-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->گیتا جاودانیدر جلسه امضای تفاهمنامه سازمان نظام‌مهندسی معدن و انجمن سنگ ایران مطرح شد

همکاری برای تربیت نیروی ماهر

سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران روز گذشته تفاهمنامه‌ای باهدف دانش‌افزایی و آموزش‌وپرورش منابع انسانی متخصص و ماهر در حوزه صنعت سنگ و صنایع وابسته، امضا کردند.

همکاری برای تربیت نیروی ماهر

سازمان نظام ‌ مهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران روز گذشته تفاهمنامه ‌ ای باهدف دانش ‌ افزایی و آموزش ‌ وپرورش منابع انسانی متخصص و ماهر در حوزه صنعت سنگ و صنایع وابسته، امضا کردند. همچنین با هدف هم ‌ افزایی و بهره ‌ مندی دوسویه از توان علمی، فنی و اجرایی، تفاهمنامه همکاری بین سازمان نظام ‌ مهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران منعقد شد.

افزایش دانش شاغلان حوزه سنگ تزئینی

در ابتدای جلسه بهرام شکوری دبیر انجمن سنگ درباره ضرورت افزایش دانش شاغلان حوزه سنگ تزئینی در بخش ‌ های معدن و فرآوری گفت: تعداد فعالان و شاغلان در زنجیره تولید و فرآوری سنگ تزئینی به شکل چشمگیری بیش از شاغلان دیگر بخش ‌ های معدن و صنایع وابسته است. بیش از ۶۰۰۰ واحد معدنی و فرآوری در سنگ ‌ های تزئینی داریم که اشتغال مستقیم ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر را سامان داده ‌ اند. به گزارش صمت وی افزود: این صنعت ظرفیت زیادی برای ارزآوری دارد و در صورت توجه و برنامه ‌ ریزی رقم اولیه ۵ هزار دلار قابل ‌ دسترسی است. اما این موضوع مشروط به آن است که در کنار تامین تجهیزات، ماشین ‌ آلات و نوآوری ‌ ها، ضعف و کمبود نیروی انسانی متخصص را جبران کنیم.

شکوری ادامه داد: در حوزه سنگ از ابتدای زنجیره که پی ‌ جویی و اکتشاف است گرفته تا استخراج و فرآوری، با مشکلات اساسی در زمینه نیروی ماهر و کارآمد روبه ‌ رو هستیم. بنابراین اگر با همکاری دوجانبه ‌ ای که با سازمان نظام ‌ مهندسی معدن صورت می ‌ گیرد، این ضعف جبران شود بی ‌ شک اتفاقات خوبی در این زمینه رخ می ‌ دهد و نتایج آن روی اعداد و ارقام صادراتی دیده خواهد شد.

شکوری در ادامه به ‌ ضرورت ارائه آموزش ‌ های عملی به دانشجویان رشته مهندسی معدن اشاره کرد و گفت: برای این منظور قرار است انجمن سنگ و سازمان نظام ‌ مهندسی معدن با دانشگاه ‌ ها، به ‌ ویژه در استان ‌ هایی که ظرفیت بالای سنگ تزئینی دارند، ارتباط سه جانبه ‌ ای برقرار کنند تا آموزش ‌ ها از شکل تئوریک خارج و به ‌ صورت تجربی ارائه شوند.

تدوین طرح جامع سنگ های تزئینی

وی در ادامه سخنان خود به مذاکرات انجمن سنگ با ایمیدرو هم اشاره کرد و گفت: قرار بر این است که در کنار طرح جامع زنجیره فولاد، طرح ‌ های جامعی برای دیگر زنجیره ‌ ها ازجمله سنگ ‌ های تزئینی تدوین شود که تهیه و انتشار اطلس سنگ ‌ های تزئینی کشور هم در دل این طرح جامع دیده ‌ شده است. چنین اطلسی به ما امکان می ‌ دهد بتوانیم انواع سنگ ‌ های تزئینی، کیفیت و میزان ذخیره آن را به سرمایه ‌ گذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم.وی ابراز امیدواری کرد با مجموعه این اقدامات، انجمن سنگ بتواند گام ‌ هایی عملی در راستای اشتغال ‌ زایی، افزایش تولید و ارزآوری داشته بردارد.

جای خالی اپراتورهای ماهر و کارآزموده

در ادامه جلسه رضا بسطامی رئیس سازمان نظام ‌ مهندسی معدن ایران گفت: بیشترین معادن فعال کشور مربوط به سنگ ‌ های تزئینی هستند که عموما در استان ‌ های اصفهان، فارس، لرستان و مرکزی متمرکزشده ‌ اند، بااین ‌ حال در زمینه اکتشاف، هنوز ذخایر تحت ‌ الارضی شناسایی نشده ‌ اند، در حوزه استخراج ۹۰ درصد فعالیت به ‌ صورت کاملا سنتی انجام می ‌ شود و در بخش فرآوری بهترین کارخانه ‌ ها و تجهیزات راداریم اما جای خالی اپراتورهای ماهر و کارآزموده به ‌ شدت احساس می ‌ شود تا جایی که گاهی نیاز است که نیروی انسانی متخصص در این زمینه از کشورهای افریقایی استخدام شود و دستمزدهای چند صدمیلیونی پرداخت شود.

آمادگی برای آموزش کارگران

بسطامی ادامه داد سازمان نظام ‌ مهندسی معدن ایران که بزرگ ‌ ترین تشکل قانونمند بخش معدن است آمادگی دارد به پشتوانه امکاناتی که در سراسر کشور دارد آموزش ‌ های لازم را در حتی در محل معدن ارائه دهد و مهارت ‌ های لازم را به اهل کار و حتی بخش کارگری ارائه دهیم. رئیس سازمان نظام ‌ مهندسی معدن در ادامه با اشاره به حوادث کار گفت: استفاده از ماشین ‌ آلات و تجهیزات کار ساده ‌ ای نیست و بر این اساس بیشتر حوادث ضمن کار در معادن سنگ تزئینی و بعد معادن زغال ‌ سنگ ثبت ‌ شده است. بنابراین آموزش اپراتوری ماشین ‌ آلات علاوه بر علاوه بر ارتقای تولیدات این بخش، میزان حوادث هنگام کار را هم به شکل قابل ‌ توجهی کاهش می ‌ دهد.

تاکید بر جذب دانشجویان

بسطامی در ادامه به اهمیت جذب دانشجویان برای فعالیت در زمینه اپراتوری دستگاه ‌ ها و تجهیزات اشاره کرد و گفت: دانشجویان و دانش ‌ آموختگان رشته معدن با توجه به دید علمی خود صلاحیت بیشتری برای استفاده از تجهیزات و ماشین ‌ آلات دارند و در صورت فرهنگ ‌ سازی و تامین دستمزد مکفی، می ‌ توان از توان تحصیل ‌ کردگان دانشگاهی در این زمینه بهره برد. بسطامی ابراز امیدواری کرد با برگزاری جلسات پژوهشی و طی مراحل مطالعاتی دوجانبه، اقدامات عملی در این راستا در نیمه اول امسال آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*