پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 19707
تاریخ انتشار: 1401/06/26 23:31
نقش کسب‌وکارهای نوین در برنامه هفتم جدی است

چتر حمایتی بیمه و مالیات بر سر دانش‌بنیان‌ها

چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان وارد حیطه اقتصاد ایران شده و جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند.

چند سالی است که شرکتهای دانشبنیان وارد حیطه اقتصاد ایران شده و جایگاه ویژهای یافتهاند. این جایگاه تا بدان جا است که فرآیند ثبت شرکتهای دانشبنیان متفاوتتر از شرکتهای دیگر است. علاوه بر تفاوت در ثبت شرکت‌‌های دانشبنیان، این شرکتها از مزایای متفاوت و متنوعی نیز برخوردار هستند، از جمله مزایایی که شرکتهای دانشبنیان میتوانند  در صورت حصول شرایط استفاده کنند، معافیت مالیاتی و تسهیلات بیمهای است. در حالی که در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژهای برای این حوزه در نظر گرفته شده است. با این همه برای توسعه فعالیت دانشبنیانها باید راهکارهای حمایتی و تشویقی برای آنها در نظر گرفت. صمت در این گزارش به راههای حمایت از دانشبنیانها پرداخته است.

شرکت دانشبنیان چیست؟

شرکت دانشبنیان در واقع شرکتی است که دارایی اساسی آن دانش و فناوری است. بهعبارتدیگر، شرکت دانشبنیان شرکتی است که در راستای گسترش اختراع و نوآوری به فعالیت میپردازد. این شرکتها در حوزه فناوریهای برتر بهویژه تولید نرمافزار نیز دارای فعالیت هستند. شرکتهای دانشبنیان با هدف همافزایی علم، ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور و استفاده بهینه از ظرفیتهای دانشگاهها و موسسات پژوهشی موردتایید وزارت علوم تحقیقات ایجاد میشوند، از جمله سایر اهداف شرکتها و موسسات دانشبنیان میتوان از تحقق اهداف علمی کشور شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری، تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانشبنیان با ارزش افزوده فراوان نام برد.

معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان

یکی از امتیازاتی که شرکتهای دانشبنیان از آن برخوردار هستند، معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان شرایط خاص خود را دارد.

برای فهم مطلب معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان باید بین 2 دسته از شرکتهای دانشبنیان تمایز قائل شویم، بهعبارتدیگر، معافیت مالیاتی بین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری با شرکتهای خارج از پارک تفاوتهایی دارد.  برابر با اصل ۵۱ قانون اساسی هیچ مالیاتی وضع نمیشود، مگر به موجب قانون و هیچ معافیت و بخشودگی هم داده نمیشود مگر به موجب قانون. از مهمترین حمایتها و تسهیلات قابلاعطا به شرکتها و موسسات دانشبنیان عبارت است از معافیت پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال، در حقیقت استارتآپهای واقع در پارکهای علم و فناوری با دارا بودن شرایط فعالیت در پارک و همچنین شرکتهای دانشبنیان در صورت ثبت معافیت در مجوز معاف از مالیات هستند. بهعبارت دیگر، شرکتها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان باشند، میتوانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. این شرکتها و موسسات باید بهعنوان دانشبنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک تایید شوند و محصولات دانشبنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار باشند و ارزشافزوده قابلتوجهی را ایجاد کنند. این شرکتها و موسسات، تنها میتوانند برای کالاهای دانشبنیان خود معافیت مالیاتی دریافت کنند، بهعنوان مثال، اگر شرکتی دارای ۵ محصول باشد که ۲ محصول آن، بهعنوان دانشبنیان نوع یک تایید و ۳ محصول دیگر ایشان مردود شده باشد، این شرکت تنها برای ۲ محصول تاییدشده میتواند تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی بگیرد. براساس قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای دانشبنیان سطح یک اعم از نوپا و تولیدی سطح یک از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان تنها برای درآمدهای مشمول مالیات شرکتهای دانشبنیان است.

توجه کنید که معافیت مالیات بر درآمد باید ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاریسازی و تولید محصولات و خدمات دانشبنیان در حوزه فناوری برتر و با ارزشافزوده فراوان بهویژه در تولید نرمافزارهای مربوطه باشد.

 معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان فقط مربوط به درآمدهای ناشی از مصادیق فعالیتهای دانشبنیان است که هرساله توسط کارگروه ارزیابی به اداره امور مالیاتی ارسال میشود. مدت معافیت شرکتهای دانشبنیان ۱۵ سال است، البته باید هرسال موضوعات معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان موردبررسی در کارگروه قرار گیرد، همچنین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری از مدیریت پارک مجوز استقرار و فعالیت دریافت میکنند. این شرکتها باتوجه به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، در واقع این شرکتها نیازی به دریافت مجوز از کارگروه ارزیابی مالیاتی ندارند. مدت معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری ۲۰ سال از تاریخ صدور مجوز از طرف رئیس پارک است. این معافیت درباره درآمدهای حاصل از فعالیتهای مذکور در مجوز که تنها در پارک علم و فناوری تحقق مییابد، است.

مالیات بر ارزشافزوده

با این همه شرکتهای دانشبنیان از مالیات بر ارزشافزوده و مالیات بر حقوق کارکنان معاف نمیشوند. برای برخورداری از معافیت مالیاتی، شرکتهای دانشبنیان باید درخواست خود را به کارگروه ارزیابی بدهند، در صورتی، شرکت دانشبنیان میتواند از معافیت برخوردار شود که موضوعات در کارگروه ارزیابی تایید شده باشد و اطلاعاتشان به اداره امور مالیاتی ارسال شود. گفتنی است،  اطلاعات شرکتها در نیمه دوم سال به اداره امور مالیاتی ارسال میشود.

اعلام شرایط معافیت مالیاتی

صمتمدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: معافیت مالیاتی در قانون شرکتهای دانشبنیان پیشبینی شده است. عباس مزیکی گفت: معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان در قانون تشکیل شرکتهای دانشبنیان پیشبینی شده که معافیت مالیاتی این شرکتها مشروط به استقرار و نوع فعالیتی است که انجام میدهند.

براساس تاییدیه متولیان شهرک علمی و تحقیقاتی به اداره امور مالیاتی که درصد و نوع دانش و فناوری شرکتها را مشخص میکند، ما بر همان مبنا و طبق قانون، آن بخش از فعالیتی را که در شهرک انجام میشود، معافیت عملکرد اعمال میکنیم.

بهگفته او بخش ارزشافزوده، معافیت خاصی ندارد و اگر شرکتها شروط لازم برای معافیت را رعایت کنند، ما نیز بیتردید باتوجه به نامگذاری سال؛ «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» که باید از تولید دانشبنیانها حمایت شود، این مهم را رعایت خواهیم کرد. اگر تاکنون دانشبنیانها مشکلاتی در حوزه مالیاتی داشتند، در این زمینه با مسئولان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همفکری خواهیم کرد و امید است که مشکلات مرتفع شود. مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان میگوید: یکی از معاونان اداره مالیاتی بهعنوان رابط تعیین خواهد شد تا شرکتهای دانشبنیان از مجموعه تسهیلاتی مانند بخشودگی، تقسیط و … که در اختیار اداره کل است، بهرهمند شوند و ما بتوانیم معافیت قانونی این شرکتها را که حقشان است، با سهولت بیشتری اعمال کنیم تا دانشبنیانها به فعالیت اصلی خود برسند.

بیمه استارتآپها و فعالان کسبوکار مجازی

علاوه بر این، معاونت علمی و فناوری بهمنظور حمایت از شرکتهای دانشبنیان برای واردات تجهیزات سرمایهای به شرکتهای دانشبنیان معافیت گمرکی اهدا میکند. در نظر داشته باشید که در گمرک جمهوری اسلامی ایران واژهای به نام معافیت گمرکی وجود ندارد، در این سازمان باتوجه به آییننامهها و اسناد بالادستی محموله با حق گمرکی صفر در نظر گرفته میشود، بنابراین زمانی که با ماموران این سازمان در تعامل هستید، بهتر است شیوه صحیح آن را بهکار ببرید. شرکتهای دانشبنیان میتوانند از پرداخت حقوق گمرکی برای کالاهای سرمایهای که از خارج کشور وارد میشوند، معافیت گمرکی دریافت کنند. از جمله حمایتهای دیگری که نسبت به شرکتهای فوق انجام گرفته، معافیت بیمهای است، بدین توضیح که براساس تفاهم معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری و سازمان تامین اجتماعی از این پس قراردادهای شرکتهای دانشبنیان در زمینه تولید کالاها و خدمات دانشبنیان، از پرداخت حق بیمه قراردادها معاف میشوند، علاوه بر موارد فوق، امکان گذراندن دوره خدمت سربازی در قالب امریه در شرکتهای دانشبنیان نیز وجود دارد. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، درباره اعطای معافیت مالیاتی به شرکتهای دانشبنیان، طی بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۶/۱۰۷ که به ادارات کل امور مالیاتی ارسال شده ـ  اسامی شرکتهای دانشبنیان مشمول معافیت مالیاتی سال ۹۵ شدهاند ـ  ابلاغ کرد.

جایگاه ویژه دانشبنیانها در برنامه هفتم

یک نماینده مجلس گفت در بحث تصویب برنامه هفتم توسعه، نمایندگان قصد دارند تا جایگاهی ویژه به شرکتهای خلاق و دانشبنیان اختصاص یابد. پرویز محمدنژاد قاضیمحله، نماینده مردم از حوزه انتخابیه لنگرود در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بااشاره به نقش شرکتهای خلاق و دانشبنیان در توسعه بیان کرد: در جهان امروز بهراستی میتوان فناوری و خلاقیت را یک سلاح مدرن و یک دیوار و لایه دفاعی بزرگ دانست که در مقابل آسیبهای خارجی، از هر کشور و جامعهای حمایت میکند. وی بااشاره به توجه جدی رهبر معظم انقلاب به شرکتهای خلاق عنوان کرد: در نامه معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری به ایشان درباره شرکتهای خلاق، رهبری برای حمایت از این شرکتها به قوا تاکید داشتند. ایشان این مهم را بهدرستی درک کردند و بههمین دلیل تاکید بسیار موکدی روی حمایت از زیستبوم خلاقیت شرکتهای خلاق دارند.  این نماینده مجلس در ادامه افزود: تلاش نظام این بوده که این نگاه دانشی و خلاقانه و زیستبوم محور به سیستم اجرایی کشور نیز نسج یابد و در آن ادغام شود. اگر فرآیند قانونگذاری در مجلس یازدهم را مرور کنیم، خواهیم دید که این مجلس نگاهی بسیار دغدغهمند و زیبا به زیستبوم صنایع نرم و خلاق و اقتصاد دانشبنیان داشته و دارد. باید تصویب قانون جهش تولیدات دانشبنیان را نیز در این راستا تفسیر کرد. محمدنژاد ضمن تبیین اهمیت اقتصاد خلاق و شرکتهای خلاق در رشد و تعالی کشور، گفت: بهعنوان مسئول کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مجلس و کسی که در این حوزه مسئولیت و دغدغه توام داشتهام، بسیار تلاش کردم تا بههمراه عزیزان همکار، حداکثر ظرفیت قانونی برای مانور شرکتهای خلاق و دانشبنیان در این بخش فراهم شود، از اینرو در طرح ۲۱ مادهای مانعزدایی از تولید، یک ماده قانونی خاص به فعالیت شرکتهای دانشبنیان و نوآور تخصیص یافت. وی افزود: چند روز دیگر بحث برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی آغاز میشود، ما قصد داریم تا در این سند بالادستی و کلان، بهطورحتم جایگاه بسیار ویژهای به جوانان خلاق و دانشبنیان اختصاص یابد. این نماینده مجلس درباره افزایش سطح حمایت دستگاههای اجرایی از شرکتهای خلاق و دانشبنیان، نیز بیان کرد: ما در حال حاضر یک سیستم اجرایی قدیمی و سنتی در کشور داریم و تغییر این سیستم و مدیران اجرایی نیز کاری آسان و یکروزه نیست و نیاز به یک فرآیند تدریجی دارد. برای آنکه یک جهش در حمایت از این شرکتها رخ دهد اما، چارهای جز ایجاد تحولی ساختاری در سیستم اجرایی و نگرش کلان مدیران کشور نداریم.

نگاه ویژه مجلس به استفاده از ظرفیت دانشبنیانها

صمتنایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نگاه مجلس در برنامه هفتم توسعه، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزههای مختلف کشور بهویژه در صنایع تولیدی و پروژههای عمرانی اعم از مسکنسازی، راهسازی و همچنین حملونقلی خواهد بود. بهگزارش خبرگزاری خانه ملت، اسماعیل حسین زهی بااشاره به لزوم بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزههای صنعتی و عمرانی کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب در شعار سال جدید، به موضوع تولید دانشبنیان و اشتغالزایی تاکید کردند که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود تحریمهای ظالمانه، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و خلاق، راهبرد ویژهای برای توسعه اقتصادی کشور بهشمار میرود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته مجلس مصوبه بسیار خوبی در زمینه جهش تولید دانشبنیان داشت که اقدام بسیار خوبی برای حمایت از فعالیتهای فناورانه و دانشبنیان بهشمار میرفت، البته مجلس در سال گذشته قانون جهش تولید مسکن را نیز بهتصویب رساند که براساس آن دولت مکلف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شده و ظرفیت بسیار خوبی را برای فعالیت شرکتهای دانشبنیان و اشتغالزایی فراهم میکند. نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخشهای نصرتآباد و کورین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما باید به شرکتهای داخلی و توانمندیهای متخصصان خودمان اعتماد کرده و از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینههای عمرانی، در طرح نهضت ملی مسکن نهایت استفاده را داشته باشیم. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه امسال بحث تدوین برنامه هفتم توسعه را در پیش داریم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در این سند چشمانداز، شرکتهای دانشبنیان موردتوجه حمایت ویژه قرا بگیرند. نگاه مجلس در برنامه هفتم توسعه استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزههای مختلف کشور بهویژه در صنایع تولیدی و پروژههای عمرانی اعم از مسکنسازی، راهسازی و همچنین حملونقلی خواهد بود.

سخن پایانی

هر ساله در 3 ماهه اول، ارزیابیهایی تحتعنوان ارزیابی مالیاتی از سوی معاونت علمی ریاستجمهوری انجام میپذیرد، البته این موضوع برای شرکتهایی که مستقر در پارکهای علم و فناوری هستند، اندکی متفاوت است. ارزیابی این شرکتها توسط پارکهای علم و فناوری در همان زمانانجام  میگیرد و کالاهایی که داخل پارک علم و فناوری هستند، از طریق معافیت پارکها و کالاهای دانشبنیانی که خارج از پارک علم و فناوری تولید میشوند، از طریق دانشبنیان و معاونت علمی ریاستجمهوری معافیت خواهند گرفت. در این ارزیابیها محصولات از نظر فنی بررسی میشوند و در کنار آن، مهمترین بخش این ارزیابی که یافتن نامهای تجاری جدید است، انجام میپذیرد. شرکتهای دانشبنیان مشمول معافیت مالیاتی میتوانند بدون سقف، معافیت مالیاتی دریافت کنند. این بدان معنا است که اینگونه شرکتها برای فروش کالاهای دانشبنیان خود مالیاتی به دارایی پرداخت نمیکنند. مبلغ معافیت مالیاتی این شرکتها باید به 2 بخش مساوی تقسیم ، ۵۰ درصد میزان معافیت مالیاتی باید صرف افزایش سرمایه شرکت شود و ۵۰ درصد مابقی باید در تحقیق و توسعه هزینه شود، همانطور که در قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان عنوان شده ، شرکتها و موسسات میتوانند حداکثر ۱۵ سال از حمایت معافیت مالیاتی استفاده کنند.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxb6j