سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 18039
تاریخ انتشار: 1401/04/13 01:15

چند توصیه به خریداران سکه

ابراهیم محمدولی_رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

توصیه‌های قبل از خرید سکه

بازار سکه از جمله بازارهای کم‌ریسک و سودده‌ای است که همواره با استقبال خوبی ازسوی مردم همراه است.

 به‌ویژه در سال‌های اخیر باتوجه به روند رو به افزایش نرخ این کالا این استقبال بیشتر شده است. با این همه در نظر گرفتن مواردی برای خرید سکه به متقاضیان توصیه می‌شود.

یکی از گزینه‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری و هدیه در حوزه طلا، انواع سکه است.

 متاسفانه باتوجه به تنوع سکه‌های موجود در بازار و هیجانی بودن خریداران، برخی افراد سودجو شروع به فروش سکه‌های تقلبی کرده و برخی خریداران نیز به‌دلیل نداشتن اطلاع از نکات مهم هنگام سرمایه‌گذاری روی سکه متضرر شده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در خرید سکه طلا خریداران به موارد زیر توجه داشته باشند:

خریداران سکه حتما از واحدهای دارای پروانه کسب خرید کنند و برای فروش هم به واحدهای دارای جواز کسب مراجعه کنند. برای خرید سکه حتما از سکه دارای وکیوم به نام و نشانی همان واحد کسبی خرید و دقت کنند کارت سکه دارای هولوگرام معتبر باشد.

همچنین خریدار برای پرداخت وجه سکه حتما در همان واحد کسبی با پوز بانکی یا کارتخوان پرداخت خود را انجام دهد، زیرا در برخی مراکز عده‌ای افراد سودجو به‌صورت سرپایی و دلالی اقدام به خرید و فروش سکه می‌کنند؛ بنابراین مردم محترم و خریداران گرامی سکه به هیچ وجه از این افراد خرید نکنند و در عوض به واحد کسبی دارای جواز کسب مراجعه کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی قابل رصد و پیگیری باشد.

زمانی که قصد فروش سکه را دارید، ممکن است به شما گفته شود این سکه طرح بانک نیست یا مثلا سکه شما ضرب شده بانک مرکزی نیست! این در حالی است که این مسئله درباره سکه‌های طرح جدید تمام بهار آزادی به‌هیچ عنوان وجود ندارد و تمام سکه‌ها ضرب‌شده بانک مرکزی هستند. البته موضوع ضرب بانک مرکزی نبودن ممکن است در زمینه ربع سکه، نیم‌سکه و حتی سکه‌های یک گرمی صادق باشد.

قبل از خرید سعی کنید از چند مغازه در شهر خود که بورس خرید و فروش سکه هستند نرخ سکه را بپرسید یا اینکه در سایت‌ها قیمت‌ها را چک کنید تا زمانی که می‌خواهید سکه را خریداری کنید از وضعیت بازار اطلاع داشته باشید.

 متاسفانه فروشندگان زیادی باتوجه به ناآگاهی خریدار از وضعیت بازار، قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند و اگر خریدار از قیمت‌ها آگاه نباشد ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

اگر می‌خواهید سکه‌ای را خریداری کنید باتوجه به اینکه سکه‌ها دارای پوشش وکیومی هستند، بهتر است سکه وکیوم‌شده را با آدرس و مشخصات همان مغازه خریداری کنید. این باعث می‌شود اگر روزی بخواهید سکه را بفروشید بتوانید با نرخ مناسب‌تری سکه را به همان مغازه بفروشید و چون برای سکه فاکتور صادر نمی‌کنند این امر کمک می‌کند از معتبر بودن سکه اطمینان حاصل کنید.

 سعی کنید سکه را از بورس خرید و فروش آن که در تهران بازار سبزه‌میدان و چهارراه استانبول است، خریداری کنید. البته امیدوارم بتوانید باتوجه به شهری که در آن زندگی می‌کنید مکان معتبری را پیدا و سکه‌های خود را از آنجا خریداری کنید.

خرید و فروش سکه از مکان‌های مجاز چند مزیت دارد؛ از جمله اینکه وقتی شما سکه را از مکان‌های مجاز خریداری می‌کنید یک هولوگرام روی سکه‌های وکیوم‌شده می‌چسبانند که این هولوگرام‌های طلایی رنگ یک کد شامد دارد؛ همچنین نام مکانی که شما سکه را از آن خریداری می‌کنید روی آن ثبت شده است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oallv