پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 141
تاریخ انتشار: 1400/05/25 10:30

کاهش چشمگیر تعهدات سایپا در طرح‌های فروش

گروه خودروسازی سایپا در راستای عمل به تعهدات خود توانست سال گذشته میزان تحویل خودروهای پیش فروش و فروش فوری را ۴۳ درصد و در امسال نیز ۲۴ درصد کاهش دهد.

 

با شروع تحریم صنعت خودرو در سال ۹۷، شرکت‌های خودروسازی با چالش‌های جدی در تولید خودرو مواجه شدند و این امر سبب شد بخشی از تعهدات که از سال‌های قبل مانده بود، معوق شود.

اما از سال ۹۸ مجموعه سایپا تمام توان و تمرکز خود را گذاشت تا از بحران‌ها عبور کند و با سرعت بیشتری نسبت به ایفای تعهدات جدید و گذشته اقدام کند.

بر اساس آخرین آمارها تا تیرماه امسال، تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته، این در شرایطی است که سال گذشته این مجموعه در بخش تعهدات معوق کاهش ۶۷ درصدی را ثبت کرده است.

در این میان تعهدات باقی مانده خودروهای داخلی (منهای خودروهای مونتاژی تولید مشترک)، تولید شده و پس از تکمیل کاری به مشتریان تحویل می‌شود. لذا می‌توان عنوان کرد که به زودی تعهدات معوق خودروهای داخلی سایپا به صفر می‌رسد.

گروه خودروسازی سایپا در بخش تعهدات عادی (پیش فروش و فروش فوری) به مشتریان نیز توانست کارنامه بسیار خوبی داشته باشد و روند تحویل خودروها را سرعت ببخشد، به گونه‌ای که در چند ماه اول امسال میزان کل تعهدات ۲۴ درصد کاهش یافته و سال گذشته نیز در این بخش کاهش ۴۳ درصدی تجربه شده است.

از این رو و بر اساس هدفگذاری برای سال ۱۴۰۱، سال آینده مجموعه سایپا هیچ گونه تعهدی نسبت به مشتریان خود در تحویل خودرو نخواهد داشت.

تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه می‌رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی، به عدد ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با شرایط سال‌های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی بسیار مطلوب است.

از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۶ هزار دستگاه گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز درخشان توصیف کرد.

در خصوص تعهدات خودروهای سواری مونتاژی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید می‌شد، به جهت خروج شرکت‌های خارجی از ایران و عدم همکاری، تولید آنها امکانپذیر نیست.

بنابراین گروه خودروسازی سایپا سعی کرد که طرح‌های متنوع جهت تبدیل خودروها، ارائه کند، از این رو، سال گذشته معوقات در این بخش ۲۸ درصد و تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ نیز میزان تعهدات این خودروها ۵۰ درصد کاهش یافته است.

یکی از اقدامات مهمی که گروه خودروسازی سایپا طی چند وقت اخیر با جدیت پیگیری کرده، تعیین و تکلیف تعهدات اتوخدمت بود. تا پایان خردادماه امسال ۸۲ درصد از میزان تعهدات در قالب طرح اتوخدمت کاهش یافته است. لذا قابل پیش‌بینی است که با سرعت خودروهایی که در طرح اتوخدمت سایپا متعهد شده بوده تا چندماه آینده به طور کامل تحویل داده شود.

منبع: سایپانیوز

کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/r3q984