توقف مترو اسلامشهر در ایستگاه وعده‌ها


به گزارش صمت اتصال اسلامشهر به عنوان یکی از شهرهای بزرگ تهران به مترو از حدود ۱۳ سال پیش در دستور کار مسئولان پایتخت قرار گرفته است، با این حال هنوز حتی کلنگ ساخت ایستگاه مترو و خط مربوط به این پروژه هم به زمین نخورده است. مترو تهران درحال‌حاضر تا اتوبان آزادگان در جنوب شهر کشیده شده و برای اتصال به اسلامشهر در جنوب پایتخت، فقط به ۱۰.۵ کیلومتر خط و ساخت ۵ ایستگاه مترو در اسلامشهر نیاز است. راه‌اندازی مترو اسلامشهر در سال‌های اخیر هم مطالبه ساکنان این منطقه از پایتخت و هم موردتاکید مسئولان از استاندار گرفته تا معاون اول رئیس‌جمهوری بوده تا جایی که در ماه‌های اخیر بار دیگر اسحاق جهانگیری با تاکید بر اهمیت این پروژه برای دولت، به مردم اطمینان‌خاطر داد که این پروژه در برنامه دولت قرار دارد اما با وجود وعده‌های دولت برای توجه به این پروژه، همچنان اما و اگرها درباره ساخت مترو اسلامشهر ادامه دارد تا جایی‌که بعد از گذشت حدود ۱۳ سال، به‌تازگی بر لزوم تغییر مجری پروژه برای حل مشکلات آن تاکید شده است.
محمدحسین مقیمی استاندار تهران در هفته‌های اخیر با اشاره به استقلال مدیریتی شهرستان اسلامشهر از شهرستان تهران خواستار تغییر مجری طرح مترو اسلامشهر از شهرداری تهران به شهرداری اسلامشهر شد تا اجرای این پروژه سرعت گیرد.
مقیمی در جمع رسانه‌ها گفت: مجری طرح مترو اسلامشهر درحال‌حاضر شهرداری تهران است اما به دلیل آنکه مدیریت اسلامشهر از شهرستان جدا است، تقاضا داریم این پروژه به نام شهرداری اسلامشهر تغییر نام داده و مجری آن تغییر کند. استاندار تهران تاکید کرد: اگر از سوی دولت به پروژه مترو اسلامشهر کمک شود، هم از طریق خط۳ مترو تهران و هم از طریق تاسیس ایستگاهی در «واوان» بخش عمده مشکلات حمل‌ونقل اسلامشهری‌ها برطرف خواهد شد.
تقاضای استاندار تهران برای تغییر مدیریت پروژه مترو اسلامشهر در حالی است که رئیس شورای این شهر وعده داده بود به زودی کلنگ این پروژه به زمین زده شود.


احتمال تبدیل مترو به قطار حومه‌ای
اما و اگرهای مسئولان درباره حل مشکلات پروژه مترو اسلامشهر با تغییر مجری در حالی ادامه دارد که یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی می‌گوید درحالی‌که هر سال مسئولان بر لزوم راه‌اندازی مترو اسلامشهر سخن گفته و می‌گویند، در سفر رئیس‌جمهوری به این شهر در سال ۹۴، سخنی از تخصیص بودجه به این پروژه مهم به میان نیامد و در مقابل، صحبت‌هایی مبنی‌بر راه‌اندازی قطار حومه‌ای به جای مترو مطرح شد.
مهدی بهادری در پاسخ به صمت افزود: حتی بحث قطار حومه‌ای اسلامشهر نیز از سوی مسئولان منطقه جدی گرفته نشد و کار به جایی رسید که در طرح اخیر مدیریت شهری برای ساماندهی ترافیک تهران، از این پروژه غفلت شده است. این درحالی است که مترو اسلامشهر از سال ۸۴ تاکنون، مصوبه‌های متعددی از شورای‌عالی ترافیک وزارت کشور، مصوبه بودجه مجلس شورای اسلامی، مصوبه‌های شهرداری تهران و مصوبه‌های شورای شهر اسلامشهر را دارد.
اشاره بهادری به طرح «اقدام مشترک» است که پاییز سال گذشته با هدف خروج تهران از بن‌بست حرکتی و مبتنی‌بر همکاری دولت و شهرداری، در شورای شهر به تصویب رسید و در آن، بر اتصال شهرهای اطراف تهران به مترو با قطارهای حومه‌ای (و نه مترو) تاکید شده است. براساس این طرح، اگر نجات شهر تهران از بن‌بست حرکتی با استفاده از اتصال قطار حومه‌ای به مترو تهران رخ دهد، دست‌کم نیمی از ۵۳۰ هزار نفری که روزانه با خودرو شخصی به پایتخت سفر می‌کنند، به استفاده از حمل‌ونقل ریلی سریع و کم‌هزینه روی می‌آورند. در این طرح بر اتصال قطارهای قم، ورامین، کرج، اسلامشهر و پرند به مترو تهران تاکید شده است. این فعال حمل‌ونقل ریلی با طرح این پرسش که «با وجود طرح و مصوبه‌های متعدد دستگاه‌های مختلف در زمینه آغاز عملیات اجرایی مترو اسلامشهر که به‌صورت یک خط مستقل، جانمایی ایستگاه‌های آن نیز انجام شده و از ایستگاه آزادگان در خط ۳ مترو تهران آغاز شده و پس از طی ۵ ایستگاه به انتهای شهرستان اسلامشهر در میدان قائم(عج) متصل می‌شد، چرا و چگونه از طرح اقدام مشترک حذف شده است؟» گفت: بیشتر کارشناسان معتقدند جایگزین شدن مترو اسلامشهر با قطار حومه‌ای، طرحی بدون توجیه است که به احتمال زیاد با استقبال خوبی از سوی اسلامشهری‌ها روبه‌رو نخواهد شد.


اقدامات متناقض و از دست‌رفتن زمان
گذشت حدود ۱۳ سال از تصویب طرح مترو اسلامشهر و اجرایی نشدن این پروژه نشان می‌دهد همچنان اتفاق نظری که لازمه اجرای چنین پروژه‌هایی است در میان مسئولان وجود ندارد. به عنوان نمونه درحالی که نماینده اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی از تصویب بودجه مترو اسلامشهر سخن می‌گوید در شورای شهر تهران، تمایل به تبدیل این پروژه به قطار حومه‌ای وجود دارد. از سوی دیگر علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در هفته‌های اخیر اعلام کرد بودجه ۲۰ میلیارد تومانی که دولت در سال گذشته برای ساخت مترو اسلامشهر تصویب کرده بود، تاکنون تخصیص داده نشده است.


نیاز مترو اسلامشهر به بودجه ۴۵۵ میلیارد تومانی
شهردار اسلامشهر می‌گوید ساخت تونل مترو اسلامشهر ۳ سال زمان و ۴۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
حسین طلا هفته گذشته در حاشیه دیدار با برخی نمایندگان مجلس با مردم اسلامشهر گفت: موضوع مترو اسلامشهر بیش از ۱۰ سال قدمت داشته و سال‌ها است در بودجه کشور ردیف دارد و شهرداری تهران متولی آن است اما از آنجا که اعتبار این پروژه کافی نبوده، شهرداری تهران هیچ‌گاه به مسئله ورود نکرده است و البته از نظر قانونی نیز نمی‌توانست بودجه تهران را برای اسلامشهر هزینه کند.
وی افزود: به همین دلیل با هماهنگی وزیر کشور و معاون عمرانی وی قرار شد شهرداری اسلامشهر مجری مترو این شهر شود. به گفته وی، در این زمینه مجوز ایجاد سازمان مترو اسلامشهر دریافت و مصوبات لازم از شورای شهر گرفته شده و شهرداری اسلامشهر قرارداد لازم را با پیمانکار برای اجرای حدود ۱۰.۵ کیلومتر مترو از انتهای خط آزادگان تا میدان نماز اسلامشهر منعقد کرده است. شهردار اسلامشهر گفت: بخشی از این اعتبار از محل مالیات ارزش‌افزوده و بخشی از عوارض دریافت شده شهرداری اسلامشهر تامین می‌شود اما هنوز دستگاه مجری این طرح به ما ابلاغ نشده است. وی ادامه داد: مسئولان بالادستی معتقدند شهرداری اسلامشهر توانایی اجرای این پروژه را ندارد اما ما آمادگی داریم در صورت ابلاغ از سوی سازمان مدیریت، یک روز بعد قرارداد را به پیمانکار ابلاغ کرده و عملیات اجرایی را آغاز کنیم. شهردار اسلامشهر بر انتقالی شدن خط مترو از اسلامشهر به مترو آزادگان تاکید کرد و افزود: باید مسافران اسلامشهری، بدون پیاده شدن از مترو اسلامشهر، وارد خط آزادگان شوند و این خط تبادلی نبوده و انتقالی باشد که نظر شهردار تهران نیز در این زمینه مثبت است.


چاپ