اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری تا ۲۲ مرداد

این درحالی است که خودروسازان با هر اظهارنظری واکنش نشان داده و نارضایتی خود را از کاهش قیمت‌ها اعلام می‌کنند.
رییس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با اشاره به اظهارات شورای رقابت مبنی بر افزایش ۵ درصدی قیمت پایه خودروها اظهار کرد: این ارقام در حالی مطرح می‌شود که با احتساب الزام اجباری آپشن‌های خودرو، قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.
علی علیلو همچنین تاکید می‌کند که ما می‌خواهیم از همه مستندات نتیجه‌ای را به نفع مردم اتخاذ و در فضای آرام مسئله قیمت‌گذاری خودرو را بررسی کنیم اما از سویی سعی می‌کنیم تا ۲۲ مرداد نتیجه گفت‌وگو با شورای رقابت درباره فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را اعلام کنیم.
وی که در برنامه «نگاه یک» سخن می‌گفت، با بیان اینکه باید فناوری و صنعت خودروسازی را نه به‌صورت شعاری بلکه به‌صورت واقعی با همکاری دانشگاه‌ها بومی کنیم، افزود: سال‌های پی‌درپی شاهدیم که نارضایتی هم از کیفیت و هم از قیمت‌های خودرو در سطح جامعه مطرح است. این در حالیست که قابلیت‌ها و پیشرفت‌های زیادی در کشور در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی، فضایی، هسته‌ای، طب، پزشکی و نانو ایجاد شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که در کشوری بااین‌همه قابلیت چگونه می‌شود که باید خودرو بی‌کیفیت سوار شویم و چرا با این کیفیت پایین، قیمت‌های آن در مقایسه با نمونه‌های خارجی بالاست؟
علیلو در خصوص اهداف هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی نیز اظهار کرد: برنامه تحقیق و تفحص این بود که این تحقیق وارد بحث حاشیه‌های بی‌سند نشود بلکه یک کار کارشناسی انجام دهد.

فرمول مجلس نزدیک به بخش تولید
رییس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: فرمول قیمت‌گذاری خودرو که شورای رقابت استفاده کرده، علمی است اما فرمول‌های دیگری هم وجود دارد که ما معتقدیم آن فرمول‌ها به بخش تولید نزدیک‌تر است. وی افزود: صنعت خودرو پس از ۴۰ سال هنوز خردسال است و حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند یک پلتفرم را خود طراحی کند بنابراین چنین صنعتی باید حمایت درست شود نه حمایت غلط.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قانون دست شورای رقابت را بسیار باز گذاشته است به‌گونه‌ای که حتی قدرت عزل مدیران صنعتی را دارد اما مسئولان شورای رقابت هنوز قدرت واقعی خود را نمی‌دانند، اگر بدانند اجازه نمی‌دهند فضای انحصار و رانت به وجود بیاید.
وی گفت: از سال‌های گذشته تاکنون سوء مدیریت‌ها و مدیریت‌های دولتی و بی‌انضباطی عجیب‌وغریب در زمینه مالی، چاله‌هایی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده که پر نمی‌شود اما آنها اسمش را زیان گذاشته‌اند.
علیلو افزود: به خودروسازان می‌گوییم آن چاله‌ها از گذشته بوده است و ربطی به مردم ندارد و اکنون قیمت تمام‌شده فعلی خودرو را اعلام و بر اساس آن با سود منطقی قیمت‌گذاری کنید.

 

تولید برخی قطعات خودرو انحصاری است
رییس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه از صورت‌های مالی خودروسازان آگاه هستیم، گفت: در تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی آثاری از نهادهای غیرمرتبط در این صنعت ندیدم بلکه این شایعه‌ها برای پوشش بی‌انضباطی مالی خود خودروسازان است و مردم به این شایعات گوش ندهند.
علیلو با بیان اینکه هزینه‌های مالی خودروسازان کشورهای دیگر از ۱/۵ تا ۴ درصد است اما در کشور ما حدود ۱۶تا ۱۷ درصد است، افزود: ایران‌خودرو بالغ‌بر ۵هزار میلیارد تومان مطالبات و سرمایه دارد اما چرا باید از تسهیلات بانک‌ها با سودهای زیاد استفاده کند درحالی‌که خودشان سرمایه دارند.
وی تصریح کرد: بیشتر این مطالبات از طریق رانت‌های ویژه‌ای است که به برخی نمایندگی‌ها داده شده و خودرو گرفتند اما پولش را ندادند.
وی ادامه داد: خودروسازان دارایی‌های راکد سرگردان بسیاری دارند اما چرا این دارایی‌ها را بالفعل نمی‌کنند. علیلو با بیان اینکه خودروسازها باید از قطعه‌سازان حمایت کنند، گفت:

خودروسازی که قطعه‌ساز آن‌هم سهامدار و هم عضو هیات‌مدیره و هم تامین‌کننده است چگونه می‌تواند فضای رقابتی را در زمینه قطعه‌سازی ایجاد کند؟
وی افزود: یکی از اعضای هیات‌مدیره که تامین‌کننده قطعه و مدعی است بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعه است در یک مقطع زمانی ۸۶ هزار خودرو به علت نبود همین قطعه خوابید.
علیلو با بیان اینکه برخی تولید قطعات خودروسازی را انحصاری می‌کنند درحالی‌که باید رقابتی باشد، تصریح کرد: از شورای رقابت درخواست کرده‌ایم که به این موضوع ورود کند و عدالت‌محور باشد و همه قطعه‌سازان موردحمایت قرار گیرند.


چاپ