آغاز به کار مترو گلبهار تا سال ۱۴۰۰

در این زمینه اگر ۱۸۶ میلیون یورو فاینانس از سوی چین تامین شود و ایران نیز سهم ۱۵۰ میلیارد تومانی خود را تامین کند، پروژه به سرانجام خواهد رسید. مسئولان می‌گویند قطار برقی گلبهار جزو ۴ پروژه اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی در بخش مترو است که با وجود مشکلات مالی، همواره از فعال‌ترین پروژه‌های قطار شهری در کشور بـوده و هیچ‌گاه متوقف نشده است.
به گزارش صمت، گلبهار با ۴ هزار هکتار وسعت، از شهرهای جدید خراسان رضوی در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد و در امتداد جاده مشهد-قوچان است که حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. با توجه به وجود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر و ضرورت رفع نیازهای حمل‌ونقلی مردم این منطقه برای تردد به مشهد، ساخت مترو این شهر در قالب قطار برقی به عنوان یکی از برنامه‌های توسعه‌ای این شهر در دولت نهم در دستور کار قرار گرفت. مصوبه این پروژه در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال ۹۱ کلنگ این خط ریلی به زمین خورد.
طول قطار برقی که در راستای مسیر راه‌آهن مشهد- گرگان طراحی شده و گلبهار را به مشهد متصل می‌کند، پیش‌تر ۴۰ کیلومتر تعریف و مناقصه این پروژه، برای مسیر ۴۰ کیلومتری برگزار شده بود اما در سال‌های بعد، ساخت ادامه این مسیر به چناران نیز به تصویب رسید و قرار شد مترو گلبهار با طی مسیر ۶ کیلومتری به چناران متصل شود. البته هنوز برای مسیر گلبهار تا چناران مجوز برگزاری مناقصه داده نشده است.
براساس طرح ابتدایی، مسیر مترو گلبهار از سه‌راهی طرقبه-شاندیز آغاز می‌شود و تا فرودگاه گلبهار امتداد می‌یابد. سرعت این قطار برقی، حداقل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این خط شامل ۵ ایستگاه از انتهای خط یک قطار شهری مشهد تا شهر جدید گلبهار است.


پروژه در انتظار فاینانس
اگرچه چند سالی است وعده بهره‌برداری زودهنگام از قطار برقی گلبهار-مشهد داده می‌شود اما مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار می‌گوید در صورت تامین بودجه از محل فاینانس، می‌توان انتظار داشت این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.
هومن گریوانی می‌گوید مصوبه فاینانس پروژه گلبهار- مشهد از سوی شورای اقتصاد صادر شده و درحال‌حاضر در مرحله ماده ۶۲ یعنی تصویب تعهد دولت نسبت به فاینانس قرار دارد.
این مصوبه مربوط به قرارداد ۲۹۹ میلیون یورویی است که ۲ سال پیش بین شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت مشترک ایرانی-چینی منعقد و براساس آن قرار شد این پروژه با فاینانس چین در مدت ۴ سال ساخته شود.۱۸۶ میلیون یورو این قرارداد از محل فاینانس خارجی تامین می‌شود.
به گفته گریوانی، در بحث فاینانس ۸۵ درصد آورده ازسوی شرکت خارجی تامین می‌شود و ۱۵ درصد آورده سهم کارفرما یعنی دولت است اما سال گذشته، دولت نتوانست سهم آورده خود را تامین کند. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال ۱۵ درصد سهم کارفرما در این طرح که حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
به گفته وی، با تصویب شورای اقتصاد مبنی بر تمدید فاینانس خارجی طرح قطار مشهد- گلبهار در امسال، سهم کارفرما را می‌توان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد.


آخرین وضعیت پروژه
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار با بیان اینکه مدیران وقت شرکت عمران شهر جدید گلبهار در سال ۹۰ توانستند ردیفی برای تامین اعتبار پروژه تهیه کنند و بودجه ملی این طرح نیز دیده شد، گفت: مشاور وقت قطار گلبهار- مشهد پروژه را به ۴ فاز تقسیم کرده است.
به گفته گریوانی در سال ۹۱ قطعه نخست به طول ۸.۵ کیلومتر به مناقصه گذاشته و پیمانکار انتخاب شد. درحال‌حاضر این قطعه با اجرای زیرسازی، پل‌ها و آب‌روها تحویل موقت شده و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده ریل‌گذاری است. قطعه دوم به طول ۱۰ کیلومتر نیز با اجرای زیرسازی، پل‌ها و آب‌روها، همین میزان پیشرفت فیزیکی داشته و آماده ریل‌گذاری است. مناقصه قطعه سوم به طول ۱۸ کیلومتر در سال ۹۵ و قطعه چهارم در امسال برگزار و پیمانکار مشخص شده است. براساس سخن گریوانی، درحال‌حاضر عملیات عمرانی در قطعه سوم با حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.
آنطور که مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار می‌گوید، تاکنون ۳۶ کیلومتر از مسیر ۴۰ کیلومتری پروژه گلبهار- مشهد آزادسازی شده و تملک ۴ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که یک کیلومتر در اختیار سازمان اوقاف و باقی مسیر متعلق به تعاونی حکمت کارکنان نیروی انتظامی است. برای بازگشایی و آزادسازی این مسیرها با دو نهاد مربوط توافق شده و به زودی کارها انجام خواهد شد.
گریوانی با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی هیات دولت در امسال به این پروژه گفت: با وجود مشکلات فراوان تلاش شده اعتبار لازم برای پروژه از منابع داخلی شرکت عمران و بودجه‌های اختصاص داده شده تامین شود و از تعطیلی پروژه جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار توضیح داد: این پروژه ملی است و تملک زمین در این مناطق بسیار سخت و کند بود. ۷ کیلومتر از این مسیر وقف، ۳ کیلومتر مورد تملک آستان قدس رضوی و ۱.۵ کیلومتر در اختیار ورزشگاه ثامن بود که با همت و پشتکار جدی تمام مسیر آزادسازی و درمجموع با وجود دشواری‌ها، برای مسیر ۴۰ کیلومتری تملک زمین انجام شد.


چاپ