سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 16239
تاریخ انتشار: 1401/02/24 05:14

گزارشی از کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال در ایران

شرکت خدمات و پردازش داده chainalysis که داده‌های بلاک‌چینی و زنجیره‌ای را پردازش می‌کند، گزارشی در مورد فعالیت‌های مجرمانه در کریپتوکارنسی و بلاک‌چین منتشر کرد که در آن نام ایران هم دیده می‌شود.

به گزارش همت خبر، شرکت خدمات و پردازش داده chainalysis که داده‌های بلاک‌چینی و زنجیره‌ای را پردازش می‌کند، در فوریه ۲۰۲۲ گزارشی در مورد فعالیت‌های مجرمانه در کریپتوکارنسی و بلاک‌چین منتشر کرد که در آن نکات بسیار مهمی درباره بازار ارزهای دیجیتال وجود داشت؛ نکاتی که دامنه آن به کاربران ایرانی هم کشیده و موجی از تلاطم را در این بازار ایجاد کرد. در این گزارش آدرس‌ها و سرچشمه فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
 بر اساس این گزارش، فعالیت‌های مجرمانه در بازار ارزهای دیجیتال در سال گذشته به رکوردی جالب دست پیدا کرد به طوریکه آدرس‌های غیرقانونی، ۱۴ میلیارد دلار دریافتی داشته‌اند که در مقایسه با ۷٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ عددی بسیار قابل توجه است. نکته مهم اینکه این عدد در قیاس با افزایش حجم معاملات بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۵٫۸ تریلیون دلار (رشد ۵۶۷ درصدی) بسیار اندک و حتی امیدوارکننده است.
سرقت و کلاهبرداری دو کلیدواژه این روزهای این بازار هستند که با روند رو به رشدی در حرکت هستند و البته DeFi نقش مهمی در هر دوی آنها داشته ‌است. نکته جذاب دیگر اینکه تنها ۵۸۳ آدرس سپرده‌گذاری، ۵۴ درصد از تمام سپرده‌ها را از آدرس‌های غیرقانونی در سال ۲۰۲۱ دریافت کردند و هرکدام از آنها حداقل ۱ میلیون دلار دریافتی داشته‌اند که به ۲٫۵ میلیارد دلار در مجموع می‌رسد.
در این گزارش آمده که ۲۰۲۱، سال مهمی برای سارقان بازار ارزهای دیجیتال بود، ۳٫۲ میلیارد دلار کریپتوکارنسی از افراد و سرویس‌ها دزدیده شده که ۶ برابر سال ۲۰۲۰ است. معمولاً این سرقت‌ها به دلیل رخنه امنیتی اتفاق می‌افتد که در آن هکرها می‌توانند به کلید خصوصی یا Private Key قربانی خود دسترسی پیدا کنند. در همین سال بود که کلاهبرداری بار دیگر بیشترین حجم تراکنش‌های جرایم کریپتوکارنسی را با ۷٫۷ میلیارد دلار به خود اختصاص داد. که به معنای ۸۱ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ است. نکته جالب دیگر این گزارش این است که در آن آمده به دلیل ارزان بودن انرژی در ایران، بخش زیادی از این کلاهبرداری‌ها مخصوصاً در حوزه ماینینگ در ایران رخ داده است.
 
 منبع:همت خبر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oa55v