پنج‌شنبه 02 فروردین 1403 - 21 Mar 2024
کد خبر: 13385
تاریخ انتشار: 1400/12/25 02:42
اقدامات دولت برای ثبات نرخ در بازار اجرایی شد

کنترل قیمت‌ها تا ۱۴ فروردین

بهمن سال ۹۸ که مردم آرام آرام در حال برنامه‌ریزی برای ایام نوروز و تعطیلات آن بودند و بازار نگاه خود را به فروش شب‌های عید دوخته بود، ناگهان بیماری نوظهوری آغازگر مشکلات جدیدی شد که کشور را در شرایط اضطرار قرار داد.

به گزارش، در روزهای پایانی سال ۹۸ ویروس کووید ۱۹ که شیوع بالایی داشت و هنوز کسی راه درمان آن را نمی‌دانست، راه خود را به کشور باز کرد و به‌دنبال این مسئله، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های فراوانی ایجاد شد؛ مهم‌تر از همه رونق از بازار شب عید صنف‌های مختلف گرفته شد، زیرا مصرف‌کنندگان برای احتیاط و مراقبت بیشتر دست از هر نوع خریدی کشیدند. حال با گذشت ۲ سال از آغاز شیوع کرونا در کشور روند کنترل بیماری تا حدی بهبود یافته و فعالان اقتصادی معتقدند با افزایش واردات واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی، بخش‌های مختلف اقتصاد در حال بازگشت به جریان عادی هستند.
براساس قانون رصد و پایش مستمر بازار، بررسی هرگونه افزایش غیرمتعارف نرخ و برخورد با تخلفات احتمالی، تشدید بازرسی‌ها به‌منظور جلوگیری از احتکار در شبکه توزیع و عرضه و برخورد با بنگاه‌های اقتصادی متخلف به‌ویژه در زمینه گرانفروشی کالاهای اساسی وارداتی با ارز دولتی از جمله وظایف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. با این وجود در ایامی مانند آغاز سال نو یا ماه رمضان سایر ارگان دولتی و غیردولتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق‌های اصناف نیز با هدف کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار به کمک این سازمان می‌آیند. امسال نیز باتوجه به همزمانی سال نو با آغاز ماه مبارک رمضان، برنامه‌های کنترل بازار با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود؛ بر همین اساس در نخستین روز هفته جاری گشت مشترک ویژه بازار شب عید با برنامه گشت و بازرسی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عمده خرید آغاز شد.


همکاری مشترک ۴ نهاد
مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای طرح نوروزی تعزیرات تا ۱۴ فروردین خبر داد و گفت: این طرح با همکاری مشترک سازمان تعزیرات، وزارت جهاد کشاورزی و اصناف و بسیج کشوری اجرایی شده است.
به گزارش ایسنا، رضا ابوالقاسمی با اشاره به جزییات طرح نوروزی تعزیرات و سازکار اجرای این طرح در سراسر کشور افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نمایشگاه‌های بهاره، شرکت‌های فروش بلیت و میادین میوه و تره‌بار از جمله نقاط مشمول تمرکز مجریان «گشت مشترک ویژه بازار شب عید» به‌شمار می‌روند.
مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ رئیس شعبه در فرآیند اجرای این طرح حضور دارند، گفت: ۵۰۰ تا ۶۰۰ پرسنل اداری نیز در این طرح شرکت می‌کنند. ابوالقاسمی تصریح کرد: اولویت ما اجرای طرح نوروزی و طرح مربوط به ماه مبارک رمضان است و در همین زمینه به پرونده ۷ هزار مورد در زمینه احتکار و انبارها رسیدگی شده است.


کنترل بازار شب عید
سخنگوی دولت نیز چند روز پیش در تشریح مصوبات ستاد تنظیم بازار برای کنترل نرخ برخی اقلام اساسی از جمله سیب‌زمینی، گوشت، روغن نباتی و میوه شب عید گفت: به‌منظور نظارت موثرتر و جدی‌تر در بازار و همچنین کنترل قیمت‌ها، ستاد تنظیم بازار برنامه‌های مهمی مصوب کرد. براساس این مصوبات مقرر شد در زمینه برخی کالاها که اخیرا با افزایش نرخ مواجه شده‌اند (مانند سیب‌زمینی و گوشت گرم) کمبود بازار از محل واردات تامین شود.
به گزارش ایلنا، علی بهادری جهرمی با بیان اینکه درباره سیب‌زمینی مصوب شد تا سقف ۱۰۰ هزار تن واردات سیب‌زمینی صورت گیرد، اظهار کرد: به‌گفته وزیر جهاد کشاورزی، نخستین محموله وارداتی این هفته توزیع خواهد شد. برای گوشت گرم هم تا سقف ۱۰ هزار تن مجوز واردات صادر شده بود که این محصولات از هفته آینده توزیع خواهد شد. بهادری جهرمی با بیان اینکه درباره روغن نباتی نیز قرار شد در هفته آتی ۱۷۰ هزار تن واردات صورت گیرد، تصریح کرد: آمارها نشان می‌داد نزدیک ۱۸۰ هزار تن روغن در کارخانه‌ها موجود است که قرار شد با نظارت دستگاه‌های نظارتی چون سازمان تعزیرات و سایر نهادها این اقلام سریع‌تر در بازار توزیع شود. وی ادامه داد: همچنین مصوب شد باتوجه به نزدیکی شب عید، توزیع میوه‌های دپو در بازار و میادین میوه وتره‌بار آغاز شود.


دستور ویژه رئیس قوه قضاییه
رئیس قوه قضاییه نیز اوایل اسفند با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز به دادستان‌های سراسر کشور ماموریت داد که نظارتی جدی بر بازار داشته باشند.
 به گزارش مهر، محسنی اژه‌ای شبکه توزیع را یکی از اضلاع مهم در ساختار اقتصاد و بازار دانست و با اشاره به ناسالم و معیوب بودن شبکه توزیع محصولات در کشور، باتوجه به در پیش بودن ایام نوروز، دادستان‌های سراسر کشور را مامور کرد در راستای وظایف نظارتی اقدامات جدی داشته و نهایت مساعدت را با دولت و سازمان تعزیرات انجام دهند تا از این ناحیه مشکل و گرفتاری برای مردم ایجاد نشود.
او در عین ‌حال از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع معایب و ایرادات شبکه توزیع محصولات و مقابله با سوداگری‌های برخی دلال‌ها و واسطه‌ها، قدردانی کرد و گفت: بدون تردید دستگاه قضایی در جهت رفع اشکالات شبکه توزیع محصولات در بازار، مساعدت‌های لازم را با دولت داشته و از هرگونه اقدام در راستای کنترل بازار کنترل قیمت‌ها و ساماندهی بازار کوتاهی نخواهد کرد.


 راه‌اندازی سامانه شکایت مردمی
فرزاد آقایی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز از اصلاح آیین‌نامه‌های تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: با اصلاح آیین‌نامه‌های تعزیرات حکومتی نظارت‌ها به سمت نظارت‌های هوشمند و سیستماتیک خواهد رفت.
به‌گفته وی، درحال‌حاضر سازمان تعزیرات حکومتی به‌دنبال طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای است تا مردم شکایات خود را به‌صورت مستقیم به این سازمان منتقل کنند و این سازمان باتوجه به اصلاح آیین‌نامه‌های تعزیرات حکومتی بدون لزوم احضار به موضوع تخلف واحد صنفی رسیدگی و در یک فرصت مناسب مبادرت به صدور حکم کند. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: بدون شک این روش برخورد با رعایت اصل تسامح تاثیر خوب و بازدارنده‌ای در تخلفات خواهد داشت.


سخن پایانی
براساس اخبار منتشرشده، تعامل و همکاری بین دستگاه‌های نظارتی از جمله دستگاه‌های نظارتی جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آغاز شده است. این سیاست به سنت سال‌های قبل با هدف کنترل و نظارت بر روند تامین و توزیع کالا و خدمات و جلوگیری از تخلفات اقتصادی و احتکار کالا اجرا می‌شود. همچنین دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار به‌صورت گشت‌های ویژه در ۲ نوبت صبح و عصر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی و بازرسان دستگاه‌های نظارتی به‌صورت محسوس و مستمر با خودروهای مخصوص و آرم‌دار فعالیت دارند که بر مراکز عمده خرید و عرضه کالا و خدمات در تمام حوزه‌ها از جمله نمایشگاه‌ها، میوه و تره‌بار، شرکت‌های مسافربری و دفاتر وابسته به آن، رستوران‌ها، قنادی‌ها و سایر فروشگاه‌ها خدماتی نظارت می‌کنند. به‌علاوه اینکه همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جانب دستگاه‌های تولیدی، عرضه‌ای و خدماتی موضوع را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ به‌صورت ۲۴ساعته و در تمام ایام تعطیل اعلام کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mk5b2