سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 9648
تاریخ انتشار: 1400/10/11 17:16

گروه‌های قرمز‌پوش بورس امروز+ جزئیات

در نخستین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس بیشترین ریزش در ۳ هفته اخیر را پشت سر گذاشت.

در معاملات روز شنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش ۱۸ هزار و ۴۱۷ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۹۴ واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش ۴ هزار و ۶۳۰ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۴۶۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۷۱ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۶۴ واحد قرار گرفت.

گروه‌های قرمز بورس

در روز نزول شاخص کل، سه گروه بزرگ بازار یکپارچه قرمزپوش شدند. امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت.

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۵ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۷۸ میلیارد تومان بود که ۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۲۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که ۵۵ درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

نمادهای تأثیرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای «فولاد»، «فارس» و «شپدیس» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «برکت»، «کالا» و «وامید» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «اتکای» و «کگهر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خپارس و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، فجهان و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

غلبه سمت قرمزپوش بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۹۸ نماد رشد قیمت داشتند که ۶۳ نماد بورسی و ۳۵ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۹۲ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۸۶ نماد بورسی و ۱۰۶ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/459lq2