چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 3888
تاریخ انتشار: 1400/07/28 15:20

کنترل هزینه‌های نگهداری و تعمیرات توسط گل گهر

در سازمان‌های تجهیز محور درصد قابل توجهی از هزینه‌های عملیاتی مربوط به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات است. این عدد در صنایع مختلف بین ۵ تا ۵۰ درصد است.

گل گهر با مدیریت هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، توانسته سودآوری این شرکت را افزایش دهد. اولین گام در این راه، شیوه درست محاسبه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات است.

معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به توفیقات ویژه گل گهر در شناسایی مؤلفه‌های بهای تمام شده در نگهداری و تعمیرات (نت) اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین این مؤلفه‌ها هر صنعتی، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات (نت) است که بر اساس تحقیقات علمی معتبر دنیا بین ١٥ تا ٤٠ درصد هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهند.

محمدحسین نخعی، تصریح کرد: برای صنایع معدنی که تجهیزمحور است و از طرف دیگر تجهیزات در محیط‌های گرد و خاک شدید و خشن در حال کار هستند، هزینه‌های نت تا ٤٠ درصد هزینه‌های تولید بالا می‌روند. از این رو، ضروری به نظر می‌رسید که به رویکردهای نت در صنایع تجهیز محور معدنی توجه ویژه به عمل آید.

وی اضافه کرد: نکته‌ای مهم در هزینه‌های نت، هزینه توقف دستگاه در اثر خرابی است که اکثر مواقع در هزینه‌های نت ثبت نمی‌شود و مدیران ارشد را در تصمیم‌گیری به اشتباه می‌اندازد.

معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته از دو رویکرد TPM (نت بهره ور فراگیر) و RCM (نت مبتنی بر قابلیت اطمینان) به منظور ارتقای آماده به‌کاری تجهیزات استفاده می‌شود گفت: رویکرد TPM مبتنی بر کار تیمی و حذف ۶ ضایعه بزرگ است در حالی که رویکرد RCM مبتنی بر درخت تصمیم‌گیری، FMEA و استفاده همزمان از ۴ استراتژی نت اضطراری، نت پیشگیرانه، نت پیش‌بینانه و نت هوشمندانه استوار است که شرکت گل گهر با توجه به ارزیابی صورت گرفته، رویکرد RCM را به منظور ارتقای درصد آماده به‌کاری تجهیزات و کاهش هزینه‌های نت خود انتخاب و اجرا کرده است.

نخعی تصریح کرد: به‌منظور تحقق چشم‌انداز ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۲۱ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن فولاد، با بهره‌گیری از یک تیم بزرگ و متخصص، باید پشتیبانی کاملی از جهت تامین تجهیزات و قطعات در زمان مناسب داشته باشد تا از توقف یک کارخانه بزرگ با سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری جلوگیری کند.

معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تاکید کرد: این رویکرد گل گهر ما را بر آن داشت تا با ایجاد واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل به ویژه ضمن بی اثرساختن تحریم‌ها ظالمانه به کسب رتبه یک صرفه‌جویی ارزی کشور در سال ١٣٩٩ توسط شرکت گل گهر نائل آییم و علاوه بر تامین به موقع قطعات یدکی با هزینه منطقی و رقابتی به مجموعه‌ای از دانش بومی‌سازی در صنعت زنجیره فولاد دست یابیم که گل گهر را در بین شرکت‌های همتای خود بی‌رقیب کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا با کمک واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل گل گهر، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات خارجی با هدف جلوگیری از خروج ارز، عملیاتی شد به ویژه اینکه گل گهر سازندگان توانمند و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را شناسایی کرده و بر اساس آیین‌نامه کمیسیون معاملات نسبت به عقد قرارداد ساخت با آنها اقدام می‌کند.

گفتنی است منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی منطقه معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن یکی از قطبهای فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است. این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰ میلیون تن گندله بزرگترین تولیدکننده کشور است د و با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی خطوط شرکت، در افق چشم‌انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pyzr4