پوشش‌های جدید بیمه‌ای برای صنعت

بنابراین با توجه به چنین شرایطی، همه حوزه‌ها به‌خصوص حوزه‌های اقتصادی، بدون پوشش و بهره‌مندی از خدمات صنعت بیمه، دارای کاستی و نقصان است. البته این موضوعی است که فعالان اقتصادی هم بر آن اذعان دارند و فعالیت‌های اقتصادی را بدون پوشش ریسک غیرممکن می‌دانند.
محمد مروج دبیر انجمن نساجی در این رابطه با بیان اینکه تمامی صنایع و واحدهای تولیدی از اهمیت بیمه مطلع هستند و اقدام به خریداری انواع پوشش‌های بیمه‌ای مرتبط با صنایع می‌کنند، افزود: از آنجا که فعالیت‌های اقتصادی دارای ریسک بالایی هستند، فعالان این حوزه در نخستین گام، اقدام به خرید بیمه‌نامه می‌کنند تا بتوانند این ریسک را به شرکت‌های بیمه‌ای انتقال دهند.
جاهد پیکانی نایب‌رییس کانون صنایع غذایی هم در این‌باره معتقد است که نسبت به گذشته فعالان حوزه صنعت و تولید دیگر نسبت به خرید پوشش‌های بیمه‌ای مرتبط بی‌اهمیت نیستند و اقدام به خرید بیمه‌نامه‌های لازم می‌کنند. به گفته وی، البته شاید در برخی از بخش‌ها و واحدی‌های تولیدی کوچک هنوز پوشش بیمه‌ای لازم وجود نداشته باشد اما به‌طور گسترده، می‌توان گفت که تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی دارای بیمه هستند.
فعالان صنعت بیمه هم بر این موضوع تاکید دارند که صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی نسبت به خرید بیمه‌نامه‌های لازم اقدامات مناسب را انجام می‌دهند اما به اعتقاد آنها نباید خرید بیمه‌نامه را فقط محدود به بیمه‌های آتش‌سوزی، مسئولیت و... کرد. به گفته آنها، در حال حاضر محصولات و خدمات جدیدی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌شود که خرید آنها می‌تواند احساس امنیت بیشتری برای فعالان این بخش به ارمغان بیاورد.
علی موسی‌رضا مدیر عامل بیمه میهن در این رابطه با بیان اینکه بخش مهمی از بیمه‌های کشور مربوط به بیمه‌های صنعتی می‌شود، گفت: با توجه به نوع فعالیت صنایع و واحدهای تولیدی که با خطرات زیادی مواجه هستند و همچنان درحال توسعه هستند، داشتن پوشش‌های بیمه‌ای لازم از ضروریات این بخش محسوب می‌شود و فعالان اقتصادی باید به‌طور حتم اقدام به خرید این نوع بیمه‌نامه‌ها کنند.
وی با بیان اینکه بیمه‌های آتش‌سوزی، مسئولیت و حوادث غیرمترقبه، ازجمله بیمه‌هایی هستند که مورد اقبال فعالان اقتصادی است و تمایل برای خرید آن وجود دارد، گفت: اما طی سال‌های اخیر پوشش‌های بیمه‌ای جدیدی وارد صنعت بیمه شده‌اند که بسیاری از فعالان این بخش از آن غافلند.
موسی‌رضا بیمه کیفیت محصول، بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات و... را ازجمله این پوشش‌ها دانست و افزود: با توجه به مزیت‌هایی که این نوع بیمه‌نامه‌ها با خود به همراه دارند به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه‌ای باید در جهت معرفی و شناساندن محصولات جدید اقدام کنند. مدیرعامل بیمه میهن تبلیغات مناسب و اطلاع‌رسانی دقیق را در زمینه توسعه بیمه‌نامه‌های جدید بسیار موثر دانست و تصریح کرد: شرکت‌های بیمه باید شرایطی را ایجاد کنند که فعالان این حوزه به سرعت از خدمات جدید و مزیت‌های آن مطلع شوند تا پوشش‌های مرتبط به صنایع را خریداری کنند.
عطایی مدیرعامل بیمه کوثر هم در این رابطه با بیان اینکه تمامی صنایع و واحدهای تولیدی در حال حاضر دارای پوشش‌های بیمه‌ای تکمیلی، مسئولیت و آتش‌سوزی هستند و این امر بیانگر اهمیت فعالیت‌های اقتصادی و ریسکی که آنها را تهدید می‌کند است، افزود: البته طی سال‌های اخیر برخی از بخش‌های اقتصادی بودند که از پوشش‌های بیمه‌ای لازم برخوردار نبودند که در این مدت، شرکت‌های بیمه‌ای در این حوزه‌ها هم ورود پیدا کرده‌اند. به گفته او، طی سنوات گذشته، بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی چندان به داشتن پوشش‌های بیمه‌ای اهمیت نمی‌دادند اما امروز با توجه به رشد صنایع و ماشین‌آلات، اهمیت این موضوع تایید شده و بسیاری از فعالان اقتصادی اقدام به خرید بیمه‌نامه می‌کنند.
به هر حال در شرایطی که صنعت بیمه همچنان از ضریب نفوذ پایین و پرتفوی کم در رنج است، به نظر می‌رسد با ورود رشته‌های بیمه‌ای جدید به این صنعت و ترغیب افراد و فعالان اقتصادی به خرید این نوع بیمه‌ها، می‌توان امیدوار بود که در کنار افزایش امنیت بیشتر برای بخش اقتصاد، صنعت بیمه هم از رشد مطلوب‌تری برخوردار شود.


چاپ