یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 12387
تاریخ انتشار: 1400/12/09 18:01

کف قیمت دلار در صورت توافق ایران با اروپایی‌ها

به اعتقاد میثم رادپور حتی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، قیمت دلار از حد مشخصی کمتر نخواهد شد.

بازار ارز ایران در همه این سال‌ها درگیر اخبار برجامی و تورم بالای کشور بوده است. هر از چند گاهی خبر امیدوار کننده‌ای از بازار منتشر می‌شود و اندکی کاهش قیمت در بازار ثبت می‌شود اما تجربه نشان داده است که این روند ماندگار نیست. در ماه‌های اخیر شاهد سیگنال‌های مثبتی بودیم. برای مثال قیمت دلار تا ۲۴ هزار تومان هم کاهش پیدا کرد. البته این کاهش ماندگار نبود و شوک تازه‌ای به بازارهای مالی دنیا وارد شد. حمله نظامی روسیه به اوکراین در دقایق ابتدایی با کاهش بازار سهام و افزایش قیمت نفت و طلا همراه بود. مردم ایران نگران تاثیر احتمالی این حمله بر بازار ارز هستند. در این رابطه گفتگویی با یکی از کارشناسان بازارهای مالی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

رادپور خاطرنشان کرد: سیگنال‌های مثبتی که بر قیمت دلار اثر می‌گذارند، منتشر شده است. حتی اگر خبر توافق هم منتشر شود، شاهد ریزش چشم‌گیر قیمت دلار نخواهیم بود. اثرگذاری اخبار مذاکرات بر قیمت دلار تمام شده است. در بهترین حال دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان را نخواهیم دید. اگر در شرایط خاص کمتر از ۲۰ هزار تومان هم شود، ماندگار نخواهد بود.

 

 

بازارهای مالی در انتظار ریسک‌های جنگی

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌هایی را برای بازار ایجاد کرد. روسیه از نظر اقتصادی قدرت بزرگی در دنیا محسوب می‌شود. در نتیجه جامعه جهانی را با مشکل مواجه می‌کند. به این خاطر که راه‌حل فوری برای رفع این موضوع ندارند. تنها ابزار کشورها تحریم‌ها است. اگر یکی از طرفین این جنگ کشوری جز روسیه بود به این اندازه بازارهای مالی را نگران نمی‌کرد. در اولین دور واکنش‌ها شاهد رشد فلزات گران‌بها مثل طلا در بازار بودیم. اگر وضعیت جنگ میان روسیه و بحران جدی شود، ریسک‌های زیادی برای نظام مالی دنیا ایجاد می‌شود.

 

میثم_رادپور

رادپور اظهار کرد: نظام مالی دنیا منتظر شروع یک بحران است. دخالت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بعد از بحران کرونا این شرایط را ایجاد کرده است. دولت ایالات‌متحده خصوصا بعد از کرونا دخالت‌های بیشتری را در نظام مالی اعمال کرده بود. در نتیجه همان‌گونه که اشاره شد، آمادگی در معرض خطر بودن بیشتر شده است. بعد از شیوع کرونا ویروس بازارهای مالی مثل سهام امریکا رشد چشم‌گیری را تجربه کردند. بدهی‌های ایجاد شده و سایر ریسک‌ها نگرانی‌ها را از وقوع جنگ‌ها افزایش داده است.

مهمترین موضوع مذاکرات است

وی افزود: در ایران مسائل جدی‌تری داریم. حمله روسیه به اوکراین برابری دلار نسبت به سایر ارزهای جهان را تغییر داد اما مسئله‌ای مثل مذاکرات برای ما در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است. ایران با ۴۰ درصد تورم درگیر است. این تورم اثر چشم‌گیری در بازار ارز کشور ما دارد. در کنار همه این مسائل تحریم هم موضوع مهمی برای ما است.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: شاید نسبت‌ها در بازار ایران بعد از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده باشد اما تاثیر چشم‌گیری بر بازار ما ندارد. در کوتاه‌مدت اثرگذارترین موضوع، مذاکرات برجامی در وین است. در بلندمدت تورم، تعیین‌کننده مسیر بازار ارز ایران خواهد بود. حمله روسیه به اوکراین می‌تواند تاثیر مثبتی به صورت غیرمستقیم بر کشور داشته باشد. شرایط جنگی منجر به تغییر شرایط دارایی‌هایی شده است. به طور مثال قیمت فلزات و محصولات کشاورزی و حامل‌های انرژی افزایش داشته است. در برابر این افزایش قیمت شاهد ریزش بازارهای سرمایه در دنیا هستیم. وضعیت خوبی برای فروش محصولات پتروشیمی و حامل‌های انرژی را خواهیم داشت. در نتیجه می‌تواند به صورت غیرمستقیم درآمدهای ارزی ایران را افزایش دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2o69q2