-

کدام خودروهای وارداتی بدون تغییر در سهمیه بنزین باقی می‌مانند؟

بر اساس اطلاعات منتشرشده از مصوبه جدید سوختی، سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۳۰۰ سی‌سی و کمتر همچنان برقرار است و حذف نمی‌شود. با این حال این پرسش مطرح است که کدام مدل‌های وارداتی در این محدوده قرار می‌گیرند و در صورت بروز مشکل یا حذف سهمیه، مالکان باید موضوع را از طریق کدام نهاد پیگیری کنند.

کدام خودروهای وارداتی بدون تغییر در سهمیه بنزین باقی می‌مانند؟

هیات وزیران با هدف تقویت استفاده از کارت سوخت شخصی و ساماندهی مصرف کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها، اخیراً مصوبه جدیدی در حوزه سوخت ابلاغ کرده است. طبق این مصوبه قرار بود سهمیه بنزین خودروهای دولتی، مناطق آزاد، وارداتی، نوشماره و همچنین خودروهای دوم به بعد هر فرد با نرخ ۵۰۰۰ تومان شارژ شود. با این حال، بنا بر توضیحات اخیر مدیر سامانه هوشمند سوخت، دولت برای برخی خودروهای وارداتی در این طرح استثناهایی در نظر گرفته است.

بر همین مبنا، عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت بیان کرد : «سهمیه سوخت خودروهای وارداتی و خارجی با حجم موتور بالای 1300 سی‌سی در قالب نرخ 5000 تومانی به صورت ماهانه در کارت سوخت شارژ می‌شود.»

بنا بر گفته‌های این مقام مسئول می‌توان نتیجه گرفت که سهمیه سوختی خودروهای وارداتی که حجم موتور آنها برابر 1300 سی‌سی و کمتر از آن است، تغییری نمی‌کند و سهمیه آنها مانند روال سابق به صورت سهمیه اول (60 لیتر-1500 تومان) و دوم (100 لیتر-3000 تومان) واریز می‌شود.

سهمیه سوختی کدام خودروهای وارداتی تغییر نمی‌کند؟

 

در صورت حذف سهمیه سوختی به کدام ارگان باید مراجعه کرد؟

در حالی که مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرده است که سهمیه این دست از خودروهای وارداتی حذف نمی‌شود، اما برخی از مصرف‌کنندگان این خودروها در گفت‌و‌گو  اعلام کردند که به‌رغم استفاده از خودروهای وارداتی با حجم موتور کمتر و برابر 1300 سی‌سی، سهمیه سوختی آنها به نرخ 5000 تومان تغییر کرده است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگاران ، حذف اشتباه سهمیه سوختی به دلایلی مانند مشکلات سیستمی و یا مغایرت در اطلاعات ثبت‌شده خودرو رخ داده است و برای رفع نقص آن می‌توان به مراجعی مانند دفاتر پلیس +10 و نمایندگی پخش فرآورده نفتی مراجعه کرد.

ابهامات و تناقض‌های مصوبه سوختی اخیر

گرچه در نسخه‌های اولیه مصوبه اخیر سوختی، تغییرات سهمیه خودروها از یک منطق مشخص پیروی می‌کرد، اما اصلاحات و اجرای مرحله‌ای آن بر دامنه ابهامات افزوده است و تصمیمات اتخاذشده درباره سهمیه سوختی خودروهای وارداتی، نمونه بارز این آشفتگی سیاستی است.

بر همین مبنا، دسته‌بندی خودروهای وارداتی به دو گروه بیش از ۱۳۰۰ سی‌سی و کمتر یا مساوی ۱۳۰۰ سی‌سی، پرسش‌های زیادی را به میان آورده است. اگر معیار این دوگانگی، میزان مصرف سوخت خودروها است، پرسش بدیهی این است که چرا خودروهای هیبریدی که به‌طور محسوسی مصرف سوخت کمتری دارند، در این نظام طبقه‌بندی جایگاه مشخصی ندارند؟

از سوی دیگر، اگر فرض بر این باشد که ملاک تمکن مالی مالکان خودروهای وارداتی است، این منطق نیز با تصمیمات اتخاذشده درباره سهمیه سوختی خودروهای داخلی با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان در تناقض قرار می‌گیرد. در این صورت، سیاست سوختی اخیر، علاوه بر اینکه فاقد انسجام اقتصادی است، شائبه برخورد سلیقه‌ای و غیرسیستماتیک با گروه‌های مختلف مصرف‌کننده را نیز تقویت می‌کند.

در مجموع، به‌نظر می‌رسد این استثناها و تفکیک‌های مبهم، بیش از آنکه ریشه در تحلیل‌های دقیق کارشناسی داشته باشد، تلاشی موقت برای کاهش نارضایتی عمومی در کوتاه‌مدت است. بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که در غیاب یک نقشه راه شفاف، نرخ پایه بنزین در بلندمدت ناگزیر به سمت تثبیت ارقامی فراتر از ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان حرکت می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین