چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 198
تاریخ انتشار: 1400/05/31 10:51
قیمت ورق، عرق لوازم خانگی را در می‌آورد

گرانی مسری ورق فولادی

یکی از خبرهای پرمخاطب هفته‌های اخیر در حوزه صنعت کشور افزایش نرخ ورق فولادی بود که واکنش‌های فراوانی را نیز در بین اهالی صنعت و دست‌اندکاران بازار کشور به‌وجود آورد.

یکی از خبرهای پرمخاطب هفته‌های اخیر در حوزه صنعت کشور افزایش نرخ ورق فولادی بود که واکنش‌های فراوانی را نیز در بین اهالی صنعت و دست‌اندکاران بازار کشور به‌وجود آورد.

این افزایش نرخ که ادامه سیر صعودی این کالا در ماه‌های اخیر بود، طبیعتا در بازارهای دیگر نیز تاثیرگذار بوده که باتوجه به میزان استفاده، این تاثیر متفاوت بوده است. یکی از صنایعی که ورق فولادی در آن کاربرد فراوانی دارد، صنعت لوازم خانگی است که پیش از این نیز مشکلات فراوانی در تامین ورق فولادی موردنیاز خود و نرخ آن داشته است. با این حساب باید دید افزایش دوباره نرخ ورق فولادی از نگاه دست‌اندرکاران چه تغییراتی را در تولید لوازم خانگی کشور ایجاد خواهد کرد. با گزارش روزنامه صمت در این زمینه همراه باشید:

قیمت ورق تعیین‌کننده است

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش نرخ ورق فولادی را مبنایی برای افزایش نرخ لوازم خانگی می‌دانند و معتقدند این افزایش قیمت، نرخ باقی ملزومات تولید را نیز افزایش خواهد داد.

اسماعیل بازارچی، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره تاثیر افزایش قیمت‌های اخیر در زمینه ورق فولادی در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: ورق فولادی بدون‌شک یکی از نهاده‌های اصلی تولید لوازم خانگی است و هرچه شاهد افزایش نرخ در این نهاده باشیم، تاثیر آن در نرخ تمام‌شده لوازم خانگی محسوس‌تر خواهد بود.

بازارچی با تعیین‌کننده خواندن نقش نرخ ورق فولادی در این صنعت عنوان کرد: این ماده اولیه علاوه بر تاثیر مستقیم بر نرخ تمام‌شده لوازم خانگی، باعث افزایش نرخ سایر مواد اولیه نیز خواهد شد و درنهایت افزایش قیمتی مضاعف را در صنعت لوازم خانگی به همراه خواهد داشت. به‌منظور جلوگیری از این تاثیرات منفی باید تدبیری برای جلوگیری از افزایش نرخ ورق فولادی در صنعت لوازم خانگی اندیشیده شود.

 وی درباره تاثیر افزایش نرخ ورق فولادی بر نرخ سایر محصولات موجود در بازار نیز عنوان کرد: وقتی ورق فولادی هزینه تمام‌شده محصولات داخلی را افزایش می‌دهد، خواه ناخواه نرخ محصولات خارجی بازار نیز از این مسئله تاثیر می‌پذیرند و توان رقابت تولیدات داخلی در برابر محصولات برند‌های خارجی کم می‌شود. در این شرایط ذائقه خریداران به سمت کالاهای غیرایرانی سوق می‌یابد؛ به این ترتیب در مسیری خلاف حمایت از تولید داخل حرکت می‌کنیم.

این فعال تولید لوازم خانگی افزایش بی‌رویه نرخ ورق فولادی را ضربه‌ای بر پیکره تولید ملی لوازم خانگی دانست و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم وضعیت تولید لوازم خانگی و تولیدکننده به‌شکل مطلوب درآید، باید راهکارهای عملیاتی برای حمایت مطلوب از تولید داخلی وجود داشته باشد. وی افزود: با استدلال یادشده باید روند عرضه ورق فولادی برای تولید لوازم خانگی تغییر کند و شرایط رقابت آزاد فراهم شود.

این تولیدکننده لوازم خانگی افزود: درحال‌حاضر وقتی ورق فولادی در بورس عرضه می‌شود، بورس آن را در اختیار دلال بنکدار می‌گذارد و تولیدکننده‌ای که توان خرید محصول عرضه شده در بورس را ندارد وادار می‌شود ورق فولادی را از طریق واسطه تهیه کند؛ به این ترتیب ورق فولادی به‌جای اینکه با نرخ واقعی به‌دست تولید‌کننده برسد، از طریق دلال و با نرخ دلخواه او تامین می‌شود که این موضوع هزینه‌های تولید را به‌شدت افزایش می‌دهد.

بازارچی با طرح این سوال که درحال‌حاضر کسانی که ورق فولادی را در بورس خریداری می‌کنند، چه کسانی‌ هستند، ادامه داد: تاکنون کسی به این سوال پاسخ داده که ورق‌های عرضه شده در بورس به کجا می‌رود؟

وی با اشاره به روند سابق عرضه ورق فولادی به تولیدکنندگان یادآور شد: قبل از ورود ورق فولادی به بورس، شرکت تولیدکننده ورق فولادی با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد و ورق موردنیاز آنها را تامین می‌کرد. واحدهای کوچک‌تر نیز که توان خرید مستقیم از تولیدکننده را نداشتند، از طریق شرکت جانبی ایجادشده برای عرضه ورق توسط تولیدکننده با سود ناچیز ۲ تا ۳ درصد، نسبت به خرید اقدام می‌کردند. در این فرآیند، تعادل در بازار حفظ می‌شد و ورق فولادی به‌جای دست به‌دست شدن توسط دلالان، به‌طور مستقیم در اختیار تولیدکننده قرار می‌گرفت.

رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه مشکل فعلی در حوزه ورق فولادی را تنظیم نامناسب بازار دانست و تاکید کرد: در جلساتی که برای این موضوع تشکیل می‌شود نیز تصمیم‌گیری‌ها بدون حضور و مشورت تولیدکنندگان لوازم خانگی انجام می‌شود و ایده‌های تولیدکنندگان به گوش سیاست‌گذاران این حوزه نمی‌رسد.

بازارچی در پایان گفت: ما اگر در پی عرضه لوازم خانگی با نرخ مناسب در بازار هستیم، باید سازکار مناسبی نیز برای عرضه نهاده‌های تولید این محصولات از جمله ورق فولادی داشته باشیم تا مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی با نرخ مناسب در اختیار آنها قرار گیرد و قابلیت‌های رقابتی محصولات آنها را به‌شکل مطلوب افزایش دهد.

ورق وارد کنیم

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیر افزایش نرخ ورق فولادی بر نرخ لوازم خانگی عنوان کرد: میزان استفاده از ورق فولادی در هر محصولی متفاوت است و بسته به نوع ورق مورد استفاده، میزان تاثیرگذاری این مسئله در هزینه و نرخ تمام شده تولید هر یک از محصولات نیز متفاوت خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق درباره میزان این تاثیر اظهارنظر کرد.

وی در این باره افزود: در برخی از محصولات تولید داخل از ورق فولادی وارداتی استفاده می‌شود که به‌طبع افزایش نرخ انواع ورق داخلی بر نرخ آنها تاثیر کمتری دارد اما در هر حال این تغییرات بر آنها نیز بی‌تاثیر نیست.

غزنوی درباره راهکار مناسب برای مقابله با این تغییرات عنوان کرد: باتوجه به اینکه کمیسیون ماده یک واردات ورق را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی آزاد کرده، به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌توانند تا زمانی که شرایط به حالت معمول و ایده‌آل بازگردد، به‌طور مشترک اقدام به واردات این ماده اولیه موردنیاز تولید کنند.

غزنوی در پایان خاطرنشان کرد: در هر حال ورق فولادی یکی از نهاده‌های اصلی در تولید لوازم خانگی محسوب می‌شود و هر نوع تغییر و تحولات در نرخ آن می‌تواند تاثیر محسوسی در هزینه‌های تولید لوازم خانگی بگذارد؛ بنابراین آرامش در بازار این محصولات نیازمند تثبیت قیمت‌ها در بازار نهاده‌های تولید از جمله ورق فولادی است.

سخن پایانی...

ورق فولادی یکی از فرآورده‌هایی است که صفر تا صد فناوری تولید آن در کشور وجود دارد و از فرآورده‌های موردنیاز در بسیاری از صنایع است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر دست‌اندرکاران دولتی و نهادهای بالادست به‌دنبال تثبیت نرخ کالاهایی مانند لوازم خانگی در کشور هستند، باید به‌جای حضور مداوم چشم‌های نظارتی و سرکوب‌گر نرخ در بازارهای مصرف، نیم‌نگاهی نیز به تامین مطلوب نهاده‌های تولید و نرخ اولیه داشته باشند تا آب این رود از سرچشمه با ‌آلودگی نوسان نرخ و گرانی همراه نباشد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/a27kg3