پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 15341
تاریخ انتشار: 1401/02/10 02:22
تولید فولاد دنیا ۶.۸ درصد کمتر شد

چین، پیشتاز افت تولید فولاد

براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد میزان تولید فولاد در ۳ ماهه نخست سال جدید میلادی برابر ۴۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام شده است؛

میزان تولید در این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۶.۸ درصدی را از آن خود کرده است. بخش قابل‌توجهی از این افت تولید در سایه کاهش تولید فولاد چین در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۲ حاصل شده است. بااین وجود فولادسازی چین از ماه مارس به روند صعودی تولید بازگشته است.
تولید و مصرف فولاد، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به‌شمار می‌رود. این صنعت به‌عنوان ستون‌فقرات فعالیت‌های صنعتی، علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده مناسب از معدن تا مصرف، نقش مهمی در ایجاد اشتغال نیز ایفا می‌کند؛ بنابراین می‌توان این‌طور اذعان کرد که این صنعت نقشی کلیدی در بهبود اقتصاد ملی دارد. فولاد پس از نفت و گاز، دومین صنعت بزرگ جهان شناخته می‌شود و در صنایع متعددی مانند ساخت‌وساز، خودروسازی و... کاربرد دارد.
تقاضا برای فولاد و محصولات فولادی با رشد جمعیت جهان افزایش می‌یابد تا جایی که براساس پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و در همین حال تقاضای سالانه برای فولاد نیز به ۲.۲ تا ۳ میلیارد تن افزایش خواهد یافت. برهمین اساس نیز بسیاری از کشورها از هم‌اکنون در تلاش برای توسعه این صنعت و رشد ظرفیت تولید خود هستند.


رشد تولید همگام با توسعه صنعتی
همگام با رشد اقتصادی در کشورهای گوناگون، تقاضا برای مصرف فولاد و محصولات فولادی به‌صورت فزاینده‌ای رشد یافته است.
براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، در سال ۱۹۰۰ میلادی، فقط ۲۸.۳ میلیون تن فولاد در سطح جهان تولید شد. از آن سال میزان تقاضا و به‌دنبال آن تولید فولاد جهان در مسیر صعودی قرار گرفت، تا جایی که مجموع تولید فولاد جهان در سال ۱۹۵۰ به ۱۸۹ میلیون تن افزایش یافت.
این روند رو به رشد تولید با شتاب هرچه بیشتری ادامه یافت تا جایی که ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۰ میلادی، کل تولید فولاد جهان رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و برابر ۳۴۷ میلیون تن گزارش شد.
بنابراین از سال ۱۹۵۰ میلادی به بعد، تولید فولاد در سطح جهان رشد چشمگیری را در مقایسه با سال‌های قبل آن، تجربه کرد. در سال ۲۰۰۰، مجموع تولید فولاد جهان ۸۵۰ میلیون تن برآورد شد.
تولید فولاد از ابتدای هزاره دوم، رشد چشمگیری را تجربه کرده تا جایی که مجموع تولید فولاد جهان در سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون تن افزایش یافته است. در واقع در تمامی این سال‌ها باوجود نوسانات گوناگون و بحران‌های مالی در بسیاری از کشورها، تولید فولاد در جهان روندی صعودی به خود گرفته است. هرچند بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ از شدت روند رو به رشد تولید کاست.
البته با بازگشت بیشتر اقتصادهای بزرگ جهان به مسیر توسعه و همچنین تصویب بسته‌های محرک مالی، شاهد ارتقای سطح تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ بوده‌ایم.


نگاهی به تولید فولاد در ۲۰۲۲
براساس آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی فولاد، از ابتدای ژانویه تا پایان مارس ۲۰۲۲ میلادی برابر ۴۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام در دنیا تولید شد.
از مقایسه این آمار با میزان تولید فولاد خام دنیا در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که حجم تولید فولاد دنیا در سال جدید میلادی ۶.۸ درصد کاهش یافته است.
همچنین ۶۴ کشور فولادساز جهان طی ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی، ۱۶۱ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۵.۸ درصدی را نشان می‌دهد.
طی مدت یادشده، ایران در مجموع ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۴.۴ درصد کاهش یافته است.
تولید فولاد خام ایران در مارس سال جدید میلادی نیز با ۶.۱ درصد افت نسبت به مارس ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.
از ابتدای ژانویه تا پایان مارس ۲۰۲۲ میلادی، چین با تولید ۲۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن (افت ۱۰.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی) بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داد.
پس از آن، هند با تولید ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام (رشد ۵.۹ درصدی)، ژاپن با تولید ۲۳ میلیون تن (افت ۲.۹ درصدی)، امریکا با تولید ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن (کاهش ۰.۴ درصدی) و روسیه با تولید ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن (کاهش ۱.۲ درصدی) طی ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در رتبه‌های دوم تا پنجم ایستادند.
همچنین کره‌جنوبی با تولید ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام (افت ۳.۸ درصدی)، آلمان با تولید ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن (افت ۳.۷ درصدی)، ترکیه با تولید ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن (افت ۴.۷ درصدی)، برزیل با تولید ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (کاهش ۲.۲ درصدی) و ایران با تولید ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن (افت ۴.۴ درصدی) در رتبه‌های ششم تا دهم جهان جای گرفتند.


سخن پایانی
میزان تولید فولاد دنیا در فصل نخست سال ۲۰۲۲میلادی افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت. بخش قابل‌توجهی از این افت را باید ناشی از کاهش تولید این محصول استراتژیک در چین دانست. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا شناخته می‌شود و عملکرد آن تاثیر بسزایی بر تولید فولاد دنیا دارد. محدودیت‌های تولید زمستانی چین که در ماه‌های ژانویه و فوریه نیز ادامه داشت، از بزرگ‌ترین دلایل کاهش تولید این محصول بودند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qadz9