سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 18877
تاریخ انتشار: 1401/05/19 04:27

کشت فراسرزمینی در دستور کار دولت/ توافق ایران و روسیه برای صادرات

محمد جواد عسکری: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به طور جدی موضوع کشت فراسرزمینی را دنبال کرده و دولت، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده تا در راستا اقداماتی انجام دهد.

«امنیت غذایی» از وجوه مهم «امنیت ملی» است و در هر کشور، ابعاد کمی و کیفی آن امنیت ملی را تعیین می‌‎کند. در مقابل، ناامنی غذایی از جمله عواملی است که می‌تواند ارزش‌های حیاتی و در نتیجه، امنیت ملی یک نظام سیاسی اجتماعی را به مخاطره بیندازد بنا به تصریح اجلاس جهانی غذا در تعریف امنیت غذایی در سال ۱۹۹۶، «امنیت غذایی هنگامی وجود دارد که همه مردم در تمامی ایام به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی مادی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس نیازهای یک رژیم تغذیه ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم سازد.»

ایمنی و امنیت غذایی یکی از سرفصل‌های مهمی است که از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران کشورهای مختلف دنیا به کار گرفته می‌شود که با اشکال مختلفی چون ارتقای بهره‌وری کشاورزی و سرمایه‌گذاری زیربنایی در این صنعت و روی آوردن به کشت‌های فرا سرزمینی در نظر گرفته می‌شود. در ایران به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی این سال‌ها و کمبود منابع آبی در بسیاری از استان‌ها، مدت زمانی است از طرحی به نام کشت فرا سرزمینی برای کشاورزان ایرانی سخن به میان آمده است. این‌گونه که در حال حاضر با توجه به کمبود منابع آبی در استان‌های متعدد کشور، اجرا شدن مصوبه مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعاً تعلل در این زمینه می‌تواند در آینده، کشور را با بحران‌هایی به ویژه در حوزه تأمین مواد غذایی مواجه کند.

 

 

عسکری

 

لزوم ورود کشور به کشت فرا سرزمینی

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع منابع آبی و خاکی، هر کشوری لازم است در حوزه کشت فرا سرزمینی وارد عمل شود. ما به دلیل خشکسالی پیاپی که داشتیم و مسائلی که وجود دارد. ظرفیت های خوبی در حوزه کشت فرا سرزمینی داریم. هم سرمایه گذار داریم که بتواند با سرمایه خودش کار انجام دهد و هم ظرفیت های خوبی خارج از کشور برای این کار است. خوشبختانه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به طور جدی این موضوع را دنبال کرده و هم دولت، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده تا در راستای کشت فراسرزمینی اقداماتی انجام دهد.

وی ادامه داد: در مجموعه وزارتخانه به افراد متعددی ماموریت داده شده که برای این بحث و تشکل‌های بخش کشاورزی هم فعال کردیم به طور خاص انجمن کشت فراسرزمینی دارند کشت را دنبال می‌کنند که انشاالله بتوانیم به زودی فضا را محیا کنیم. شرایط کشور بسیار خوب است و خیلی از کشورها اعلام آمادگی کردند و داریم تلاش می کنیم که کشت فرا سرزمینی عملیاتی و اجرایی شود. در این میان کشورهای آسیای میانه، آمریکای لاتین و جنوبی، عراق و سوریه جهت همکاری در حوزه کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد همکاری با روسیه بر سر این موضوع گفت: همکاری با روسیه در فضای بسیار خوبی شکل گرفته و در چند روز گذشته رئیس حفظ نباتات قراردادی با همتای روسی در روسیه درباره صادرات محصولات کشاورزی بستند که توافق خیلی خوبی بود و سبب خواهد شد که محصولات ما نسبت به گذشته بیشتر و بهتر صادر شود.

چالش جدی در تامین دانه‌های روغنی

وی با انتقاد از رویکرد واردات محور دولت در سال‌های گذشته اظهار کرد: لزوم توجه به افزایش تولید برای نیل به خودکفایی و تامین امنیت غذایی کشور مهم است. ما اکنون در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مناسب کشت غلات داریم که متاسفانه در عمل نتوانسته ایم بهره وری مناسبی از این ظرفیت داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در هر هکتار ۴ تن است که با اتخاذ راهکار‌های نوین، بهره وری به ۵ تن در هکتار افزایش خواهد یافت و می توانیم کل نیاز کشور به گندم را تامین کنیم و از واردات این محصول بی نیاز شویم.

وی در پایان اظهار کرد: تولید دانه‌های روغنی بسیار کمتر از سطح مورد نیاز کشور است این در حالی است که در مقطعی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد، اما متاسفانه در دولت گذشته نگاه‌ها معطوف به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نبود و به واردات روغن اکتفا کردیم و اکنون در این زمینه با چالش جدی مواجه هستیم.ما در کمیسیون کشاورزی، سازکار‌های مربوطه را تعریف کرده ایم و اعتبارات مورد نیاز نیز تصویب شده است.در همین راستا نمایندگان در مجلس در تلاش هستند که با اصلاح قوانین و به روز کردن آن‌ها و رفع بروکراسی‌ها، زمینه را برای افزایش تولید روغن به عنوان یک کالای اساسی فراهم کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayp7g