چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 4469
تاریخ انتشار: 1400/08/08 11:11

چشم هپکو به جهش تولید روشن

هپکو، غول صنعتی خاورمیانه که یک دهه پیش با تغییر مالکیت و روند خصوصی‌‌سازی نامناسب به ورطه رکود رفته، این روزها در سایه حمایت هدفمند مسئولان و دولت دوباره بر بستر کار و تلاش افتاده و خطوط تولید در این اَبرکارخانه ماشین‌آلات راهسازی، به خط مقدم جهاد اقتصادی و جهش تولید مبدل شده است.

خط تولید هپکو مجهز به آخرین تجهیزات پیشرفته شامل ابزارآلات برشکاری، جوشکاری، ماشین‌آلات فرزکاری و دستگاه CNC است و این ظرفیت به هپکو اجازه تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از ماشین‌آلات مختلف و ۲۰ هزار تن از سازه‌های فولادی در سال را می‌دهد. این شرکت اواسط دهه ۸۰ با اجرای ناصحیح فرآیند خصوصی‌سازی دست به گریبان مشکلات مختلفی شد. به‌گفته مدیرعامل شرکت هپکو، این ابرکارخانه صنعتی خاورمیانه با حدود ۳۰ درصد ظرفیت و حدود ‌هزار کارگر مشغول تولید شده و قادر است سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع بیل مکانیکی، غلتک، گریدر، لودر و دامپتراک و بکهو لودر را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

شرکت هپکو اراک سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف تولید و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین تاسیس شد و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های مختلف اروپایی و آسیایی از جمله فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند شروع به فعالیت کرد که برآیند این تلاش‌ها نامی بلند در عرصه فراملی بود و باید این سرمایه ارزشمند صنعتی نقش و جایگاهش را در اقتصاد کشور هر روز بالنده‌تر و مستحکم‌تر کند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت داخل و استفاده از توان صنایع بومی در ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان، طرح توسعه هپکو با تاسیس سالنی به مساحت ۶۰ متر هزار مترمربع با مجموعه‌ای از به‌روزترین تجهیـزات و با ظرفیت تقریبی ۳ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ کلید خورد.

هپکو روی ریل تولید انبوه

استاندار مرکزی معتقد است شرکت هپکو وارد عرصه جدیدی از زندگی ۴۰ساله خود شده و پس از سال‌ها رکود، در ریل تولید انبوه قرار گرفته است.

سید علی آقازاده در گفت‌و گو با ایسنا گفت: این روزها انعقاد نخستین قرارداد هپکو با بدنه صنعتی کشور اتفاق مبارکی است که یک بار دیگر کام کارآفرینان و کارگران این واحد صنعتی و همه دلسوزان صنعت کشور را شیرین کرد.

وی تاکید کرد: با صدور ضمانتنامه‌های لازم ازسوی هپکو برای بخش‌های مختلف، چراغ‌های رونق تولید در این واحد صنعتی پرفروغ شده است.

 استاندار مرکزی با اشاره به قرارداد ساخت ۱۰۰ ماشین‌آلات معدنی در هپکو افزود: این قرارداد به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال امسال ازسوی هپکو اراک و برخی معادن کشور به‌ امضا رسیده است.

آقا‌زاده عنوان کرد: با واگذاری ۶۰ درصد سهام هپکو اراک به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی و تسویه بدهی‌های آن، اکنون این واحد صنعتی توانسته به مدار تولید برگردد و مانند گذشته خون در رگ‌های آن جریان یابد و تولید را روز به روز تقویت کند.

نورسته‌های تولید در هپکو

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو با اشاره به قراردادهای منعقد شده در این شرکت گفت: مسئولان هپکو قرارداد ساخت ۱۱۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات معدنی را منعقد کردند که ارزش قرارداد ساخت این دستگاه‌ها بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و عمده آن در بخش معدن است.

علیرضا میقانی ضمن بیان این مطلب افزود: تلاش می‌شود با ارائه محصولات معدنی شامل دامپتراک‌ها و بیل‌های سنگین در شرکت مادر تخصصی هپکو، از خروج ارز برای تامین نیازهای حوزه معدن جلوگیری شود و ضمن پویایی اقتصادی این ابرصنعت، زنجیره زیردستی آن نیز از کارسازی ایجاد شده نفع ببرند و اشتغال و تولید ثروت تداوم یابد.

 قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو اظهار کرد: در بخش معادن، در ۶ مدل دامپتراک‌های ۴۰، ۷۰ و ۱۰۰ تن و همچنین دامپتراک‌های ۴۵، ۶۰ و ۶۵ تحویل سفارش شده و امید می‌رود تا پایان سال حداقل میزان فروشی که تاکنون انجام شده را تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تولید دامپتراک در هپکو حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد و با برنامه‌ تدوین شده امید است در اسرع وقت به گام سوم با ۵۰ تا ۶۰ درصد بومی‌سازی دست یابیم که سهم قابل‌توجهی در جلوگیری از خروج ارز دارد.

قائم‌مقام مدیرعامل هپکو درباره مشکلات کنونی این شرکت گفت: مشکل کنونی این واحد تولیدی مانند سایر صنایع مربوط به مسائل بانکی و کمبود سرمایه در گردش برای تولید است و همچنین در حوزه نقل‌ و انتقال مالی واردات به‌واسطه وجود تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی وجود دارد که خوشبختانه روز به روز از این مسائل کاسته می‌شود.

میقانی بیان کرد: برای ورود به بازار خارجی نیاز است زیرساخت‌هایی تامین شود، چراکه بدون تامین خدمات پس از فروش و اتصال به سیستم بانکی امکان صادرات فراهم نیست و باید در گام نخست نیازهای بازار داخلی در اولویت قرار گیرد.

وی درباره بهره‌گیری از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی سنگ نیم‌ور محلات برای فروش و تامین ماشین‌آلات معدنی ساخت هپکو، گفت: انتظار می‌رفت با حضور هپکو در این رخداد مهم معدنی و اعلام آمادگی لازم برای تامین نیاز معدنکاران به ماشین‌آلات تخصصی، تعامل و همکاری بیشتری رخ دهد، چراکه تلاش بر این است که به بخش ماشین‌آلات معدنی کشور کمک شود و باید این مهم مدنظر ویژه قرار گیرد. وجود این شرکت به لطف پرسنلی است که در این راستا هزینه دادند و خواستند که هپکو زنده بماند.

 قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو با اشاره به اینکه تامین نیاز بازار داخلی کشور محوریت هدف‌گذاری این واحد تولیدی است، گفت: باید جلوی واردات ماشین‌آلات دست دوم معدنی به کشور گرفته شود و محصولات تولیدی نو و باکیفیت این شرکت جایگزین ماشین‌آلات فرسوده کنونی معادن شود. وی با اشاره به اینکه تحریم یکی از معضلات پیش روی هپکو است، گفت: این واحد صنعتی می‌کوشد با مهر تایید گذاشتن بر تولید باکیفیت ساخت داخل و دور زدن تحریم‌ها هم گره از معضلات خود باز کند و هم نیاز تجهیزات معدنی را پاسخ دهد.

تغییرات مثبت مدیریتی، موتور محرک تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به تغییرات مدیریتی هپکو گفت: این شرکت با تغییرات اعمال‌شده توانسته با برنامه هدفمند در تولید ماشین‌آلات سنگین معدنی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

سعید جعفری‌کرهرودی افزود: این واحد صنعتی مادر در گذشته صرفا ماشین‌آلات راهسازی را تولید می‌کرد اما باتوجه به چندبعدی بودن ظرفیت‌ها اکنون آمادگی برای حضور در سنگر تولید تجهیزات معدنی را دارد.

وی تاکید کرد: اکنون در هپکو قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات معدنی منعقد شده که ارزش آن ۱۲ هزار میلیارد ریال است و با این روند می‌توان گفت به‌طور تقریبی برنامه‌های آتی این شرکت تضمین شده، اما این ظرفیت نیز وجود دارد که برای افزایش تعداد ماشین‌آلات تا ۲ هزار دستگاه در سایز‌های مختلف تنوع ایجاد کند و شرکت به فعالیت خود ادامه دهد.

جعفری کرهرودی بیان کرد: بخش عمده بدهی شرکت هپکو، ۱۲ هزار میلیارد ریال بود که تهاتر شد و بقیه بدهی مربوط به بدهی‌های جاری در زمینه تامین اجتماعی و دارایی به‌‌صورت روزانه تسویه می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی یادآور شد: محموله‌ای برای تامین بخشی از نیازهای تولید که سفارش داده شده در راه است و روند تولید بیل مکانیکی در هپکو اکنون با قطعاتی که از قبل دپو شده بود، جریان دارد و باتوجه به مستمر بودن روند تولید باید محموله قطعات تولید دامپتراک‌ها، لودر و سایر تجهیزات که مربوط به تولید داخل است نیز به‌ این کارخانه برسد.

سخن پایانی...

نگاهی اجمالی به تاریخچه هپکو در چهارمین قطب صنعت ایران نشان می‌دهد این واحد توانمندی منحصر به‌فردی برای ۱۶ گروه مختلف محصول در قالب ماشین‌آلات معدنی، کشاورزی و راهسازی دارد که در ایام جنگ تحمیلی هم توانسته سهم حیاتی در تامین نیازهای لجستیکی داشته باشد و امروز با عزم دولتمردان سیزدهم و حمایت و تقویت زیرساخت‌ها دوباره به ریل تولید بازگشته و این مهم سرآغازی برای تحقق جهش تولید در قلب پایتخت صنعت ایران است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xxyl2