دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 4281
تاریخ انتشار: 1400/08/05 11:11
بروکسل میزبان ادامه «مذاکرات نتیجه‌محور» برجام شد

چهارشنبه در بروکسل

مذاکرات برجام با توافق طرفین ادامه دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، امروز با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل ملاقات می‌کند و به گفت‌وگوهای «نتیجه محور» درباره مذاکرات ادامه می‌دهند.

در همین حال چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده امور برجام است بر حمایت واشنگتن از تعامل اتحادیه اروپا با ایران تاکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده امور برجام است و ما از تعاملات اتحادیه اروپا با ایران بسیار حمایت می‌کنیم اما همان‌طور که قبلا اعلام کرده بودم، مقصد نهایی باید وین باشد و این مقصد نمی‌تواند پایتخت هیچ کشور اروپایی دیگری باشد. حالا ادامه این مذاکرات در وین آغاز شده و امید برای مذاکرات نتیجه‌محور را افزایش داده است.

مصمم برای مذاکرات لغو کامل تحریم

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حساب توئیتری خود نوشت: روز چهارشنبه، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا به گفت‌وگوهای‌مان درباره مذاکرات نتیجه‌محور ادامه دهیم. به‌گفته باقری کنی، ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به‌طور کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ضمن بیان این مطلب افزود: مسئله این است که آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط‌مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟ ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.

امریکا: از تعامل اتحادیه اروپا با ایران حمایت می‌کنیم

در همین حال چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده امور برجام است، بر حمایت واشنگتن از تعامل اتحادیه اروپا با ایران تاکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده امور برجام است و ما از تعاملات اتحادیه اروپا با ایران بسیار حمایت می‌کنیم اما همان‌طور که قبلا اعلام کرده بودم، مقصد نهایی باید وین باشد و این مقصد نمی‌تواند پایتخت هیچ کشور اروپایی دیگری باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه ادعاهای غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ما در گروه ۱+۵ معتقدیم بازگشت متقابل مشترک به تعهدات برجامی همچنان بهترین و موثرترین روش برای تایید برنامه اتمی ایران و اطمینان از عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

وی تاکید کرد: موضوع لغو تحریم‌ها و مسائل مربوط به آنها باید در وین حداقل به‌طور غیرمستقیم با امریکا مطرح و حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا، پیش از این نیز بدون اشاره به نقض برجام و تداوم سیاست‌های شکست‌خورده دولت دونالد ترامپ علیه ایران در دولت بایدن گفته بود ما همچنین در این زمینه اتحاد داریم که مذاکرات در وین باید هرچه زودتر از سر گرفته شود و دقیقا از همان جایی که در دور ششم متوقف شد، دنبال شود.

گفت‌وگوی برجامی پوتین و جانسون

دولت انگلیس نیز در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی نخست‌وزیر این کشور با رئیس‌جمهوری روسیه درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای خبر داد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس پیش از بیست‌وششمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل گفت‌وگویی تلفنی درباره موضوعات مختلف با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته است.

ایران میزبان نشست افغانستان

در ادامه سیاست‌های توسعه روابط سیاسی، اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان امروز (چهارشنبه) با حضور ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه به‌صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود. وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به‌صورت آنلاین در این نشست حضور خواهند داشت. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته وزیر امور خارجه ایران با وزیران امور خارجه ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان دیدار و گفت‌وگو خواهدکرد.

به‌گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه این نشست که برای تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان و برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان برگزار می‌شود، در ادامه نشست مجازی چندی پیش وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است. شرکت‌کنندگان در آن نشست به اصول پایه‌ای رسیدند؛ از جمله اینکه آینده افغانستان براساس خواست و اراده مردم این کشور باید شکل بگیرد.

همچنین در اجلاس اول توافق شد دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود؛ دولتی که در چارچوب آن می‌توان به یک افغانستان باثبات که بخشی از ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد. علاوه براین دولت باید مدنظر افغانستان باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwgz4