یورو به ۱۰۰ یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.اما گل ‌ گهر و سایر نقش ‌ آفرینان زنجیره فولاد کشور چطور موفق شده ‌ اند ارزبری در هر تن از فولاد را به حدود ۱۰۰ یورو برساند؟ و با چه مکانیزمی هدف ‌ گذاری کاهش ارزبری زنجیره فولاد به ۴۰ یورو را تعریف کرده ‌ اند؟بدون شک بخشی از این اقدام نتیجه توجه مدیران بر این برنامه و تلاش برای تحقق آن است. تیم مدیریتی گل ‌ گهر که جوان ‌ گرایی در آن به ‌ خوبی قابل ‌ مشاهده است. نگاه مدیریتی حاکم بر گل ‌ گهر امروز توانسته این مجموعه را در بحث بومی ‌ سازی توانمند کرده و به صرفه ‌ جویی ارزی دست پیدا کند.

درواقع همین نگاه باعث شده تا گل ‌ گهر سطح همکاری ‌ های خود با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان را افزایش داده، در ریسک بومی ‌ سازی سهیم و عمده ‌ ای از نیازهای خود را به ‌ واسطه این همکاری تأمین کند. این نگاه باعث شد تا گل گهر مهندسی معکوس خود و همچنین واحد تحقیق و توسعه را هم گسترش دهد.اما دستاورد دیگر این نگاه برای گل ‌ گهر چه بود؟ بی ‌ تردید کاهش ارزبری و صرفه ‌ جویی ارزی باعث شد تا این مجموعه معدنی و صنعتی تمرکز خود را بر بخش ‌ های دیگر ازجمله ارتقای کیفی محصولات تولیدی متمرکز کند. درواقع گل ‌ گهر استفاده از توان داخلی را با ارتقای کیفی محصولات باهم پیش برد تا بتواند سهم خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد.گل ‌ گهر به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، در تلاش است تا ارز حاصل از فرآیندهای بومی ‌ سازی را به طرح ‌ های توسعه خود اختصاص دهد اتفاقی که منجر به توانمندسازی سازندگان داخلی می ‌ شود. این برنامه اجرایی برای گل ‌ گهر به ‌ نوعی یک تیر و چند نشان است که درنتیجه آن علاوه بر کاهش ارزبری، سطح کیفی تولیدات خود را افزایش داده که می ‌ تواند در افزایش فروش داخلی و صادراتی مؤثر باشد و باعث شود محصولات این مجموعه به برند معتبر تبدیل شود.بررسی کلی این موفقیت نشان می ‌ دهد که گل ‌ گهر با نگاه درست مدیران خود در مسیر توسعه پایدار قرارگرفته است که می ‌ تواند در آینده علاوه بر افزایش سهم بیش از ۳۰ درصدی خود در زنجیره ارزش، در بازارهای صادراتی هم یکه ‌ تازی کند. از سویی دیگر افزایش تولید و اجرای طرح ‌ های توسعه ‌ ای باعث می ‌ شود تا سهم گل ‌ گهر در اشتغالزایی نیز بیش ‌ ازپیش شده و سوددهی «کگل» هم بیش از امروز شود. آن ‌ طور که پیداست نگاه کارشناسی می ‌ تواند هدایت یک مجموعه را در مسیر درست قرار دهد که امروز گل ‌ گهر در حال تجربه آن است.

رویداد ملی ایده های فناورانه گل گهر برگزار شد

آیین اختتامیه رویداد ملی توسعه ایده ‌ های فناورانه گل ‌ گهر و نمایشگاه دستاوردهای دانش ‌ بنیان منطقه بزرگ معدنی و صنعتی گل ‌ گهر با حضور معاون علمی و فناوری رئیس ‌ جمهور در تهران برگزار و از ۱۰ ایده برتر این رویداد ملی تجلیل شد. رویداد توسعه ایده ‌ های فناورانه گل ‌ گهر که از ابتدای امسال به ‌ منظور شناسایی ایده ‌ های نو و فناورانه از سوی شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر و باهمکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و باشگاه تولید آغازشده بود، سرانجام با معرفی ایده ‌ های برتر به ایستگاه پایانی رسید.این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل شرکت گل ‌ گهر و شماری از مدیران ارشد بخش صنعت و معدن و پژوهشگران شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... برگزار شد. روح ‌ الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس ‌ جمهوری، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، احمد نادری عضو هیت رییسه مجلس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وجیه ‌ الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو و حمیدرضا فولادگر رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر سخنرانان اصلی این آیین بودند.در بخش جنبی این آیین نمایشگاه دستاوردهای دانش ‌ بنیان شرکت گل ‌ گهر و شرکت ‌ های وابسته در حوزه ایده ‌ های فناورانه با حضور مسئولان و میهمانان حاضر در مراسم افتتاح شد.

سخن پایانی

تلاش برای ارتقا سطح بومی ‌ سازی و داخلی سازی از اهمیت ویژه ‌ ای برخوردار است و تأثیر بسزایی بر رونق تولید داخلی خواهد داشت. شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور، در طول سال ‌ های گذشته اقدامات متعددی را برای ارتقا سطح بومی ‌ سازی ترتیب داده ‌ اند. تاجاییکه این شرکت امروز ۷۵ درصد نیاز خود در تأمین تجهیزات و قطعات را با تکیه ‌ بر ظرفیت داخلی تأمین می ‌ کند. سیاست یادشده تأثیر بسزایی بر ارتقا کاهش ارزبری در این شرکت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*