پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 18224
تاریخ انتشار: 1401/04/20 23:16
فعالان صنعت درباره بایدهای افزایش تیراژ تولید عنوان کردند

چه خودرویی با چه تیراژی؟

«ارتقای کیفیت» و «کاهش قیمت» دو برنامه مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنایعی مانند خودرو و لوازم‎خانگی بوده که بازار انحصاری داخلی را در اختیار دارند.

این انحصار سبب‌شده در این دو مقوله با تشدید اعتراضات مصرفکنندگان، رهبر معظم انقلاب پیگیر موضوع شود. از همینرو سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی سیدابراهیم رئیسی و مجلس شورای اسلامی برای تحقق بهبود صنعت خودرو دست‌کم در این دو مشخصه تحت فشار است. بهنظر میرسد وزیر نسبت به همتایان پیشین خود از افراد تخصصیتری در تیم خودرویی وزارتخانه بهره گرفته اما توانمندی او در شرایطی که صنعت خودرو در چاهی از مشکلات فرورفته، حداقل نمیتواند به این زودی موثر باشد. بخشی از مشکلات صنعت خودرو برآیند راهکارهای کوتاهمدت بوده و  ممکن است چالش برای مدت زمان کوتاهی به ظاهر رفع شود اما به‌طور قطع در ادامه با شدت بیشتر پیشتازی خواهد کرد؛ بنابراین بخشی از برنامههایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مشکلات صنعت خودرو تدوین کرده در بلندمدت تاثیرگذار خواهند بود. متاسفانه شرایط به سمتی رفته که مدیران فقط به رفع مشکل در دوران مدیریت خود بسنده می‌کنند.

ارتقای کیفیت؛ چرا و چگونه؟

شاید برای شیوه فعلی مدیریت صنعتی، تغییرات کوتاهمدت مدیریتی ضروری باشد، زیرا با هر تغییر حرفهای ناگفته زیادی برملا میشود که بخشی از مشکلات را تا حدودی حل میکند. به‌عنوان مثال، تقریبا در مدت دو سال، شرکتهای خودروساز با قدرت در حال تولید خودروهای ناقص بودند و این خودروهای تجاری نشده در آمار تیراژ تولید لحاظ و حتی پیشفروش میشد اما هیچ مدیر یا کارشناس صنعتی عنوان نکرد ماندن خودرو نیمهساخته در کارخانه تا 25 درصد کیفیت آن را کاهش میدهد. امروز وزارتخانه با تاکید بر عبور مستقیم در واقع یکی از قولهای خود مبنی بر ارتقای کیفیت را محقق کرده است! به هر حال، 25 درصد ارتقای کیفیت عدد کوچکی نیست و میتوان به‌عنوان جهش کیفی هم از آن نام برد.

در بخش کاهش قیمت، به‌گفته فعالان صنعت، وزارت صنعت، معدن و تجارت فرمولی ترتیب داده که بر مبنای نرخ ثابت باید 15 درصد قیمت تمام‌شده محصولات کمتر از نرخ تورم باشد. حال باید دید این عدد قرار است با کاهش قیمت نهادههای تولید به‌ویژه مواد اولیه محقق شود یا برنامه چیز دیگری است.

افزایش تیراژ تولید یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده است که هزینههای سربار را بین تعداد بیشتری از شمارگان تولید سرشکن میکند. اما آیا نقدینگی آن با توجه به کمبود منابع مالی خودروسازان و زیان انباشته بیش از 100هزار میلیارد تومانی قرار است با واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی تامین شود؟ در کلان موضوع اینکه آیا هدفگذاری ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش تیراژ تولید برای خودروهای سوخت فسیلی راه به بیراهه نیست؟ اینکه تمام همت و تلاشهای مسئولان دولتی و صنعتگران در راستای خودروهایی است که کمتر از یک دهه تردد آنها حتی در برخی شهرهای صنعتی ممنوع خواهد شد، آب در هاون کوفتن نیست؟ آیا این امر حاکی از بزرگ شدن گپ فناوری صنعت خودرو داخلی با خودروسازی جهانی نخواهد بود؟

به هر روی با توجه به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش تیراژ تولید برای تحقق کاهش قیمت تمام‌شده پیش‌نیازهای آن چیست؟

تصمیمگیری‌های لحظهای

محمود نجفیسهی، عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و فعال صنعت درباره بایدهای افزایش تیراژ تولید خودرو به  گفت: اگر توان تولید بیش از رقم فعلی ممکن بود که صنعتگر این کار را میکرد در واقع مشکلاتی سبب شد روند تولید کاهشی شود. وی افزود: لحظهای تصمیمی گرفته میشود در حالی که تصمیمگیری لحظهای ما را به هدف نمیرساند. او با اشاره به تولید سالانه 3 میلیون خودرو برای افق 1404 عنوان کرد: تحقق تمام این اهداف به پیششرطهایی نیاز دارد. به‌عنوان مثال، پیشبینی تولید حدود یک میلیون و 600 هزار خودرو پیشتر هم تجربه شد؛ بنابراین امری دور از دسترس نیست.

این فعال صنعت عنوان کرد: زمانی که وضعیت قیمتها دچار چالش شد تیراژ خودرو کاهش پیدا کرد.

افزایش تیراژ در چه مدلهایی

عضو ستاد تسهیل و رفع موانع در ادامه سخنان خود یادآور شد: آیا برای افزایش تیراژ برنامهریزی شده که قرار است چه خودرویی تولید شود؟ آیا جدولی وجود دارد که مشخص کند هر یک از خودروهای موجود، قرار است چه تیراژی داشته باشند؟ آیا این مسائل روی کاغذ آمده و منتشر شده است؟ برای تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو قرار است چه تعداد پژوپارس، کوییک، تارا، پژو206 و... تولید شود؟ قیمت چقدر پیش‏بینی شده است؟ بنابراین اگر تعداد مشخص نباشد مثلا قطعهساز از کجا باید بداند، قطعه چه خودرویی با چه تیراژی و با چه قیمتی تولید کند.  نجفیسهی تصریح کرد: من قطعهساز برای تحقق رشد میخواهم ظرفیت تولیدم را افزایش دهم اما از کجا بدانم در کدام قطعه تولیدی باید سرمایهگذاری کنم. این عضو انجمن قطعهسازی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسات وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان و قطعهسازان به این جزئیات اشاره نشده، گفت: بیشتر جلسات قطعهسازان و خودروسازان در حوزه قیمت محصولات بوده است.

اهمیت ثبات  قیمت مواد اولیه در بازار

نجفیسهی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اگر قیمت مواد اولیه تولید داخل با نرخ ریال باشد، نه دلار، جبران کمبود نقدینگی شده و تولید رشد خواهد داشت، گفت: نخست باید برنامه داشت و در ادامه برنامهها باید شرایط اجرا داشته باشند. در شرایط فعلی، شرط لازم برای افزایش تیراژ، تثبیت نسبی قیمتهاست. دیگر اینکه نقدینگی موردنیاز فراهم باشد؛ یعنی مطالبات زنجیره تامین بهموقع مثلا یک ماهه پرداخت شود و نظام بانکی تسهیلات ارزان در اختیار تولیدکننده قرار دهد.

نجفیسهی با بیان اینکه فقط عددی گفته و روی کاغذ آورده شود، کافی نیست، گفت: هنگامیکه بازار مواد اولیه به لحاظ قیمت ثبات نداشته باشد و پرداخت مطالبات به‌موقع نباشد چگونه میتوان به رشد تولید دست پیدا کرد.

معیشت و کاهش راندمان کارگر

این فعال صنعت قطعه در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش دستمزدها، اظهار کرد: با توجه به وضعیت معیشت، کارگران دیگر حاضر نیستند با حداقل دستمزد وارد واحدهای صنعتی شوند. برای تحقق یک هدف باید تمام عوامل دخیل در تولید دیده شود.

وی یادآور شد: اگر کارفرما برای نیروی انسانی خود حقوق پایینی در نظر بگیرد بهطور قطع، راندمان نیروها کاهش پیدا میکند. علاوهبر اینکه عملکرد کارگران با 2 دهه قبل بسیار متفاوت شده است. بهعنوان مثال، حدود دو دهه در 10 ساعت کار بین 10 تا 12 هزار قطعه تولید میشد در حالحاضر با تمام تلاش همان قطعه با همان مدت زمان به تیراژ 3 هزار تا نمیرسد.

افق پیشرو باید روشن باشد

نجفیسهی ادامه داد: در شرایط بیثبات فعلی، صنعتگر حتی نمیتواند برای هفته آینده خود برنامهریزی داشته باشد؛ بنابراین نخست باید برنامهریزی شود، سپس ثبات در قیمت تمام‌شده و فروش بهویژه در حوزه مواد اولیه ساخت داخل ایجاد شود، چراکه از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه با تامین نقدینگی لازم و پرداخت تمام مطالبات، مشخص شود چه تعداد خودرو در دو بخش سواری و سنگین قرار است تولید شود و سهم هر یک از خودروسازان چقدر است. علاوهبر این، واردات خودرو هم باید تعیینتکلیف شود؛ اینکه در صورت آزاد شدن واردات چه تعداد خودرو وارد خواهد شد. همچنین باید مشخص باشد از این تعداد، یک میلیون و 600 هزار خودرو چقدر همراه با ساخت داخل و چقدر مونتاژ داخل است. عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تاکید کرد: موضوع ساخت داخل بسیار اهمیت دارد. تنها خودروهایی با عمق ساخت بالای 40 درصد باید به‌عنوان تولید داخل از آنها نام برده شود و این درصد باید در مدت ۲ تا ۳ سال به بالای 80 درصد برسد. خودروهای زیر 40 درصد مونتاژ داخل بوده و نمیتوان با واردات تمام قطعات و پیچومهره کردن در داخل از آنها به‌عنوان ساخت داخل نام برد و به‌نام تولید داخل از تخفیف تعرفهای برخوردار باشد. نجفیسهی در پایان تاکید کرد: آمار و ارقام باید دقیق باشد. رشد تولید نیاز به نقدینگی دارد. این نقدینگی قرار است از کجا تامین شود؟

افتوخیزهای تجربه‌شده

سیامک مقتدری، عضو هیاتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در ادامه درباره چگونگی تحقق افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور به صمت گفت: رشد تولید به چند عامل بستگی دارد که نخستین آن، ظرفیت تولیدی صنعت است. در سال 90، حدود یک میلیون و 600 هزار یا در سال 96 حدود 100 هزار کمتر از این آمار در شرکتهای خودروسازی برای صنعت خودرو به ثبت رسید.

وی افزود: امروز با طرح نهضت تعمیق ساخت داخل، قطعهسازان در بسیاری از حوزهها سرمایهگذاری مجدد داشتهاند و در نتیجه امکانات تولید بیش از یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور فراهم است. میتوان گفت برای تیراژ 2 میلیون خودرو دست‌کم در صنعت قطعه ظرفیتسازی شده است.

این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که چرا در چند سال اخیر رشد تولید محقق نشد، اظهار کرد: چون استراتژی در صنعت خودرو وجود نداشت. نقشه راه و مسیر باید مشخص باشد. قطعهسازان بداند اگر در سال 1400 کمتر از یک میلیون خودرو تولید شد، برای امسال قرار است به مثلا یک میلیون و 400 هزار خودرو برسد و برای 1402 این عدد به یک میلیون و 700 هزار خودرو خواهد رسید. در نهایت برای افق 1404 تیراژ تولید 3 میلیون خودرو محقق خواهد شد؛ بنابراین نمیتوان فقط برای یک سال برنامه داشت. نخست باید یک هدفگذاری کلان انجام شود و در ادامه مشخص کنیم در هر برهه زمانی قرار است چقدر از این برنامهها محقق شود. بهعنوان مثال، با وجود اوج تیراژ در سال 90 در ادامه در سالهای 91 و 92 افت تیراژ داشتیم یا با اوج گرفتن تیراژ در سال 96 دوباره در سالهای 97 و 98 تولید بسیار افت داشت و حتی به 70 درصد تیراژ سال 96 هم نرسیدیم. نباید این تجربهها دوباره تکرار شود.

مقتدری با اشاره به نگرانی قطعهسازان ادامه داد: سرمایهگذاری انجام شود، ظرفیت افزایش پیدا کند و نیروی انسانی جذب شود، آیا خودرو با آمار روی کاغذ آمده، تولید خواهد شد؟ از اینرو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر پایه کار کارشناسی برنامهریزی کند و نقشه راه را در اختیار صنعتگر قرار دهد.

اماواگرهای یک عدد

این فعال صنعت خودرو در ادامه سخنان خود با اشاره به افق 1404 و تولید 3 میلیون خودرو در سال، اظهار کرد: رسیدن به این تیراژ دور از واقعیت است. سال 95 وقتی قرار شد برای 1404، 3 میلیون خودرو تولید شود، ارتباطات بینالمللی برقرار و صادرات یک میلیون خودرو با مشارکت خارجی پیشبینی شده بود. با مشارکت شرکت‏های خارجی بهطور قطع محصولات از تکنولوژی و استاندارد روز برخوردار بوده و میتوانست در رقابت با سایر برندها بخشی از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. با وضعیت فعلی کیفیت خودروها نمیتوان خیلی به صادرات دل بست و براساس واقعیتها باید هدفگذاری و برنامهریزی کنیم.

وجود بازار و چرایی عدم‌رشد تولید

این فعال صنعت قطعه با اشاره به ظرفیتسازیهای انجام‌شده و بازار تقاضا، درباره چرایی عدم‌رشد تولید در صنعت خودرو به مشکلات نقدینگی پرداخت و گفت: پرداخت بیبرنامه، نوسانات قیمت در بازار مواد اولیه، تورم و عدم‌همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات سبب‌شد خودروساز زیان خود را به قطعهسازی منتقل کند؛ بنابراین مقاومت در مقابل واقعیتهای اقتصادی کشور باعث میشود آسیب‌ ببینیم.

مقتدری یادآور شد: تمام این عوامل سبب‌شده زنجیره تامین محتاطانه عمل کرده و دست به عصا جلو بروند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a7ko