جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 15927
تاریخ انتشار: 1401/02/19 03:51

کاهش ماندگاری خودرودر پارکینگ‌های سایپا

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا گفت: این مجموعه از ابتدای امسال تا ۵ اردیبهشت، ۳۶ هزار خودرو تحویل مشتریان داده و این در شرایطی است که گروه خودروسازی سایپا موفق شده موجودی خودروهای ناقص را به کمتر از ۳۰ هزار خودرو برساند. گروه خودروسازی سایپا با همت کارگران و مهندسان خود توانست موجودی خودروهای ناقص را از ۸۰ هزار خودرو به کمتر از ۳۰ هزار خودرو برساند و در این میان برنامه‌ریزی‌شده در کمترین زمان ممکن، خودروهای کف پارکینگ به عدد استاندارد برسد.

مسعود پروین، معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا با اشاره به‌سرعت گرفتن تولید و تحویل خودروها به مشتریان، اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا پس از مدت‌ها که گرفتار تولید خودروهای ناقص بود، با برنامه‌ریزی مدیریت جدید، حدود ۲۰ هزار خودرو را بدون هیچ نقص قطعه‌ای مستقیم روانه بخش فروش کرده و عملا با عبور مستقیم از خط تولید به‌دست مشتری به یک رکورد دست یافته است.

تحقق تولید اقتصادی

به‌گزارش سایپانیوز، پروین افزود: بر این اساس، وعده «تولید اقتصادی» مدیرعامل گروه سایپا به میزان ۹۰ درصد تحقق یافته و برنامه‌ریزی‌شده تا تولید خودروهای ناقص و دارای کمبود قطعه تا جایی که ممکن است رخ ندهد و با سرعت تمام قطعات موردنیاز خودروها تامین و وارد خطوط تولید شود.

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد: از ابتدای امسال تا ۵ اردیبهشت، منهای ۲۰ هزار خودرو که به‌صورت مستقیم به مشتریان ارائه شد، ۱۶ هزار خودرو تکمیل و به بخش فروش تحویل داده شده است.

او خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد محصولاتی که در گروه خودروسازی سایپا تولید می‌شود به‌صورت «عبور مستقیم» تحویل شده و این در حالی است که در مدیریت گذشته سهم تولید خودروهای ناقص ۸۰ درصد بود.

پروین گفت: عبور مستقیم خودروها به بخش فروش ۴ ویژگی به همراه دارد که شامل کاهش پارکینگ‌های استیجاری برای نگهداری خودروهای ناقص، کاهش حمل‌ونقل و جابه‌جایی خودروها و آسیب‌های ناشی از آن، کاهش ماندگاری خودروها در پارکینگ و کاهش هزینه‌های مترتب است.

وی تصریح کرد: نکته دارای اهمیت این است که تمام تولیدات سایپا، به لحاظ کیفیت رشد خوبی داشته و به همین جهت، افرادی که محصولات این مجموعه را در سال جاری تحویل می‌گیرند به ارتقای کیفیت اذعان خواهند داشت.

سایپا جلوتر از برنامه تولید

گروه خودروسازی سایپا توانست ۸۷.۳۵ درصد از برنامه‌های تولید خود در سال گذشته را محقق کند و این در حالی است که صنعت خودرو با سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو است.

در برنامه تجمعی تولید گروه خودروسازی سایپا، ۴۵۴ هزار و ۶۰۶ خودرو هدف‌گذاری شده بود اما این مجموعه با تحقق ۸۷.۳۵ درصد از برنامه تولید، ۳۹۷ هزار و ۸۱ خودرو تولید کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده گروه خودروسازی سایپا نتواند ۱۰۰ درصد برنامه خود را محقق کند به تولید ناقص خودرو برمی‌گردد، سال گذشته و تا قبل از تغییر مدیریت این مجموعه، ۸۰ درصد خودروهایی که تولید می‌شد، نقص قطعه داشت و خودروها به‌جای آنکه به‌دست مصرف‌کننده برسد، در پارکینگ‌ها می‌ماند اما در این دوره تلاش شده تولید خودرو با کمترین نقص قطعه انجام شود.

بر این اساس، ۹۰ درصد خودروهای تولید این مجموعه بدون نقص قطعه و عبور مستقیم تحویل مشتریان می‌شود؛ بنابراین با رویه موجود قابل‌پیش‌بینی است که گروه خودروسازی سایپا بتواند جلوتر از برنامه تدوین شده، تولید کند.

نکته دارای اهمیت در روند تولید امسال حرکت به سمت کاهش انحراف از تولید است. این موضوع در محصولات تیبا (۱۰۶.۷ درصد)، ایکس ۱۵۱ (۹۰.۴ درصد) و تجاری سبک (۹۳.۵ درصد) قابل مشاهده است؛ از این‌رو سعی گروه خودروسازی سایپا بر این است که امسال انحراف از تولید را در محصولات اقتصادی شاهین و کوییک به‌شدت کاهش دهد و براساس برنامه تدوین شده، تولید این دو محصول پیگیری شود.

صادرات ۱۴ میلیون دلاری

گروه خودروسازی سایپا موفق شد با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و شرایط محدودکننده‌ای که در زمینه صادرات کالاهای ایرانی وجود دارد، سال گذشته به ارزش حدود ۱۴ میلیون دلار صادرات داشته باشد.

در ۸ فرمانی که رئیس‌جمهوری به خودروسازان ابلاغ کرد به صادرات خودرو و قطعه اشاره شده، از همین‌رو گروه خودروسازی سایپا در راستای تحقق اهداف صادراتی کشور در سال جاری این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد و در این‌باره به بازار کشورهای همسایه نگاه مضاعفی دارد.

بر این اساس در سال گذشته ارزش کل صادرات قطعه و خودرو گروه خودروسازی سایپا ۱۳ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۲۲۳ دلار بوده و ارزش تجمعی صادرات خودرو رقم ۸ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۱۹۲ دلار ثبت شده و تعداد خودروهای صادرشده از سوی گروه سایپا نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

با توجه به اینکه در دوره جدید مدیریت گروه خودروسازی سایپا، تولید اقتصادی خودروهای کوییک و شاهین دنبال می‌شود، این مجموعه درصدد است در زمینه صادرات محصول نهایی و قطعات خودرو اعداد بالایی را ثبت کند، از همین‌رو مذاکرات با کشورهای همسایه برای صادرات محصولات سایپا آغاز شده که در این میان می‌توان به حضور هیات‌مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه از مجموعه سایپا و توسعه همکاری با خودروسازان روسیه اشاره کرد.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال ۱۴۰۱، این گروه خودروساز ۶۵۰ هزار خودرو تولید خواهد کرد، بنابراین به‌نظر می‌رسد با روند صعودی تولید خودرو در ماه‌های نخست امسال (دست‌کم ۳۶ هزار خودرو تحویل مشتریان شده است) می‌توان عدد تولید را با هدف رونق صادرات، افزایش داد.

در حال‌حاضر، ۷ مجموعه گروه خودروسازی سایپا در زمینه صادرات قطعه و خودرو فعالیت می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به سایپا، سایپا یدک، فنرسازی زر، رادیاتور ایران، مالیبل، رینگ سایپا و سایپا آذربایجان اشاره کرد.

گفتنی است سایپا به‌عنوان یکی از صادرکنندگان برتر کشوری از سال‌های گذشته تاکنون مطرح بوده و ۲ عنوان صادرکننده ممتاز، ۷ عنوان صادرکننده نمونه در سطح ملی و ۳ عنوان صادرکننده نمونه در سطح استان در حوزه صنعت خودرو را کسب کرده است و در سال ۱۴۰۰ هم توانسته حائز رتبه برتر صادرکننده نمونه در سطح استان تهران شود.

راه‌اندازی پروژه‌های بهبود سالن مونتاژ

با حضور مدیرعامل، هیات مدیره، معاونان و مدیران شرکت پارس‌خودرو، ۵ پروژه بهبود سالن ۲ مونتاژ راه‌اندازی شد. 

پروژه‌های بهبود نصب و راه‌اندازی منی پلیتور داشبورد، ساخت رک همراه، ساخت رک‌های لوله‌ای و نصب و راه‌اندازی ربات سیلرزنی سالن مونتاژ دو شرکت پارس‌خودرو راه‌اندازی شد.

مصطفی مدبر، مدیرعامل پارس‌خودرو در مراسم راه‌اندازی این پروژه‌ها گفت: این مهم در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و شعار امسال در جهت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان اجرایی شد.

او ضمن تاکید بر اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان در راستای صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش بهره‌وری، اظهارکرد: باید با سیاست داخلی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخل شرکت و همچنین در صورت نیاز با کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر جدیدی را در صنعت خودرو کشور پایه‌ریزی و نهادینه کنیم.

مدیرعامل پارس‌خودرو با اشاره به اجرای پروژه‌های عظیم داخلی‌سازی در این شرکت، اظهارکرد: در چند سال اخیر با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی توانستیم تحریم را به فرصت تبدیل کرده و پروژه‌های بزرگ و مهمی همچون راه‌اندازی سایت بدنه‌سازی، افزایش ظرفیت تولید خطوط رنگ و مونتاژ، نصب و راه‌اندازی خطوط جدید پرس و بسیاری از پروژه‌های بزرگ دیگر را در شرکت پارس‌خودرو با حداقل هزینه اجرایی کنیم.

در این مراسم، امیر افشاری، مدیر سالن ۲ تولید پارس‌خودرو ضمن تشریح پروژه‌های انجام‌شده، گفت: در راستای افزایش کیفیت محصول و بهبود فرآیندهای تولید و با توجه به تحریم‌های ایجادشده توانستیم با استفاده از توان داخلی متخصصان شرکت، این پروژه‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: رفع ریسک ارگونومی، افزایش کیفیت محصول و رضایت مشتری، بهبود فرآیندهای مونتاژ، کاهش ریسک نصب اشتباه قطعات، کاهش حرکت لیفتراک در سالن، آزادشدن لاین‌ساید، کاهش ضایعات، کاهش نمره منفی در نفوذ آب و بهبود فرآیندهای تولید از مزیت‌های اجرایی این پروژه‌ها به‌شمار می‌آید.

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488lnn