چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 19012
تاریخ انتشار: 1401/05/25 02:45

کاربرد پمپ آب

کاربرد های اولیه پمپ در آسیاب‌ های بادی و آبی بود که به وسیله‌ آن آب را پمپاژ می‌کردند.

 پمپ ‌ها به دلیل کاربرد های گسترده و متنوعی که دارند در اشکال و ابعاد بسیار متنوعی طراحی و تولید می ‌شوند؛  از پمپ ‌های بسیار کوچک گرفته تا پمپ‌ های بسیار بزرگ، از پمپ بنزین گرفته تا پمپ‌ های مایعات، از پمپ ‌های کم ‌فشار تا پمپ ‌های پرفشار و از پمپ‌ های کم‌ حجم تا پرحجم، همگی در انواع مختلف و کاربرد های خاص، برای مصارف و صنایع گوناگون، تولید و عرضه می‌گردند.

پمپ‌ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. پمپ ‌ها براساس کارکردشان، جنس قطعات، مایعی که پمپاژ می‌ کنند، موقعیت نصب، قیمت، روش انتقال سیال و .. دارای گروه بندی‌ های مختلف و متفاوتی هستند.

در ادامه با ما باشید تا با انواع پمپ آب و کاربرد هر یک آشنا شوید.

پمپ های ساختمانی و خانگی

از جمله پمپ هایی که در زمینه های تامین آب مجتمع ­های مسکونی، موتورخانه ­های کوچک به کار برده می شود می توان به پمپ های زیر اشاره کرد:

  • بوستر پمپ طبقاتی
  • پمپ عمودی طبقاتی

پمپ های سیستم های حرارتی و سرمایشی

پمپ های سیرکولاتور بیشتر برای گردش آب در سیستم تبرید یا گرمایش به کار می روند. نوعی پمپ هستند که در یک مدار بسته سیال را به گردش در می آورند و سیال همواره به پمپ باز می گردد.

پمپ های مناسب برای كشاورزی و آبیاری

در کشاورزی پمپ های آب در  مکش  آب از چاه­ های عمیق، آبیاری سنتی، آبیاری تحت فشار در سیستم ­های قطره­ ای و بارانی، زه کشی، آبیاری باغ ها، باغچه ویلا ها و ... استفاده می شوند.

الکترو پمپ شناور چاه

الکترو پمپ ها در د و مدل تکفاز و سه فاز عرضه می شوند که الکترو پمپ های شناور چاه عمیق با برق سه فاز کار می کنند و در چاه های عمیق (تا عمق حدود 200 متر) برای آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شوند، ولی پمپ های شناور تکفاز در ویلا ها و باغاتی که دارای برق تکفاز می باشند به کار می روند.

پمپ-آب-سیستم-فاضلاب

پمپ های مناسب سیستم های فاضلاب

لجن کش ها از گروه الکتروپمپ های مستغرق سانتریفیوژ بوده و به منظور انتقال فاضلاب خانگی و صنعتی، تخلیه فاضلاب اماکن و معابر از سیلاب های شهری و آب باران، تخلیه آب های زیرزمینی در حفاری و پی کنی، جمع آوری لجن - انتقال آب های زیرزمینی و  پمپاژ سیالات همراه با ذرات جامد و معلق استفاده می شود. از پمپ هایی که در این گروه قرار دارند می توان به:

  • پمپ های کف کش
  • پمپ های لجن کش

پمپ های مناسب برای انتقال آب

پمپ های دومکشه جزء پمپ های تک مرحله ای هستند که دارای دبی (آبدهی) خیلی زیاد و هد (ارتفاع) متوسط   هستند و پمپ های فشار قوی جزء پمپ های چند مرحله ای هستند که دارای هد (ارتفاع) خیلی زیاد و دبی (آبدهی) متوسط هستند. این پمپ ها معمولا برای آب پشت سد ها و آبگیر ها، آبرسانی مجموعه­ های صنعتی، کارخانجات و تصفیه خانه­ های آب، آبرسانی مجتمع­ های کشاورزی و مزارع و.. مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ های مناسب فرآیند های صنعتی

پمپ هایی که در زمینه صنعتی استفاده می شوند به سه دسته تقسیم شده اند به که با نام پمپ های رفت و برگشتی، پمپ های گریز از مرکز BB ، پمپ جابجایی مثبت شناخته می شوند. کاربرد این پمپ ها معمولا در پمپاژ در صنایع فرآیندی، صنایع غذایی و بهداشتی، پمپاژ در نیروگاه ­ها، پمپاژ سیالات آلی و خورنده در صنایع نفت – گاز و پتروشیمی، پمپاژ در فرآیند فولادسازی، صنایع شیمیایی و ... است.

پمپ جابجایی مثبت

در پمپ جابجایی مثبت، سیال از یک سمت مکیده شده و درپایان هر سیکل، از سمت دیگر آن خارج خواهد شد. استفاده از این نوع پمپ ‌ها برای آب و سیال‌ هایی با ویسکوزیته بالا مناسب است. برای استفاده از این نوع پمپ‌ ها باید توجه داشت که مسیر انتقال سیال نبایستی مسدود باشد، زیرا با این کار فشار، فوق‌العاده بالا رفته و در نتیجه به پمپ آسیب بسیار زیادی وارد خواهد شد. از انواع دیگر این پمپ ها،  پمپ های  رفت و برگشتی است. از این نوع پمپ معمولا برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا مانند روغن، رنگ، رزین یا  مواد غذایی استفاده می‌ شود.

پمپ های رفت و برگشتی

از پمپ های رفت و برگشتی در هر جایی که به دور موتور دقیق یا خروجی فشار بالا نیاز است، استفاده می ‌شود. برخلاف پمپ ‌های سانتریفیوژ، خروجی یک پمپ رفت و برگشتی تحت تاثیر فشار قرار نمی‌گیرد. پمپ‌ های رفت و برگشتی دارای یک حفره در سمت مکش دستگاه و یک حفره دیگر در سمت تخلیه دستگاه است. پمپ، با پر کردن متناوب حفره و سپس جابجایی سیال در هر سیکل، بدون توجه به حجم و فشار موجود در سیال، عمل مکش را انجام می ‌دهد.

پمپ-آب-مرکز-گریز

پمپ های گریز از مرکز BB

پمپ های گریز از مرکز BB نیز جزء پمپ های چند مرحله ای هستند که دارای انواع متنوعی بوده و برای سیالات با فشار و دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع این پمپ ها به پمپ های تغذیه دیگ بخار می توان اشاره کرد که در نیروگاه ها و موارد همچنینی مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ های آب آتش نشانی

بیشتر پمپ های آتش نشانی با محرک دیزلی و برای مواقع بحرانی (عدم وجود جریان الکتریکی و برق) طراحی و محیا می شوند و به طور اتوماتیک به وسیله یک سیگنال فشار از تخلیه پمپ، استارت زده می شوند.

پكیج ­های آتش نشانی معمولا در کارخانجات، مجتمع­ های صنعتی و مسکونی، انبار های عمومی، پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی، فرودگاه ها، سكو های نفتی و شناور های بزرگ، كشتی­ های نفت كش، آشیانه­ های هواپیما و .. مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله پمپ هایی که در این زمینه به کار برده می شود می توان به پمپ گریز از مرکز کوپل شده با دیزل ژنراتور اشاره کرد.

پمپ های آب معدن

از پمپ های معدن برای پمپاژ سیالات با ذرات سایشی، پمپاژ سیالات اسیدی، پمپاژ سیالات حاوی ذرات شیشه، پساب های صنعتی و ... استفاده می شود. از جمله پمپ هایی که در این زمینه به کار برده می شود می توان به پمپ انتقال گل (اسلاری) اشاره کرد.

از پمپ های اسلاری برای جابجایی و انتقال مواد حاوی ذرات جامد استفاده می شود. از این پمپ ها عمدتا در معادن و برای انتقال گل حفاری استفاده می شود. با توجه به این که پمپ های انتقال گل (اسلاری) غالبا با مواد ساینده در ارتباط هستند برای محافظت بیشتر و افزایش طول عمر قطعات در برابر سایش در این پمپ ها از پوشش های الاستومری یا لاستیکی استفاده می کنند که از این جهت به آن ها پمپ ضد سایش یا پمپ لاینری نیز گفته می شود.

منبع: https://abyaran.com/pump

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5j7r