چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 7613
تاریخ انتشار: 1400/09/16 12:55
دست‌اندرکاران بازار پیش‌بینی کردند

کاهش نرخ مرغ در روزهای آینده

در چند ماه گذشته نرخ همه فرآورده‌های گوشتی با نوسان همراه بوده و باوجود تمام تدابیر دستوری دولت و نهادهای ذی‌ربط، چاره‌ای برای مقابله با افزایش نرخ این کالاهای مصرفی پیدا نشده است.

در روزهای اخیر و پس از کاهش نسبی نرخ تخم‌مرغ در بازارهای داخلی، دست‌اندرکاران و کارشناسان حوزه مرغ نیز درباره تعدیل نرخ این کالا در نیمه دوم آذر وعده داده‌اند. اما آیا این کاهش قیمت‌ها واقعا اتفاق خواهد افتاد؟ دلیل آن چیست و میزان آن تا چه حد خواهد بود؟ در این گزارش روزنامه صمت برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با دست‌اندرکاران و کارشناسان این حوزه به ‌گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید: 

احتمال کاهش نرخ در روزهای آینده

حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با صمت درباره احتمال ارزان شدن مرغ در روزهای آتی عنوان کرد: باتوجه به تدابیر اندیشیده شده در راستای افزایش میزان جوجه‌ریزی، برآورد ما این است که از هفته آینده شاهد کاهش نرخ مرغ در بازار باشیم.

اسدالله‌نژاد تاکید کرد: یکی از عوامل افزایش نرخ مرغ در هفته‌های گذشته افزایش نرخ جوجه یک‌روزه بود، زیرا باوجود نرخ ۶۰۰۰ تومانی تعیین شده برای جوجه یک‌روزه، نرخ آن تا ۱۲ هزار تومان نیز افزایش یافته بود. وی با اشاره به افزایش حجم جوجه‌کشی در هفته‌های اخیر تصریح کرد: در حال ‌حاضر نرخ جوجه یک‌روزه در کشور به ۸۵۰۰ تومان رسیده که گرچه همچنان بالاتر از قیمت‌های مصوب است، اما کاهش قابل‌توجهی داشته و امیدواریم این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد و تا پایان آذر به نرخ مصوب دولتی برسد. 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره نرخ مصوب مرغ گرم در کشور نیز عنوان کرد: نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان کنونی برمبنای همان جوجه ۶۰۰۰ تومانی بوده و باتوجه به نرخ امروز جوجه یک‌روزه، قیمت‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرند که البته به نظر می‌رسد بازار در حال حاضر کشش این افزایش نرخ را ندارد.

اسدالله‌نژاد در پایان عنوان کرد: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده نگرانی خاصی در زمینه گران شدن مرغ در روزهای آینده نداریم. همچنین امیدواریم باتوجه به تدابیر اندیشیده شده برای افزایش جوجه‌ریزی در آبان، نرخ مرغ در بازارهای داخلی به نرخ مصوب برسد تا امکان تامین این کالا برای خانواده‌های ایرانی میسر باشد.

انتظار کاهش نرخ نداریم

پرویز فروغی، دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: در حال ‌حاضر دولت با واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و مرغ منجمد سعی در کنترل بازار دارد. جوجه‌کشی و کاهش نرخ جوجه یک‌روزه می‌تواند در کنترل بهتر قیمت‌ها موثر باشد اما نمی‌توانیم با این اقدامات انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

فروغی در این زمینه یادآور شد: ما امیدواریم با اقدامات انجام شده در این زمینه، دولت بتواند قیمت‌ها را در همین حد ثابت نگه دارد و دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم. متاسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که این اقدامات معمولا ادامه‌دار نیست و ثبات در این زمینه وجود ندارد. 

وی درباره تامین نهاده‌ها برای مرغداری‌ها تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد مشکلی از نظر تامین نهاده‌های موردنیاز مرغداران وجود ندارد، اما مسئله این است که نهاده‌ها با تاخیر به‌دست مرغداران می‌رسد و مرغدار مجبور است کالای موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند. 

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در ادامه درباره هزینه‌های تولید و تاثیر آن بر بی‌ثباتی بازار مرغ کشور نیز یادآور شد: متاسفانه هزینه‌های تولید همگام با نرخ ارز در حال تغییر است و نرخ نهاده‌ای مانند واکسن تاثیر فراوانی بر نرخ تمام‌شده کالا می‌گذارد. در هفته‌های گذشته بسیاری از مرغداران جوجه یک‌روزه را که نرخ مصوب آن ۶۰۰۰ تومان بود به ۲ برابر نرخ خریداری کردند که این اختلاف نرخ در نرخ مصوب دولتی تاثیر نمی‌گذارد.

وی درباره هزینه‌های تولید ادامه داد: در حال ‌حاضر نرخ مصوب حمل مرغ ۳۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است، اما می‌بینیم که کسی با قیمتی کمتر از ۷۰۰ تومان در هر کیلو بار را حمل نمی‌‌کند که این هزینه‌ها نیز در تعیین نرخ مرغ در نظر گرفته نمی‌شود.

فروغی در پیش‌بینی وضعیت بازار مرغ در ماه‌های آینده بیان کرد: اگر قیمت‌ها به همین شکل بی‌ثبات باشند، نمی‌توان پیش‌بینی خاصی برای آینده این بازار انجام داد اما اگر ثبات نسبی بر بازار حاکم شود و نهاده‌ها و الزامات تولید در زمان مناسب به‌دست تولید‌کننده برسد، می‌توان امید داشت قیمت‌های رسمی بازار به قیمت‌های مصوب این کالا برسد.

فروغی در پایان گفت: یکی از شرایطی که می‌تواند ثبات را بر بازار مرغ حکمفرما کند، آنالیز قیمت‌ها برمبنای شرایط واقعی است که باعث می‌شود هزینه‌ و زیان از جیب تولیدکننده کم نشود و تولید همچنان در کشور ادامه داشته باشد.

به تعادل می‌رسیم

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: باتوجه به عرضه جوجه یک‌روزه بالاتر از نرخ مصوب، مکاتبات زیادی در زمینه ساماندهی بازار صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون اقدام عملی مشاهده نشده است.

وی گفت: فروشندگان جوجه یک‌روزه با قیمت‌های دلخواه اقدام به عرضه جوجه می‌کنند که در این شرایط تمهیداتی در سامانه سماصط اندیشیدیم تا به‌نحوی بازار را مدیریت کنیم، اما متاسفانه واسطه‌هایی که در این جریان فعال هستند، کماکان بازار سیاه ایجاد می‌کنند. کمالی سروستانی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: بنابر آمار با احتساب جوجه‌های وارداتی بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در آبان صورت گرفته که با افزایش عرضه مرغ از ۱۵ آذر، بازار به تعادل می‌رسد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: باتوجه به افزایش نرخ جوجه یک‌روزه قرار بود سامانه‌ای ایجاد شود تا مانند معاملات نهاده دامی در بازارگاه معاملات جوجه نیز در این سامانه ساماندهی شود. به‌عنوان اتحادیه مرغداران گوشتی حاضر به سرمایه‌گذاری برای ایجاد سامانه هستیم و این امر تنها مستلزم اجازه مسئولان است تا با حمایت حاکمیت این اقدام انجام شود.

به‌گفته وی، برای تامین جوجه یک‌روزه تمهیداتی از قبیل افزایش سن پرورش گله‌های مادر و توسعه لاین آرین در دستور کار مسئولان است تا بتوانیم در حد امکان جوجه را تامین کنیم.

کمالی سروستانی گفت: عطش تولیدکننده مرغ گوشتی برای جوجه یک‌روزه از علل افزایش نرخ این نهاده است که این امر در افزایش نرخ تمام‌شده تولید تاثیر بسزایی دارد. وی ادامه داد: دولت بر مبنای جوجه ۶ هزار تومانی نرخ مصوب هر کیلو مرغ را ۳۱ هزار تومان اعلام کرده، در حالی که با استمرار عرضه جوجه یک‌روزه به نرخ فعلی مرغداران به نرخ مرغ زنده معترض خواهند بود که با این شرایط باید در نرخ تجدیدنظر صورت گیرد‌.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اکنون مرغ‌های منجمد وارداتی با نرخ هر کیلو ۲۰ هزار تومان در حال توزیع است که این امر منجر به اعتراض مرغداران شده، چراکه استمرار این روند به زیان تولید تمام می‌شود و پایداری تولید را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی گفت: باتوجه به افزایش عرضه مرغ از ۱۵ آذر در کنار مرغ منجمد انتظار می‌رود بازار به ثبات برسد؛ هرچند نرخ کنونی مرغ به‌ویژه مرغی که در شبکه توزیع می‌شود، گران نیست.

سخن پایانی

باتوجه به گفته دست‌اندرکاران باید همچنان چشم به آینده بازار مرغ بدوزیم و امیدوار باشیم این منبع پروتئینی جای خود را در سبد خانوار از دست ندهد. گرچه اخبار از متعادل شدن نرخ در بازار مرغ در هفته‌های آینده حکایت دارد اما باید دید این کاهش نرخ در صورت تحقق تا چه زمانی پایدار خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4my554