جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 431
تاریخ انتشار: 1400/06/03 09:28
پایه‌گذاری استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور در فولاد مبارکه

کمبود تولید را جبران می‌کنیم

در سال گذشته سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور یعنی انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت فولاد مبارکه به‌درستی بنیان گذاشته شد.

پس از آزمایشات لازم به تولید انبوه ۴۰۰ هزار تن تختال مورد نیاز این پروژه ملی دست یافتیم؛ درحال‌حاضر هم اگر محدودیت انرژی برداشته شود این شرکت می‌تواند به کمبود نیاز داخلی به‌عنوان تامین‌کننده نیمی از فولاد کشور پاسخ دهد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد: در تمام صنایع کشور و به‌ویژه صنایع فولادی، استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین و اهداف سال آتی و افق آینده برنامه‌ریزی می‌شود که شرکت فولاد مبارکه همواره در این زمینه پیشگام بوده است؛ این شرکت به منزله سازمان متعالی، استراتژی «توسعه محصول» و «بومی‌سازی» را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه همواره در تیررس تحریم‌های ظالمانه قرار داشته و در سال گذشته هم دو مرتبه تحریم شد و نیاز بود که رویکرد تکیه بر توانمندی داخلی را تقویت کند؛ اقدامی که نتایج آن خودش را در تولید محصولات و گریدهای فولادی جدید نشان داد.

تولید گریدهای فولادی متنوع و استراتژیک

سلیمی افزود: شرکت فولاد مبارکه با عزم فولادمردان خود گریدهای مختلف فولادی را تولید کرده و با تجهیز ماشین‌آلات و ارتقای دانش و اراده کارکنانش به سمت تولید محصولات مورد نیاز داخلی گام برداشت.

وی با تاکید بر عزم و توانمندی فولادمردان در تولید تختال API مخصوص انتقال نفت خام، اذعان کرد: تا سال گذشته، لوله‌های مورد نیاز برای انتقال نفت خام به کشور وارد می‌شدند و این دغدغه در شرکت فولاد مبارکه وجود داشت که چرا نباید این محصول در داخل کشور تولید شود تا مانع از خروج ارز شویم؟ نهایتا این دغدغه با یک کار تیمی در سطح ملی به سرانجام رسید و شرکت فولاد مبارکه توانست با انسجام مدیریتی، تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت خام از گوره به جاسک را برای نخستین‌بار در کشور تولید کند.

سلیمی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و تعامل سازنده با وزارت نفت، شرکت فولاد اکسین و شرکت‌های لوله‌سازی در ابرپروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک گفت: تولید تختال‌های API به معنای واقعی کلمه، تجلی کار گروهی در سطح کلان کشور بود و شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان پایه و اساس تولید این نوع تختال به نیاز وزارت نفت به‌خوبی پاسخ داد.

وی تاکید کرد: اگرچه در سال‌های گذشته، تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش مطرح شده بود اما امکان آن فراهم نبود تا اینکه در سال گذشته سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور یعنی انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت فولاد مبارکه به‌درستی بنیان گذاشته شد و پس از آزمایشات لازم به تولید انبوه ۴۰۰ هزار تن تختال مورد نیاز این پروژه ملی دست یافتیم.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: این بستر علمی در شرکت فولاد مبارکه برای تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش سبک و سنگین فراهم شد و امروز می‌توانیم انواع و اقسام گریدهای مورد نیاز فولادی انتقال نفت یا API را تولید کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های تختال API تولیدشده در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نفت خام خاصیت خورندگی دارد و تختال مورد نیاز باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد؛ تولید این‌گونه گریدهای فولادی در انحصار چند کشور است و اکنون ایران با همت شرکت فولاد مبارکه در زمره این کشورها قرار دارد.

عزم فولادمردان برای تزریق امید به جامعه

وی در ادامه یادآور شد: کارکنان شرکت فولاد مبارکه با تکیه بر خودباوری، عزم راستین خود را برای تولید انواع گریدهای فولادی جزم کرده‌اند تا امید و نشاط را به جامعه تزریق کنند و به جرأت می‌توان گفت تولید تختال‌های مخصوص انتقال نفت خام برای نخستین‌بار در کشور اقدامی جسورانه بود و نقش مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه در راهبری این دستاورد، مهم و ارزنده است و تولید این تختال API، سرآغاز تولید گریدهای مورد نیاز وزارت نفت خواهد بود.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه مزایای تولید این نوع تختال را برشمرد و توضیح داد: یک محصول جدید و استراتژیک که برای نخستین‌بار در شرکتی تولید می‌شود، براساس اقدامی همدلانه و منسجم حاصل می‌شود که از نظر معنوی به کارکنان انگیزه می‌دهد اما علاوه‌بر این تولید این تختال باعث جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون یورو از کشور شد تا با توانمندی تولید این گرید و ارتقای کیفی و کمی محصولات، زمینه ثبت سفارشات متعدد برای انواع دیگر فولاد هم فراهم شود.

دستاوردهای طلایی

سلیمی در ادامه به دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه پرداخت و اذعان کرد: سال جهش تولید، سال طلایی شرکت فولاد مبارکه بود چراکه به رکوردهای متعددی در تولید از نظر کمی و کیفی دست یافتیم؛ در سال گذشته از رکورد تولید ۷ میلیون تن فولاد عبور کردیم و این مهم برای شرکتی که تامین‌کننده نیمی از فولاد کشور است، دستاورد ارزنده‌ای محسوب می‌شود؛ همچنین در سال گذشته گروه فولاد مبارکه توانست به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام دست یابد که این دستاوردها را باید به تنوع محصولات به ویژه در فولادهای نهایی ضمیمه کرد. وی ادامه داد: در سال جهش تولید، برای نخستین‌بار، شرکت فولاد مبارکه توانست به تولید تختال‌هایی با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر دست یابد که بسیار مسرت‌بخش بود؛ تولید تختال ۳۰۰ میلی‌متر هم از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بود به‌ویژه زمانی که تولید این محصول در دنیا ویژه و انحصاری است.

جبران کمبود

وی با اشاره به اینکه محصولات شرکت فولاد مبارکه به بازارهای اروپا، چین و آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود، تصریح کرد: اگر نرخ محصولات و هزینه تولیدشده متناسب با قیمت‌های جهانی نباشد، قطعا در این عرصه دوام نخواهیم آورد و با توجه به اینکه تمام قیمت‌ها در زنجیره تامین و تولید فولاد، جهانی است این شرکت توانسته جایگاه خوبی در زمینه صادرات اعم از نرخ و کیفیت محصولات فولادی در جهان داشته باشد و با ارتقای مزایای رقابتی بتواند هزینه‌های تمام‌شده تولید را به حداقل برساند.

سخن پایانی

هر تصمیمی که در سطح کلان اتخاذ شود، در دستور کار بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور قرار می‌گیرد و امیدواریم با رفع موانع تولید از جمله محدودیت‌های انرژی، این شرکت بتواند به کمبود نیاز داخلی به‌عنوان تامین‌کننده نیمی از فولاد کشور پاسخ دهد و این آمادگی را داریم که کمبود تولید در دو ماه گذشته را جبران کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/a4dnp2