جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 105402
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1402/12/13 05:01
در بررسی صمت از وضعیت بازار در روزهای پایانی سال نمایان شد

بازار خودرو، بی‌رونق‌تر از همیشه

عبارت «بازار همیشه ملتهب و پرحاشیه» را در چند سال اخیر بارها درباره بازار خودرو شنیده‌ایم که البته به‌خوبی نشان‌دهنده وضعیت بی‌ثبات این بازار در کشورمان است. در حال حاضر، نابسامانی و پیش‌بینی‌ناپذیری بازار خودرو ادامه‌دار شده و هر اتفاقی از کوچک تا بزرگ و مثبت یا منفی بیفتد بر این بازار تاثیرگذار است.
بازار خودرو، بی‌رونق‌تر از همیشه

عبارت «بازار همیشه ملتهب و پرحاشیه» را در چند سال اخیر بارها درباره بازار خودرو شنیده‌ایم که البته به‌خوبی نشان‌دهنده وضعیت بی‌ثبات این بازار در کشورمان است. در حال حاضر، نابسامانی و پیش‌بینی‌ناپذیری بازار خودرو ادامه‌دار شده و هر اتفاقی از کوچک تا بزرگ و مثبت یا منفی بیفتد بر این بازار تاثیرگذار است. بازار خودرو ذی‌نفعان بسیاری دارد؛ از این‌رو همواره زیر ذره‌بین قشرهای گوناگون است. اینکه هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم‌های اقتصادی نرخ خودرو در بازار آزاد را تغییر می‌دهد، باعث شده خریدوفروش در این بازار با ریسک بالایی همراه باشد و متاثر از همین هم مدتی است این بازار در رکودی ادامه‌دار روزگار می‌گذراند و خریدوفروش در آن‌هم بسیار کم شده و با احتیاط انجام می‌شود. بی‌ثباتی تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعه‌کشی‌های نسنجیده و با ورود واسطه‌ها به بازار خودرو شدت گرفت و ویژگی بارز بازار خودرو ما شد. حتی در روزهای پایانی سال هم تغییری در وضعیت این بازار مشاهده نمی‌شود و همچنان شاهد بی‌رونقی و رکود در بازار خودرو هستیم. در این گزارش صمت، به بررسی وضعیت بازار در روزهای پایانی سال پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

قیمت‌ها در بازار خودرو چگونه است؟

نرخ خودروهای گوناگون طی نخستین روزهای اسفند، روند صعودی داشته است. از محصولات ایران‌خودرو و سایپا، تارا، هایما، پژو ۲۰۷ و شاهین از جمله خودروهای پرطرفدار ایرانی هستند که طی هفته گذشته یعنی نخستین هفته از اسفند سال جاری، ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان گران‌تر شدند.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. نرخ پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز به ۶۳۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. نرخ پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی مدل ۱۴۰۲ هم ۷۳۵ میلیون تومان است که طی هفته گذشته ۱۵ میلیون بالا رفته است. این خودرو از تیر تا به امروز، ۱۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز به ۶۷۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. نرخ پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۱۴۰۲ به ۷۷۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۱ به ۸۶۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون افزایش پیدا کرده است. این خودرو تقریبا در ۴ ماه گذشته ۱۲۰ میلیون ارزان شده است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو ۸۸۰ میلیون تومان است که طی هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. این مدل طی ۴ ماه گذشته ۳۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت تارا اتوماتیک مدل V۲ سال ۱۴۰۱، ۹۰۵ میلیون تومان است که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. تارا اتوماتیک صفر مدل V۲ سال ۱۴۰۲ هم ۹۴۰ تومان نرخ خورده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. نرخ تارا اتوماتیک V۴ LX نیز به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۲۵ میلیون گران شده است.

قیمت تارا دنده‌ای V۱ سال ۱۴۰۲ هم به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. این خودرو در ۳ ماه گذشته ۶۴ میلیون ارزان شده است.

قیمت دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ به حدود ۹۵۰ میلیون تومان رسیده که به‌معنای افزایش ۱۵ میلیونی طی یک هفته است. این خودرو نسبت به خرداد ۵۵ میلیون تومان ریزش قیمت داشته است.

قیمت دنا معمولی ۱۴۰۱ هم به ۷۱۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. این خودرو طی هفت ماه گذشته ۱۵۰ میلیون تومان ارزان شده است.

قیمت رانا پانوراما پلاس مدل ۱۴۰۱ به ۶۳۵ میلیون تومان رسیده که ۱۰ میلیون گران شده است. رانا پلاس پانوراما ۱۴۰۲ نیز ۶۵۵ میلیون تومان که ۱۰ میلیون گران شده است. نرخ رانا پلاس مدل ۱۴۰۱ هم ۵۷۵ میلیونی شده که حدود ۱۰ میلیون بالا رفته است. سمند سورن پلاس XU۷P بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۶۰۵ میلیونی شده که ۱۵ میلیون گران شده است. سمند سورن پلاس EF۷ بنزینی مدل ۱۴۰۱ نیز ۶۳۵ میلیون تومان شده که ۱۰ میلیون تومان گران شده است.

قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ نیز ۷۵۵ میلیون اعلام شده که ۱۰ میلیون گران شده است. نرخ پژو پارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۲۵ میلیون تومان و نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. نرخ پژو پارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز به ۷۸۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۰ میلیون گران شده است. این مدل گران‌ترین پژو پارس است.

قیمت هایما ۸S مدل ۱۴۰۲ نیز یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان شده که ۲۵ میلیون افزایش پیدا کرده است. نرخ هایما S۵ ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان رسیده که طی یک هفته ۱۰ میلیون گران شده است. قیمت وانت آریسان ۲ مدل ۱۴۰۲ نیز امروز ۴۸۷ میلیون تومان اعلام شده که نسبت به هفته گذشته ۱۰ میلیون بالا رفته است.

قیمت روز محصولات سایپا

قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ هم حوالی ۳۰۷ میلیون تومان به‌روزرسانی شد که طی هفته گذشته یک میلیون گران شده است. قیمت تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ در هفته نخست اسفند نسبت به هفته گذشته ۷ میلیون گران شده و ۳۸۵ میلیون تومان اعلام شد. قیمت تیبا EX هاچ بک مدل ۱۴۰۱ نیز به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است که طی هفته گذشته ۵ میلیون بالا رفته است. قیمت ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون گران شده است. نرخ ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز ۴۸۰ میلیون تومان شده که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون گران شده است. نرخ ساینا EX دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز ۳۸۰ میلیون تومان است که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون بالا رفته است.

قیمت کوییک دنده‌ای R مدل ۱۴۰۲ حوالی ۳۸۷ میلیون رسیده که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون گران شده است. نرخ کوییک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ نیز به ۳۹۷ میلیون تومان رسیده که طی هفته گذشته ۵ میلیون گران شده است. نرخ کوییک دنده‌ای S مدل ۱۴۰۱ هم ۳۸۷ میلیون تومان شده که ۵ میلیون بالا رفته است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو هم ۴۰۲ میلیون است که ۴ میلیون گران شده است. نرخ کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز ۴۹۷ میلیون تومان اعلام شده ا که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون گران شده است.

قیمت شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ امروز به ۸۳۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۵ میلیون گران شده است. نرخ شاهین سایپا مدل ۱۴۰۲ امروز به ۶۶۰ میلیون تومان رسیده که ۵ میلیون بالا رفته است. شاهین G مدل ۱۴۰۰ هم ۶۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که ۵ میلیون گران شده است. نرخ شاهین GL دنده‌ای صفر مدل ۱۴۰۲ نیز امروز ۶۶۵ میلیون تومان است که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون گران شده است.

رکود بازار خودرو در شب عید هم ادامه دارد

فریدون عطایی، فعال بازار خودرو درباره وضعیت خریدوفروش در بازار خودرو در روزهای پایانی سال به صمت گفت: باوجود اینکه انتظار می‌رفت در بازار عید امسال شاهد خریدوفروش خودرو هر چند در سطح محدود باشیم، اما در این بازار همچنان خریدوفروشی انجام نمی‌شود و تقاضای چندانی وجود ندارد. در همین یک هفته‌ای که از اسفند گذشته، خودروها افزایش قیمت داشته‌اند، اما همچنان بازار در رکود فرو رفته است و شاهد وضعیت تازه‌ای در این بازار نبوده‌ایم. البته بخشی از این وضعیت به عرضه خودروهای سامانه یکپارچه خودرو برمی‌گردد. تعداد زیادی از طریق این بازار ثبت‌نام کرده و حالا کم‌کم خودروهایشان را تحویل می‌گیرند. عطایی ادامه داد: مثل همیشه نوسان نرخ ارز بر بازار خودرو تاثیر گذاشت و شاهد بودیم در زمانی که نرخ ارز صعودی بود قیمت‌ها هم در بازار خودرو روند افزایش پیدا کرد.

فعال حوزه بازار در پیش‌بینی وضعیت بازار در روزهای آینده خاطرنشان کرد: باوجود اینکه بازار خودرو در حال سپری کردن بازار شب عید است، اما باز هم تقاضای زیادی در بازار خودرو وجود ندارد. به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز وضعیت بازار خودرو تغییر چندانی نداشته باشد.

از سامانه یکپارچه خرید کنید

فیروز نادری، فعال بازار خودرو نیز درباره وضعیت این بازار خلاف صحبت‌های عطایی معتقد است این بازار روزهای رونق را طی می‌کند. نادری با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در این بازار انجام می‌شود، درباره وضعیت بازار خودرو به صمت گفت: بازار خودرو در حال حاضر فعال است و خریدوفروش در آن انجام می‌شود. قیمت‌ها بالاست، اما همچنان برای خودروهای گوناگون تقاضا وجود دارد. فعال بازار خودرو ادامه داد: تدابیری که درباره بازار خودرو اندیشیده شده، تحویل خودروهای ثبت‌نامی و همچنین فروش برخی شرکت‌های خودروسازی، به این بازار کمک می‌کند تا به آرامش و ثبات برسد. نادری در پایان با اشاره به اینکه روند بازار خودرو را خوب پیش‌بینی می‌کند، افزود: به مصرف‌کنندگان بازار خودرو پیشنهاد می‌کنم برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند؛ چراکه ریسک کمتری دارد و به نفع آنهاست.

شرایط سیاسی‌اقتصادی کشور تعیین‌کننده است

همچنین بابک صدرایی از کارشناسان صنعت خودرو ضمن پیش‌بینی آینده بازار، نگاهی به سال آینده می‌کند و با توجه به شرایط موجود روند احتمالی نرخ خودروها را توضیح می‌دهد.

 به اعتقاد صدرایی، دولت قصد دارد به هر روش ممکن، نرخ ارز را ثابت نگه دارد تا دیگر بازارها نیز به تبعیت آن، تغییری نداشته باشند. از سوی دیگر با توجه به افزایش نسبی تقاضا تا پیش از عید، در صورتی که خودروسازان بتوانند پاسخگوی آن باشند، نوسانات بازار خودرو هم در حد بسیار جزئی خواهد بود؛ اگرچه خودروسازان ثابت کردند هیچ وقت نمی‌توانند این افزایش تقاضای سالانه نزدیک عید را تامین کنند.  تغییرات سال آینده نیز وابسته به شرایط سیاسی اقتصادی کشور بوده که از نظر صدرایی، به‌طور قطع تغییراتی خواهد داشت و همین موضوع باعث نوسان نرخ خودرو می‌شود.

سخن پایانی

بنا بر این گزارش، روی هم رفته بازار خودرو در شب عید شاهد معامله‌های چندانی نیست و با وجود اینکه شب عید انتظار اندکی رونق از این بازار می‌رفت، اما همچنان در رکود است و خریدوفروشی در این بازار انجام نمی‌شود. البته قیمت‌ها در نوسان است و در ابتدای این ماه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. به باور کارشناسان قیمت بالای خودروهای عرضه‌شده و عدم‌تناسب باقدرت خرید مردم، عدم‌واردات خودرو طبق وعده‌ها و بلاتکلیفی واردات خودروهای کارکرده موجب تشدید رکود در بازار خودرو شده است. کارشناسان ‌همچنین معتقدند سه عامل بسیار مهم ثبات در سیاست‌های اقتصادی، کنترل تورم و افزایش عرضه خودرو می‌تواند به تعدیل قیمت‌ها در سال آینده کمک کند. اما باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/279vrn