پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 2007
تاریخ انتشار: 1400/07/04 14:50
توسعه بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد کشور تاثیر‌گذار است

۲۵ درصد اشتغال چهارمحال و بختیاری سهم کشاورزی

استان چهارمحال و بختیاری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت یکی از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی است که ۲۵۰ هزار هکتار از سطح وسعت استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد و سالانه نیمی از این میزان زیرکشت قرار می‌گیرد و مابقی اراضی آیش گذاشته می‌شود.

 ۳۴۲ هزار هکتار وسعت استان جنگل، یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع است و در حوزه کشاورزی ۶۷ هزار بهره‌بردار فعالیت دارند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است که ۷ هزار میلیارد تومان کل ارزش تولیدات کشاورزی استان در یک سال زراعی است.

لزوم توسعه ظرفیت‌های کشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص بین ۱۶ تا ۱۹ درصد سهم دارد، گفت: باید به ظرفیت‌های بخش کشاورزی توجه بیشتری شود و از تمام این ظرفیت با استفاده فناوری و علم روز استفاده کرد.علی شهریارپور افزود: ۲۵ درصد اشتغال ایجادشده در استان و ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم صادرات استان مختص بخش کشاورزی است و تولید سرانه تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان در مقایسه با کشور ۵۰ درصد است. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بخش کشاورزی از نظر شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی قرار ندارد، گفت: کشاورزی در این استان از سال‌های گذشته به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی، اجتماعی مردم استان بوده به گونه‌ای که تمام فعالیت‌های استان به بخش کشاورزی ارتباط دارد.شهریارپور به ظرفیت و قابلیت‌های استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت کشاورزی با استفاده از فناوری روز دنیا استفاده کرد تا به پیشرفت‌ها و رشدهای قابل‌قبول در حوزه کشاورزی دست یافت.

وی به تغییر الگوی کشت، توسعه فعالیت در حوزه گیاهان دارویی، توسعه گلخانه‌ها، توسعه صنعت دامپروری و کشت‌های متراکم در استان به‌عنوان یک فرصت اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی توسعه فعالیت‌های کشاوری مبتنی‌بر استفاده از فناوری روز دنیا یک مزیت است‌ تا بتوان از ظرفیت کشاورزی برای افزایش تولید ناخالص استان استفاده کرد.

۱.۲ درصد اراضی زراعی کشور در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان قرار دارد، گفت: در این استان ۶۷بهره‌بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است.

حسین برزگر افزود: ۷ هزار میلیارد تومان کل ارزش تولیدات کشاورزی استان است که از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه زراعت است.

به گفته وی، ۶۴ درصد تولیدات کشاورزی این استان از بخش زراعی است و با توجه به اینکه این تولیدات بیشترین میزان تناژ و سطح زیرکشت استان را شامل می‌شود اما ارزش ریالی این تولیدات نسبت به سایر حوزه‌های کشاورزی از جمله باغات، دامپروری و شیلات کمتر است و این امر باعث شده توجه کمتری به توسعه این بخش شود. وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت و خدمات، بخش دامپروری وابستگی فراوان به حوزه زراعت دارد، گفت: بخش دامپروری ۳۳ درصد ارزش تولیدات را در استان به خود اختصاص داده و در صورتی که علوفه‌ای توسط فعالان بخش زراعت در استان تولید نشود، صنعت دام نیز دچار مشکل خواهد شد.

برزگر افزود: هم‌اکنون مهم‌ترین تولیدات زراعی استان شامل گندم، جو، کلزا، چغندر قند، سیب‌زمینی و حبوبات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری ۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه و ۳۲ هزار هکتار نیز زیر کشت بهاره قرار گرفت.

به گفته وی، با توجه به شرایط خشکسالی ۱۰ تا ۲۵ درصد سطح زیرکشت بهاره استان به‌ویژه در زمینه کشت حبوبات و سیب‌زمینی نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشت. برزگر اظهار کرد: در سال زراعی جاری تولید محصولات زراعی ۱۱۴ تن بود که این میزان در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۷۰ هزار تن بود و کاهش ۳۳ درصدی داشت. وی افزود: برای سال زراعی جاری ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر تهیه شده که ۳۰ درصد بذر تهیه‌شده در استان بذرگواهی شده است.

برزگر با تاکید بر اینکه سال زراعی جدید حدود ۵ هزار تن بذر برای کشاورزان تهیه شده که برای کشت پاییزه توزیع شود، گفت: در ۲ سال گذشته، توزیع تراکتور و ادوات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و در سال ۹۹ در استان ۳۱۱ دستگاه تراکتور و ۳۳۱ دستگاه ادوات کارنده و کشنده و امسال نیز ۱۹۸ دستگاه تراکتور بین کشاورزان استان توزیع شد.

وی به توسعه کشاورزی قراردادی، تغییر الگوی کشت به‌عنوان برنامه‌های مهم و راهبردی در حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: تکمیل زنجیره تولید با همکاری بخش صنعت از دیگر برنامه‌های این حوزه است.

سهم مهم کشاورزی در توسعه اقتصاد استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به‌عنوان نخستین بخش تولید کشور است، گفت: توسعه بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد کشور تاثیرگذار است و ۸ درصد میزان تولید ناخالص ملی کشور در این حوزه تولید می‌شود.

عطاالله ابراهیمی افزود: بخش کشاورزی اثر مستقیم بر تامین امنیت غذایی دارد و زمینه خودکفایی و استقلال کشور در زمینه تولید محصولات غذایی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، امنیت غذایی ارزش و جایگاه فراتر از این دارد که با یک نگاه اقتصادی بتوان به حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی کم‌توجهی کرد.

وی اظهار کرد: کشاورزی علاوه‌بر تولید مواد غذایی و امنیت غذایی، در ایجاد اشتغال و افزایش صادرات نیز تاثیرگذار است. ابراهیمی به سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد اشتغال و دستیابی به خودکفایی در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: برای ایجاد همین میزان فرصت شغلی ایجاد شده در حوزه کشاورزی، در حوزه صنعت به هزاران میلیارد سرمایه نیاز است.

به گفته وی، بخش کشاورزی به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه کشور است و کشورهای که در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر داشته باشند، موفق‌تر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به مشکل خشکسالی و ممنوعه شدن دشت‌های استان اشاره کرد و گفت: باید از برنامه‌های و ظرفیت‌های نوین در کشاورزی استفاده کرد تا با کمترین میزان آب، بیشترین میزان تولید را داشته باشیم و همچنین از بذرهای اصلاح‌شده برای کشت استفاده کرد.

وی به اصلاح الگوی کشت در استان و استفاده از آب سبز تاکید و اظهار کرد: باید از گونه‌های مناسب با شرایط اقلیم و آب و هوایی استان برای کشت استفاده کرد.

ابراهیمی افزود: حفاظت از خاک به‌عنوان یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است که در چند سال گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

سخن پایانی

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است. در این استان سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات باغی و ۳۳۱ هزار تن شیلات و آبزیان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود؛ این امر در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال در استان اثرگذار است.

 به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد و کشاورزی، می‌طلبد که برای توسعه حوزه کشاورزی در استان و استفاده از فناوری نوین، توسعه آبیاری نوین و توسعه کشت‌های متراکم، توسعه گلخانه، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه بیشتر انجام شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4djdm4