جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 882
تاریخ انتشار: 1400/06/09 10:04
فاطمی امین بر همراستا شدن منافع کسب‌وکارها با منافع جامعه تاکید کرد

۴ اولویت مهم برای تحقق حکمرانی هوشمند

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد باید به سرعت به سمت حکمرانی هوشمند (نه بنگاهداری) پیش برویم و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم پیشران حکمرانی هوشمند خواهد شد.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست سراسری مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم که با هدف تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: باید نوع نگاه ما به موضوعات مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت تغییر کند و از بنگاهداری به سمت حکمرانی و سیاست‌گذاری برویم تا چتر حمایتی بر سر این بخش باشیم.

به‌گزارش ایدرونیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به ۴ موضوع برای حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: تعیین اولویت‌ها و مشخص کردن آنها در زیرمجموعه‌ها، تنظیم‌گری، تسهیلگری و نظارت، ۴ عاملی هستند که اگر پیاده شوند به سمت حکمرانی خواهیم رفت.

فاطمی‌امین درباره تنظیم‌گری اظهارکرد: باید شرایطی فراهم شود تا کسب‌وکارها به سمت اولویت‌ها حرکت کنند. در حوزه تسهیلگری وقتی مسیر قطعی شد، حرکت کسب‌وکارها به سمت اولویت‌ها تسهیل خواهد شد. وی تصریح کرد: تمام هنر ما باید این باشد که منافع کسب‌وکارها را با منافع کلان کشور همراستا کنیم تا منافع کل جامعه تامین شود.

او تاکید کرد: روان‌سازی و تسهیل کسب‌وکارها در این راستا مهم است که با اولویت‌گذاری باید انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این اولویت‌گذاری‌ها گفت: رتبه پیچیدگی اقتصادی ما باید افزایش یابد و صادرات باید صادرات اشتغال باشد نه مواد خام، آب، سرمایه نهفته که این یک مسیر اولویت‌گذاری شده است.

ایجاد نظم مدیریتی با ساماندهی فعالیت‌ها

فاطمی‌امین در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه کل امور در ۳ دسته فرآیندها (که استمرار دارند)، پروژه‌ها (که خروجی دارند) و اقدامات جاری خلاصه می‌شود، گفت: در حد امکان فعالیت‌ها در قالب فرآیندها و پروژه‌ها ساماندهی و سازماندهی می‌شوند تا نظم مدیریتی ایجاد شود.

تجمیع ۴۰ برنامه عملیاتی با ۳۶ پروژه

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ۴۰ برنامه عملیاتی تدوین‌شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت قبلی آن را ابلاغ کرده و به قوت خود باقی است، افزود: این ۴۰ برنامه با ۳۶ پروژه که در روز رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه‌شده، همپوشانی دارد و باید تجمیع شده و به نسخه نهایی تبدیل شود و هر ۳ ماه یک‌بار گزارش آنها به مجلس ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: برای هر پروژه یک مدیر پروژه انتخاب می‌شود تا قابل‌پیگیری باشد. پروژه‌ها زمان شروع، پایان و پایش دارند که این پروژه‌ها تا پایان شهریور فعال خواهند شد. فاطمی‌امین همچنین درباره موضوع سوم مباحث خود ادامه داد: دو رویکرد وظیفه‌گرا و فرآیندگرا در سازماندهی فعالیت‌ها وجود دارد که ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه‌گراست اما برای محیط‌های انعطاف‌پذیر این رویکرد کارآیی ندارد.

وی گفت: اگر به‌دنبال تناسب با مخاطب و پویایی هستیم باید به سمت سازماندهی فعالیت‌ها به‌صورت فرآیندگرایی برویم، تعیین امورات مربوط به یک خدمت در یک دفتر برای ارتباط و رضایت مخاطب با استفاده از پنجره‌های واحد باید با مسئولیت همان دفتر انجام شود و حتی اگر موضوعی مستقیم به اختیارات یک دفتر مربوط نیست اما همان دفتر مسئول پیگیری خواهد بود.

پنجره واحد تدوین خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دفاتر تخصصی با این نگاه که تمام کارهای مرتبط با خود را باید پاسخگو باشند، جلو خواهند رفت. پیش‌نویس ایجاد یک پنجره واحد هم تدوین خواهد شد تا مسیر شفاف شود. فاطمی‌امین گفت: برنامه‌ریزی، اولویت‌گذاری، توانمندسازی، تنظیم بازار، صادرات و واردات، ستاد تسهیل، تولید و دیگر امور مربوط به یک حوزه در آن حوزه با اختیار انجام خواهد شد.

پیشران حکمرانی هوشمند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اضافه کرد: در دولت سیزدهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در حکمرانی هوشمند باید پیشرو باشد که ظرفیت‌های این مهم وجود دارد و امکان‌پذیر است. به‌عنوان نمونه در سامانه جامع تجارت داده‌های فرآیندهای کسب‌وکار را رصد می‌کنیم اما در این نوع نگاه ما میدان صنعت، معدن و تجارت را مورد رصد قرار خواهیم داد.

ضرورت آمایش سرزمینی

فاطمی‌امین به موضوع آمایش سرزمین به‌عنوان چهارمین محور سخنان خود اشاره کرد و گفت: اضافه شدن ۲ میلیون شغل و افزایش صادرات کافی نیست، بلکه آمایش سرزمین آنها نیز باید مدنظر قرار بگیرد. وی ادامه داد: برای ۴۵۰ شهرستان باید برنامه عملیاتی داشته باشیم که چالش‌ها و مشکلات آن را رصد و متناسب با آنها هدف‌گذاری انجام و شاخص‌های پروژه‌ها در کنار شاخص‌های فرآیندها ملاک عمل واقع شود که این موضوع مشارکت همگان را می‌طلبد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این برنامه با مشورت نمایندگان مجلس جلو خواهد رفت، نمایندگان دغدغه حوزه‌های انتخابی خود را دارند و ما به‌عنوان نمایندگان مردم به آنها نگاه می‌کنیم. فاطمی‌امین تاکید کرد: همسو شدن انرژی ما با نمایندگان در این راستا انجام و محور کارها می‌شود و هر ۳ ماه یک‌بار پایش و گزارش خواهد شد. وی گفت: همسو شدن انرژی و متعاقب آن توزیع عادلانه منابع و ثروت‌ها در این مسیر اتفاق خواهد افتاد و کشور برای آینده ریل‌گذاری خواهد شد.

اهمیت پایش برنامه‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع پنجم سخنان خود را پایش عنوان کرد و افزود: ۴ محور اصلی و شاخص داریم؛ پروژه‌ها، فرآیندها، آمایش سرزمینی و سایر اقدامات که برای برخی پایش به‌صورت ۳ ماه یک‌بار برای برخی ماهانه، فصلی و سالانه انجام خواهد شد و تمام سعی خود را خواهم داشت تا در تمام جلسات پایش شرکت کنم.

فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: دفاتر تخصصی، ستاد وزارت، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به‌صورت مداوم و منظم پایش خواهند شد و موضوع پایش برای من بسیار مهم خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره پایش یادآوری کرد: پایش گذشته‌نگر و آینده‌نگر داریم و مدیران مجموع وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از چالش‌های چند ماه آینده برآورده‌ای لازم را داشته باشند. پایش را از مهر با قدرت آغاز خواهیم کرد و در ۲ یا ۳ ماه آینده تکمیل خواهد شد. او گفت: گزارش وضعیت کنونی بخش صنعت، معدن و تجارت تدوین و به رئیس‌جمهوری ارسال می‌شود.

ظرفیت تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را داریم

فاطمی‌امین همچنین با بیان اینکه باید برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تلاش کنیم، گفت: تحقق این برنامه راهبردی امکان‌پذیر است، ما می‌توانیم و ظرفیت‌های لازم را هم داریم، اگر نیت خود را خالص کنیم خدا هم کمک می‌کند. او تصریح کرد: وضعیت موجود نیز ناراحت‌کننده است که باید همگان با تمام تلاش برای عبور از این وضعیت و ارتقا شاخص‌ها به‌ویژه معیشت مردم تلاش کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بیان کرد: مسئولیت ما بسیار سنگین است، وزارت صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین وزارتخانه به‌لحاظ اشتغال، تولید، توسعه و معیشت مردم است، آگاهانه این مسئولیت را قبول کرده و به این وزارتخانه آمده‌ام.

گفتنی است در این نشست مدیران ارشد، مسئولان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به بیان مهم‌ترین دغدغه‌ها و ‌نظرات خود در حوزه‌های گوناگون پرداختند و برنامه‌های پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مورد ارائه قرار گرفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5rk2