چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 17377
تاریخ انتشار: 1401/03/21 03:59
محصولات ذوب‌آهن، انتخاب نخست خریداران است

کیفیت فولاد، رمز استحکام ساخت‌وساز

توجه به ایمنی ساخت‌وساز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضامن حفظ امنیت ساخت‌وساز نیز محسوب می‌شود.

استفاده از مصالح فولادی مرغوب و استاندارد یکی از شاخصه‌های اثرگذار در تامین ایمنی ساختمان‌ها است. البته شاخصه‌های دیگری همچون طراحی و معماری مناسب نیز باید در روند ساختمان‌سازی موردتوجه قرار گیرند. چنانچه شاخص‌های یادشده اجرایی شوند، ایمنی ساختمان‌ها تامین می‌شود. شرکت ذوب‌آهن اصفهان یکی از تامین‌کنندگان اصلی محصولات فولادی است و باید اذعان کرد محصولات تولیدشده در این مجموعه قدیمی، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به‌گزارش روابط عمومی شرکت ذوب آهن، نشستی میان محمد صدری، مدیر کیفیت فراگیر شرکت ذوب‌آهن اصفهان و علی‌اصغر میرقادری، نایب‌رئیس نظام مهندسی استان اصفهان انجام شده و مباحثی همچون ایمنی محصولات فولادی موردتوجه قرار گرفته‌اند.

تولید منطبق با استاندارد

محمد صدری، مدیر کیفیت فراگیر شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ضمن اشاره به عوامل تاثیرگذار در استحکام و ایمنی ساختمان گفت: ۳ پارامتر مصالح مرغوب و استاندارد، طراحی و معماری مناسب و استفاده صحیح از مصالح، عوامل بسیار مهمی در استحکام ساختمان محسوب می‌شوند، چنانچه این شاخص‌ها در فرآیند ساخت‌وساز موردتوجه قرار گیرند، ساختمان ایمنی خواهیم داشت. مدیر کیفیت فراگیر ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: ذوب‌آهن اصفهان با داشتن تیم کارشناسی مجرب در بخش‌های مختلف، کنترل کلیه فرآیند را از مرحله طراحی تا تولید محصول منطبق با استانداردهای روز دنیا همواره مدنظر قرار می‌دهد. این رویکرد موجب شده محصولات این شرکت در داخل کشور، انتخاب اول مصرف‌کنندگان باشد و در همین حال صادرات محصولات ذوب‌آهن نیز به مقصد بیش از ۲۰ کشور دنیا انجام شود. مدیر کیفیت فراگیر ذوب‌آهن این مجتمع عظیم صنعتی بااشاره به اینکه انواع آرماتور، تیرآهن‌های بال پهن، میلگرد و... در سایزهای گوناگون در این مجتمع عظیم صنعتی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید ۳۰H به‌عنوان یک محصول استراتژیک نیز از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت و بدین‌منظور بیم بلانک را نیز برای آن تولید کردیم. شایان ذکر است، محصول تیرآهن H تولیدشده به روش نوردی در ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق این مزیت را دارد که محصول به‌صورت پیوسته و بدون دخالت دست، تولید شده و از مقاومت فوق‌العاده زیادی برخوردار است، همچنین علاوه بر تسریع در ساخت سازه و ایمنی بالاتر در مقابل زلزله و حوداث غیرمترقبه، حدود ۳۰ درصد هزینه تمام‌شده را کاهش می‌دهد.

ضرورت تامین ایمنی

علی‌اصغر میرقادری، نایب‌رئیس نظام مهندسی استان اصفهان گفت: سازمان ملی استاندارد، مراحل مختلفی از جمله روش‌های تولید، آزمون‌های گوناگون برای کنترل کیفیت مصالح و... را برای ساختمان‌سازی تعریف کرده است. به‌عنوان‌مثال در مقاطع فولادی که در ساختمان استفاده می‌شوند، نسبت کربنی که در این مقاطع به‌کار می‌رود، باید به‌میزانی باشد که در هنگام زلزله انعطاف‌پذیر باشند و دچار شکنندگی نشوند. وی افزود: تعاملات خوبی بین ذوب‌آهن اصفهان و سازمان نظام مهندسی وجود دارد و طی چند مرحله خط تولید محصولات را بازدید کردیم و از نزدیک مشاهده شد که استانداردهای مختلف در فرآیند تولید محصولات رعایت می‌شود. قادری تصریح کرد: مطابق ماده ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ و مواد ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۴۰ و ۵۱ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، کنترل تولید، توزیع و استفاده از کلیه مصالح ساختمانی که مشمول استاندارد اجباری هستند در کلیه پروژه‌های ساختمانی توسط همه دست‌اندرکاران الزامی است. هدف این الزام، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تامین ایمنی و استحکام ساختمان‌ها و در نهایت جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی است. این مقام مسئول بیان کرد: برخی مالکان و کارفرمایان به‌دلیل اینکه نرخ تمام‌شده ساختمان‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است، به‌سمت کاهش هزینه‌های آنها می‌روند و این رویکرد ایمنی آنها را به‌مخاطره می‌اندازد، بنابراین نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی جدی انجام گیرد.

سخن پایانی

امروزه با گسترش شهرها و ساختن ساختمان‌های بلندمرتبه، مسئله استحکام ساختمان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ به‌طوری که قوانین زیادی در این‌باره تصویب شده‌اند و دولت‌ها، متخصصان و پیمانکاران، پروژه‌های ساخت‌وساز را ملزم به رعایت این قوانین می‌کنند. یکی از عوامل مهم در این زمینه، محصولات فولادی به‌کاررفته در ساختمان است که کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد. شرکت ذوب‌آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فولادی کشور است که محصولاتی با کیفیت استاندارد و قابل‌قبول تولید می‌کند. کیفیت محصولات این شرکت به‌قدری بالا است که خرید آن، انتخاب نخست مشتریان داخلی است. در همین حال، باید خاطرنشان کرد که این محصولات در بازار صادراتی نیز مشتریان متعددی دارد. باتوجه به تمام موارد یادشده می‌توان این‌طور ادعا کرد که کیفیت یکی از پایه‌های اصلی توسعه و موفقیت شرکت ذوب‌آهن اصفهان است.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayamy