پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 13 Jun 2024
کد خبر: 109974
تاریخ انتشار: 1403/02/22 08:11

بی‌برقی صنایع در ۱۴۰۳ رفع می‌شود؟

سال گذشته وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق ساخت نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی تفاهمنامه امضا کردند. بر این اساس مقرر شد که این نیروگاه‌ها با سرمایه‌گذاری ۷میلیارد دلاری (جذب سرمایه) تا پیش از تابستان سال ۱۴۰۳ برای تامین برق صنایع وارد مدار شوند. همچنین در نشست مشترک مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان توانیر نیز بر تامین ۱۰۰ مگاوات برق تا پیک ۱۴۰۳ از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک تاکید شد. حالا در آستانه ورود به فصل گرم دوباره اظهارات ضدونقیض از تامین برق صنایع به گوش می‌رسد. آنچه در ادامه می‌خوانید اظهارات مسئولان درباره تامین برق تابستان امسال است.
بی‌برقی صنایع در ۱۴۰۳ رفع می‌شود؟

برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق

به گفته وزیر نیرو ناترازی‌های صنعت برق طی دو سال اخیر به‌گونه‌ای مدیریت شد که ظرفیت‎‌های خالی عمدتا استفاده شدند و امروز برای رفع این ناترازی باید نسبت به بهره‌مندی از روش‌ها و فناوری‌های جدید اقدام شود.

علی‌اکبر محرابیان، از طراحی پنج کمیته برای پیشبرد این مهم خبر داد و «کمیته مدیریت و بهینه‌سازی مصرف» را مهم‌ترین ‌این کمیته‌ها عنوان کرد و افزود: در این کمیته مجموعه تصمیمات در قالب دستورالعمل‌های بهینه‌سازی مصرف ابلاغ شده است که در حوزه‌های اداری، خانگی، کشاورزی و صنعتی است. چنانچه همه بندهای این دستورالعمل‌ها به مرحله اجرایی برسند، بی‌تردید ما می‌توانیم به راحتی صنعت برق را اداره کنیم. به گفته محرابیان استفاده از علم و تکنولوژی برای مدیریت صحیح، عالمانه و اقتصادی صنعت برق را می‌توان نوعی مدیریت در رفع ناترازی برق عنوان کرد.

وزیر نیرو با اشاره به قانون تامین یک درصد از مصرف برق صنعت در سال ۱۴۰۲ از محل تجدیدپذیرها گفت: طبق قانون باید سالانه به مدت پنج سال یک درصد به این عدد اضافه ‌شود و به این ترتیب در ابتدای سال ۱۴۰۳ این عدد به ۲ درصد برسد.

وی افزود: طبق این قانون صنایع و ادارات باید معادل مصرف خودشان نیروگاه تجدیدپذیر احداث کرده در غیر این صورت لازم است از طریق قانونی اقدام به خرید برق تجدیدپذیر کنند. محرابیان گفت: این دست از نیروگاه‌ها، می‌توانند صنعت برق کشور را توسعه دهند و اثرگذاری آن برای تابستان و غیر از آن بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا قراردادهای دیگری منعقد شده که حداقل ۹۰۰ مگاوات آن باید در تابستان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: نصب کنتورهای هوشمند جزو برنامه‌های اجرایی امسال است. در این زمینه سهم هر استان و شرکت مشخص شده است.

تامین برق تابستان صنایع با مدیریت مصرف

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، گفت: در سال ۱۴۰۲ با کمترین تنش برق صنایع تامین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند.

محمدرضا صلابت ضمن بیان این مطلب افزود: در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۶ هزار و ۸۶۶ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق استان تهران (‌جز کلانشهر تهران) بوده که ۳۷درصد آن معادل حدود ۶۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت مصرف صنایع استان بوده است.

وی افزود: صنایع باید طبق مصوبه مربوطه در زمان اوج بار به شبکه برق کمک کنند که در این زمینه برنامه‌هایی برای تابستان ۱۴۰۲ تدوین شد که صنایع استان هفته‌ای یک‌روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب به شبکه برق کمک کنند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ هم رشد در زمینه تأمین برق صنایع و هم رشد تولید داشتیم. در سال ۱۴۰۲ با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند.

وی افزود: در تابستان حدود ۳۰ درصد بار شبکه مربوط به بار سرمایشی است که شرکت توانیر با طرح‌های تشویقی و پاداش‌های مختلف در صدد است تا در مصارف برق خانگی تا حد امکان صرفه‌جویی شود و برق به بخش‌های مولد بیشتر تخصیص یابد. در ضوابط مدیریت بار مطرح شده که صنایع یک‌روز در مدیریت مصرف برق همکاری داشته باشند و اگر صنایعی دومین روز را هم همکاری کنند، پاداش دریافت خواهند کرد.

صلابت ضمن بیان این مطلب افزود: تمام صنایع استان در سامانه مدیریت بار ثبت می‌شوند و میزان مشارکت آنها درج خواهد شد، صنایعی که در اوج بار همکاری داشته باشند، در زمان مدیریت مصرف، کمترین میزان مدیریت مصرف برای آنها اعمال می‌شود ولی برای صنایعی که همکاری نکنند، در زمان مدیریت بار، بیشتر مورد توجه هستند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با اشاره به تامین بخشی از نیاز برق صنایع با انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: پاداش‌های خوبی برای صنایعی که اقدام به نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کنند در نظر گرفته شده و برق مازاد آنها نیز با نرخ‌های بسیار خوبی خریداری خواهد شد و حتی صنایع این امکان را خواهند داشت که برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشند.

وی ادامه داد: سلسله جلسات هماهنگی با صنایع استان برای مدیریت بهینه بار شبکه در پیک تابستان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم در تابستان گرم امسال، با همکاری صنایع به‌بهترین وجه تأمین برق صنایع در زمان اوج بار صورت گیرد.

تامین ۶۰ درصد برق از طریق بورس انرژی

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: انتظار می‌رود بیش از ٦٠ درصد از مصرف کشور در سال ١٤٠٣ از طریق بورس انرژی تامین شود. احمدی حدید با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حضور مشترکان بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار از سوی وزیر نیرو در اوایل سال گذشته، گفت: از افزایش حجم معاملات این بازار از حدود ١١ درصد در سال ١٤٠١ به حدود ١٤.٥ درصد در پایان سال ١٤٠٢ خبر داد.

وی افزود: میزان معاملات، روندی کاملا صعودی دارد به صورتی که در ماه‌های بهمن و اسفند ١٤٠٢ سهم معاملات صنایع در بورس انرژی به حدود ٢٠ درصد افزایش یافت.

احمدی حدید با تبیین وضعیت موجود گردش نقدینگی صنعت برق در طی سال‌های گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن بر تصمیم وزارت نیرو بر ضرورت تغییر روند جاری گردش نقدینگی تاکید کرد.مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران در ادامه به تشریح مدل جدید روابط مالی و گردش نقدینگی در شرکت‌های توزیع پرداخت که براساس آن سیستم تخصیص منابع بازنگری شده و ذی نفعان زنجیره تامین برق می‌توانند سهم خود از منابع واریزی به حساب مدیریت منابع را به صورت منظم و در یکشنبه هر هفته دریافت کنند. در این سازکار شرکت‌های توزیع هزینه‌های جاری خود را بر اساس میزان وصول مطالبات و براساس ضرایب اعلامی وزارت نیرو به صورت هفتگی دریافت می‌کنند. باقیمانده منابع موجود در حساب متمرکز نیز پس از کسر تعهدات قانونی توسط توانیر، به حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز می‌شود که باید نسبت به خرید برق از طریق بورس انرژی (معاملات سلف یا فیزیکی) اقدام کنند.

احمدی حدید با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد فروش برق نیروگاه‌ها از طریق بورس انرژی واریز خواهد شد، افزود: ظرفیت تزریق نقدینگی در حساب خرید برق شرکت‌های توزیع بین ٢٥ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به حضور صنایع بالای یک مگاوات در بورس انرژی با مصرفی در حدود ١٠٠ میلیارد کیلووات ساعت، انتظار می‌رود بیش از ٦٠ درصد از مصرف کشور در سال ١٤٠٣ از طریق بورس انرژی تامین شود.

احمدی حدید ادامه داد: شرکت‌های توزیع موظفند به شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای خرید برق مورد نیاز خود (که در بورس خریداری نشده است) وکالت دهند تا در صورت عدم خرید برق طی بازه زمانی معین، مانده حساب شرکت‌های توزیع در بورس را برداشت و به حساب تولیدکنندگان برق حاضر در بازار عمده فروشی واریز کند. وی افزایش سهم معاملات بورس انرژی به ٣٠ درصد در امسال و ٦٠ درصد تا پایان سال ١٤٠٦ را از احکام قانونی پیش‌بینی شده در برنامه هفتم عنوان و خاطرنشان کرد که پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل تا ٤٥ درصد برنامه مذکور محقق شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/279eeg