سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 20255
تاریخ انتشار: 1401/08/10 06:30
رکود فولادسازان ادامه‌دار است

یخ‌زدگی بازار فولاد در زمستان

رکود ساخت‌وساز در چین و به‌دنبال آن کاهش تقاضا برای فولاد و میلگرد باعث شده نرخ فولاد در بازار جهانی در کف قیمتی 7 سال اخیر قرار گیرد و میلگرد در پایین‌ترین حد سالانه معامله ‌شود.

چین در سال جاری میلادی، رشد اقتصادی مطلوب و هدفگذاریشده را تجربه نکرد. این کشور همچنان با کووید۱۹ دستوپنجه نرم میکند و در همین حال، سیاستهایی برای تحقق هدف کنترل صفر نیز در این کشور اجرایی میشود. این سیاستها اقتصاد این کشور را در معرض رکود قرار داده است. آغاز فصل سرما نیز مزید بر علت شده تا بازار ساختوساز چین، روزگار سردی را سپری کند. مجموع عوامل یادشده دست بهدست هم دادهاند تا بازار داخلی و جهانی محصولات مصرفی در ساختمانسازی از جمله فولاد تحتتاثیر این روند قرار گیرند. طوریکه اکنون نرخ فولاد مصرفی در ساختوساز به کمترین میزان خود در ۷ سال اخیر نزول کرده است.

بازار کمرونق مسکن

بررسی آمار و عملکرد اقتصاد چین حکایت از آن دارد که صنعت ساختوساز در این کشور با رکود همراه است. بازار املاک و مستغلات این کشور این روزها بدترین دوران خود را از سال ۲۰۱۵ میلادی سپری میکند. آخرین امیدها به آغاز فصل رونق ساختوساز در چین نیز سپری شد، با این حال، خبری از رونق همیشگی ساختوساز در شرق آسیا نیست. کارشناسان به آینده بازار نیز امیدی ندارند و زمستان یخزدهای را برای مسکن چین و متعاقب آن بازارهایی مانند فولاد پیشبینی میکنند.

رکود ساختوساز چین، در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین مصرفکننده فولاد، یقینا تاثیر خود را بر بازار این صنعت و صنایع وابسته به آن در سراسر جهان میگذارد. به عبارت دیگر، کاهش مصرف فولاد در چین به معنای کاهش تقاضای جهانی و در ادامه کاهش بهای آن است. البته مشکلات صنعت ساختوساز در چین و بیاعتمادی مردم به توسعه مجدد این صنعت در آینده نزدیک، از دیگر دلایل کمرونقی ساختوساز در این کشور است. البته دولت چین وعدههایی را برای بازگشت اعتماد به صنعت ساختوساز مطرح کرده، اما وعدههای یادشده، فاقد اثرگذاری کافی بودهاند. همین موضوع نیز پالس منفی را روانه بازار آهن و فولاد جهان کرده است.

سنگ آهن در کف قیمتی

سنگآهن در آخرین هفته از ماه اکتبر به کانال 80 دلار سقوط کرد و تا روز جمعه 28 اکتبر تا کف این کانال قیمتی عقب نشست. نبود تقاضای در بازار سنگآهن در معاملات فیزیکی و آتی، مهمترین دلیل این سقوط قیمتی در یک هفته اخیر بود و در نهایت نیز پلتس در 28 اکتبر بهای هر تن سنگآهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برابر ۸۱.۸۵ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فعالان بازار میگویند، فولادسازان چینی بهدنبال خرید محمولههای ارزان با عیار پایین هستند، اما نبود چنین محصولی در بازار در جمعه 28 اکتبر باعث شد از حجم معامله سنگآهن در بازار در این روز کاسته شود. سپتامبر و اکتبر به شکل سنتی ماههای رونق بازار فولادهای ساختمانی در چین است و با پایان این دو ماه امید به بهبود تقاضا در بازار محصولات فولادی تقریبا از میان رفته است. در شرایط کنونی، فولادسازان چینی با کاهش محسوس حاشیه سود مواجه بوده و این موضوع عامل اصلی فشار بر بازار سنگآهن است. بازگشت فعالانه تجار هندی از تعطیلات جشنواره دیوالی به رشد ۴.۷۵ دلاری بهای زغالسنگآسیا فوب استرالیا منجر شد و به این ترتیب، پلتس بهای این محصول را در 28 اکتبر برابر ۳۱۱.۵ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فصل بارانهای موسمی در استرالیا ادامه دارد، این موضوع با اختلال در بخش عرضه، ظرفیت ایجاد جریان افزایش نرخ در این بازار را دارد. برخلاف جریان افزایشی ایجادشده در بازار رغالسنگ فوب استرالیا، از نرخ این محصول تحویل بنادر چین کاسته نشد و پلتس بهای هر تن از این محصول تحویل بنادر چین را در روز جمعه 28 اکتبر 308 دلار ارزیابی کرد. حاشیه سود فولادسازی در چین، افت محسوسی را در هفتههای اخیر به ثبت رسانده و از همینرو تقاضا برای تامین مواد اولیه از جمله زغال از سوی فولادسازان چینی کاهش داشته است و همین موضوع باعث شده از نرخ این محصول کاسته شود. در هفته پایانی اکتبر پلتس حاشیه سود تولید ورق گرم در چین را منفی ۴۷.۸ دلار در هر تن و حاشیه سود تولید میلگرد را برابر منفی ۱۸.۶ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

قراضه وارداتی به ترکیه در آخرین روز از هفته پایانی اکتبر با کاهش نرخ مواجه شد؛ فولادسازان ترکیه در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی برای فولاد، از حجم خرید قراضه کاستهاند و نرخهای به مراتب کمتری را برای خرید قراضه پیشنهاد میدهند، همین موضوع نیز باعث شده باوجود مقاومت فروشندگان برای کاهش نرخ، از بهای این محصول کاسته شود. پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه را در 28 اکتبر با کاهشی ۲.۵ دلاری برابر 357 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. یکی از تامینکنندگان اروپایی قراضه به عدمصرفه فروش محصول با نرخهای فعلی گفت: وجود فروشندگانی که نیاز مبرم به نقدینگی دارند، باعث میشود در نهایت برخی محمولهها با تخفیف بیشتر به فروش برسد و این در حالی است که عموم فروشندگان از ارائه این تخفیف پرهیز میکنند.

کووید۱۹ در بازار فولاد میتازد

کیوان جعفریطهرانی، تحلیلگر بازارهای بینالمللی فولاد و سنگ آهن، در ارزیابی رکود حاکم بر بازار ساختوساز چین گفت: محدودیتهای برآمده از سیاستهای انقباضی که چین برای دستیابی به سیاست کووید صفر پیش گرفته، باعث کاهش ساختوساز در این کشور شده است. اتفاقی که به کاهش تقاضا و بهدنبال آن کاهش نرخ جهانی فولاد منجر شد. این سیاستهای انقباضی با شیوع اندک کووید تشدید شد و اگر این اتفاق رخ نمیداد، قیمتها افزایش مییافت؛ بنابراین تا زمانی که محدودیتها ادامه یابد، روند صعودی به تقاضا و به قیمتها بازنمیگردد. وی افزود: علاوه بر محدودیتهای برآمده از شیوع کووید، رشد اقتصادی چین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی پایینتر از آنچه انتظار داشت، بود. چین برای سال ۲۰۲۲ میلادی رشد اقتصادی ۵.۲ تا ۵.۶ درصدی را پیشبینی کرده بود که زمینه ایجاد این رشد محقق نشد. با توجه به نتایج نشست کنگره خلق چین که در ماه اکتبر برگزار شد، امید چندانی به بازگشت رونق به این بازار در کوتاهمدت وجود ندارد.

جعفریطهرانی گفت: با توجه به شرایط یادشده نرخ میلگرد در پایینترین میزان خود از ابتدای امسال قرار گرفته است. میلگرد فولادی بیش از هر کالایی در بورس شانگهای و بورس فلزات لندن معامله میشود.

بازار فولاد تا چه زمانی در رکود است؟

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو، ضمن تایید جریان رکودی حاکم بر بازار فولاد و میلگرد توضیح داد: چین بستههای سرمایهگذاری زیادی تعریف کرده و از لغو مجوزهای محدودکننده خرید مسکن و بودجههای پشتیبانی پروژههای زیرساختی خبر داده تا بتواند از رکود خارج شود؛ حاصل اینها، رشد تقاضای چین برای فولاد خواهد بود؛ این اتفاق در سال آینده میلادی و اوایل بهار و تابستان رخ میدهد و در ادامه شاهد افزایش تقاضا و نرخ فولاد خواهیم بود. وی همچنین تصریح کرد: در حالحاضر به زمستان نزدیک میشویم و این موضوع پیشبرد پروژههای ساختوسازی را با کاهش روبهرو میکند، علاوه بر این، زمستان فصل اعمال محدودیتهای مربوط به کاهش آلایندگی چین است که این امر نیز تولید و به تبع آن مصرف فولاد را کاهش میدهد. در پی کاهش مصرف فولاد، مصرف سنگآهن، گندله، قراضه و دیگر محصولات پاییندستی با افت روبهرو میشود؛ بنابراین بازار جهانی سنگ آهن در تنگنا قرار میگیرد و اسباب کاهش تقاضا و نرخ آن را فراهم میآورد.

سخن پایانی

از مجموع شرایط یادشده میتوان اینطور نتیجه گرفت که رونق چندانی در انتظار بازار آهن و فولاد چین در آینده نزدیک نیست. از آنجا که این کشور بزرگترین مصرفکننده فولاد جهان است، این موضوع میتواند به تداوم رکود در بازار محصولات فولادی کشور منتهی شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxdjp