شنبه 04 فروردین 1403 - 23 Mar 2024
کد خبر: 3937
تاریخ انتشار: 1400/07/29 17:30

کشور در آستانه دو اتفاق مهم اقتصادی

قبادیان: عملاً رسیدن به رشد ۸ درصد اقتصاد کاری غیرممکن است. زیرا زمانی که با آن رشد تعریف‌شده می‌رسیم که ابزار آن فراهم باشد.

 با توجه به شرایطی که اکنون اقتصاد ما با آن دست‌به‌گریبان است. داشتن رشد ۸ درصدی در اقتصاد کلان غیرممکن است. اکنون ما در سال پایانی برنامه ششم توسعه هستیم. اما در خیلی از حوزه‌های رشدمان منفی است.

نزدیک به یک دهه است که رشد اقتصادی ۸درصدی برای کشور هدف‌گذاری می‌شود. مقامات ارشد کشور از رهبری و به‌تبع ایشان مجلس‌ها و دولت‌ها بر هدف رشد ۸ درصدی پافشاری می‌کنند. اگر قرار بود چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور تحقق پیدا کند و اگر قرار باشد کشور از کشورهای منطقه به لحاظ توان مادی و پیشرفت اقتصادی عقب نماند، رشد ۸ درصدی یک ضرورت است. ولی طی سال‌های گذشته واقعیت نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین‌تر از هدف مزبور بوده است. شکل زیر نرخ رشد سالانه نشان می‌دهد که ما هنوز راه‌های نرسیده بسیاری برای رسیدن به هدف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه داریم. در همین راستا ما درگسترش نیوز با برات قبادیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفتگو کردیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

سال پایانی برنامه ششم توسعه

برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: عملاً رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد کاری غیرممکن است. زیرا زمانی که با آن رشد تعریف‌شده می‌رسیم که ابزار آن فراهم باشد. با توجه به شرایطی که اکنون اقتصاد ما با آن دست‌به‌گریبان است. داشتن رشد ۸ درصدی در اقتصاد کلان غیرممکن است. اکنون ما در سال پایانی برنامه ششم توسعه هستیم. اما در خیلی از حوزه‌های رشدمان منفی است و می‌توان گفت که شاید یکی از بهترین حوزه‌ها که رشد اندک داشته است، حوزه صنعت است. در این میان می‌توان به رشد تولید صنایع معدنی و لوازم‌خانگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: ما در صنایعی که کمتر به کشورهای خارجه وابسته بودیم، توانسته‌ایم به رشد خوبی دست پیدا کنیم. ما اکنون در حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات انواع و اقسام محصولات راداریم، همانند محصولات واسطه‌ای یا مواد اولیه. همچنین تحریم‌ها و نوسانات ارز همگی بر روند فعلی تأثیر گذاشته است. بنابراین داشتن این انتظار که ما حتی به رشد ۴ درصدی برسیم، انتظار بجایی نیست. البته به معنای این امر نیست که تلاشی صورت نگرفته است.

کشور در آستانه دو اتفاق مهم

قبادیان افزود: خوشبختانه اکنون دو اتفاق مهم در کشور رخ‌ داده است. اول آنکه دولت در حال تدوین برنامه‌وبودجه سال آینده است. دیگری هم این است که سند برنامه هفتم باید تهیه شود. اکنون بد نخواهد بود که برنامه ریزان ما در بخش‌های مختلف که برنامه‌ریزی می‌کنند. با استفاده از تجارت قبلی و عملکردهای گذشته یک برنامه واقعی را تدوین کنند که در آن درصد رشد را بتوانیم حس کنیم.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: اما یک نکته مهم وجود دارد که آن به تحریم و قیمت دلار برنمی‌گردد. ما در رشد ۸ درصدی برنامه ششم توسعه در حدود یک‌سوم آن را در بهره‌وری دیده بودیم. که بهره‌وری به تلاش نیروهای داخل برمی‌گردد و آن این است که ما باید آموزش‌ها را قوی‌تر کنیم. آموزش دو نوع دارد. یکی آموزش رسمی و غیررسمی است.‌ آموزش رسمی را دانشگاه می‌دهد پس درنتیجه نیاز است که دانشگاه در برنامه‌هایش باید تجدیدنظر کند. دانشگاه نباید نیرویی تربیت کند که حتی یک‌بار هم دانشجویش به محیط‌های صنعتی نرفته است و آن را لمس نکرده است. دانشجوی ایرانی فقط می‌خواهد مقاله بدهد، مقاله خوب است سبب پیشرفت علمی می‌شود اما آیا به رشد صنعتی کمک می‌کند؟ آیا به بهره‌وری کمک می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که خیر.

قبادیان ادامه داد: مقاله زمانی کمک می‌کند که ما از مدل مارپیچ سه‌گانه و طرح تاپ استفاده کنیم و کاری کنیم که دانشگاه و صنعت در کنار هم قرار بگیرند و به هم کمک کنند. اگر گفته‌شده که ۳۰ درصد از رشد ۸ درصد اقتصاد در داخل باید رقم بخورد. یعنی باید به بهره‌وری بیشتر از گذشته توجه کرد. بهره‌وری دست ما است و باید بپذیریم که در این زمینه کوتاهی از جانب همه ما صورت گرفته است


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxg83