دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 3367
تاریخ انتشار: 1400/07/22 16:15

کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج در کشور

برخی مسئولان خبر از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج در کشور شده داده اند و اینکه محصولات دیگری مانند ماکارونی جایگزین آن شده، اما در شرایط کنونی افزایش هزینه های تولید همین محصول هم باعث شده که بسیاری از فعالان اقتصادی نگران کاهش سرانه مصرف ماکارونی هم در کشور شوند زیرا در دهک های پایین جامعه، نان به قوت قالب تبدیل شده است.

قیمت برنج به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای ایران در یک سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است و این مساله تنها محدود به برنج های وارداتی نمی شود و برنج های تولید داخل ایران هم در محدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

در این شرایط برخی مسئولان همچون دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج در کشور شده است و همین مساله باعث شده تا محصولات دیگری مانند ماکارونی جایگزین آن شود، اما در شرایط کنونی افزایش هزینه های تولید همین محصول هم باعث شده که بسیاری از فعالان اقتصادی نگران کاهش سرانه مصرف ماکارونی هم در کشور شوند زیرا در دهک های پایین جامعه نان به قوت قالب تبدیل شده است.

در زمان گرانی ماکارونی و رشته جایگزین برنج شد

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه همیشه قیمت پایین تر ماکارونی نسبت به برنج باعث افزایش تقاضای آن شده است، گفت: در واقع هرگاه قیمت برنج در ایران افزایش پیدا کرده است تقاضا برای ماکارونی هم بیشتر شده است و  خانواده ها در زمان گرانی ماکارونی و رشته را جایگزین برنج کرده اند زیرا در برخی غذاها امکان جایگزینی وجود دارد.

سید یاسر میراحمدی با بیان اینکه سرانه مصرف ماکارونی و برنج در برخی استان ها افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماکارونی در کشور ۶ تا ۷ کیلو است و برخی استان های مناطق محروم سرانه مصرف ماکارونی بیشتری دارند و به ۱۰ کیلو هم می رسد و در استان هایی که تولید برنج دارند مصرف سرانه ماکارونی کمتر از میانگین کشوری است.

دهک های پایین نان را جایگزین کرده ان

او با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم در سال های اخیر کاهش یافته است و مردم امکان خرید ماهیانه محصولات را ندارد و روزانه خرید می کنند؛ تصریح کرد: همین مشکلات اقتصادی باعث شده که در برخی دهک ها مردم نسبت به سنوات گذشته کمتر ماکارونی می خرند و به نوعی دهک های پایین نان را جایگزین کرده اند و همین مساله روی تولید محصولات غذایی ارزان را از دست داده اند.

میراحمدی با اشاره به اینکه یکی از معضلات تولید ماکارونی در ایران قیمت گذاری سازمان حمایت از قیمت مصرف کنندگان است که غیرکارشناسی نرخ را تعیین می کند، گفت: در یک سال گذشته سازمان حمایت بعد از ۷ ماه از سال که ۳۰ درصد حقوق کارکنان، ۳۰ درصد هزینه حمل و ۴۰ درصد هزینه کارتن و سلفون گران شده تغییری در قیمت ماکارونی ایجاد نکرده است و این مساله باعث کاهش حاشیه سود تولید شده است.

توزیع گندم در کشور به صورت ناعادلانه انجام می شود

او با تاکید بر اینکه توزیع گندم در کشور به صورت ناعادلانه انجام می شود، گفت: شرکت بازرگانی دولتی در توزیع گندم برخی مواقع به صورت سلیقه ای عمل می کند و شرکت های نزدیک به شرکت بازرگانی سهمیه بیشتری دریافت می کنند. از طرف دیگر در یک مقطع زمانی به شرکت های تولیدکننده گفتند که از انجمن ها خارج شوند و بعد از آن دوباره سهمیه بندی گندم را برقرار کردند و همین مساله باعث آسیب زدن به بدنه روابط تولیدکننده ها با تشکل ها شد، بنابراین برای رفع چنین مشکلاتی باید نظارت در این بخش تقویت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده بالای ۷ هزار تومان خواهد بود، گفت: اگر قیمت ماکارونی هم برای سال آینده ثابت بماند دولت به نسبت به قیمت مصرف کننده یارانه می دهد که هدف از آن مشخص نیست یا حمایت از مصرف کننده است، اما به طور قطع می توان گفت قیمت کنونی گندم نسبتا مناسب است امابه دلیل توزیع ناعادلانه با وجود زحمت کشاورزان قاچاق این محصول از کشور بیشتر شده است.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی  با تاکید بر اینکه برخی سیلوهای استانی به دلیل کمبود گندم توان ارسال بار ندارند، گفت: به دلیل این کمبود هنوز این غله های استانی درگیر سهمیه های بهمن و اسفند سال گذشته هستند اما باید توجه داشت که به تازگی دولت گندم وارد کرده است اما به دلیل قیمت بالای گندم وارداتی و پرداخت یارانه برای این بخش عملا صرفه اقتصای ندارد و از طرف دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است و این موضوع می تواند چالش برانگیز باشد.

منبع: خبرگزاری موج

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vdrj4