چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 17107
تاریخ انتشار: 1401/03/12 04:00

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده / چرا پراید ۲۰۰ میلیون شد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران اظهار داشت: درحال‌حاضر خریداران منتظر مشخص شدن نتیجه جزئیات طرح واردات خودرو هستند و به این علت خرید خود را عقب انداختند.

بازار خودرو حدود یک هفته در سکوت است. تفاوت نرخ چندانی در قیمت‌ها نسبت به روزهای قبل دیده نمی‌شود. به بیانی دیگر بازار از تب و تاب افتاده است.

همچنین به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمام شرکت‌های خودروسازی اعم از دولتی و خصوصی باید محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند. به بیان دیگر، متقاضیان نیز تنها با مراجعه به این سامانه می‌توانند برای خرید خودرو اقدام کنند.

سامانه یکپارچه فروش خودرو بستری شفاف برای عرضه محصولات شرکت‌های خودروسازی است. هرگونه فروش شامل فروش فوری، فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودرو تنها از طریق این سامانه انجام می‌شود و هر کانال دیگری به غیر این، نامعتبر و غیرقانونی است.

در این خصوص به نرخ برخی خودروهای صفر داخلی در ۸ خرداد ۱۴۰۱ پرداختیم که به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ به ۲۰۴ میلیون تومان رسید.پراید ۱۳۱ نیز با نرخ ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در نرخ ۵۰۵ میلیون تومان در بازار خودرو کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.

نرخ خودرو تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون به ۲۱۳ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ نیز هم‌اکنون با نرخ ۳۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور به نرخ ۳۵۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس اتوماتیک از نرخ ۴۵۰ میلیون تومان عبور کرد.تارا اتوماتیک امروز در بازار به نرخ ۴۸۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

حال باید دید که این سامانه چه تاثیری در بازار خودرو گذاشته است؟

گسترش نیوز با توجه به ایست قیمت‌های خودرو در چند روز اخیر و رکود بازار به گفت‌وگو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران پرداخت.

موتمنی در خصوص تفاوت نرخ خودرو در بازار نسبت به هفته گذشته اظهارکرد: نرخ خودرو نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی نداشته است. کاهش نرخ در هفته گذشته رخ داد اما این هفته شاهد این موضوع نبودیم. درحال‌حاضر بازار در رکود کامل است.

بازار خودرو به انتظار نشسته است

وی با اشاره به علت رکود بازار گفت: بازار در انتظار نتیجه طرح واردات خودرو است. با توجه به مدت زمان سپری شده و عدم اعلام جزئیات این طرح نرخ اعلامی توسط دارندگان خودرو با یکدیگر متفاوت است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در ادامه اظهارکرد: نرخ خودرو نسبت به ۲۸ اسفند سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش نرخ داشته است.

وضعیت سامانه یکپارچه فروش خودرو

موتمنی در خصوص تاثیر سامانه یکپارچه فروش خودرو بر قیمت‌های بازار خودرو نیز تصریح کرد: حدود ۳ میلیون نفر اگر شانس با آنها همراه باشد و برنده شوند در فروش هر خودرو ۱۰۰ درصد سود خواهند کرد. تاثیر این سامانه زمانی بر بازار خودرو نمایان می‌شود که جزییات طرح واردات و تعرفه‌ها مشخص شود که فکر میکنم در ماه‌های آینده این اتفاق رخ دهد.

وی همچنین افزود: افرادی که در این سامانه برنده می‌شوند خودرو خود را با توجه به شرایط بازار می‌فروشند.

بازار در رکود مطلق

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با بیان اینکه این روز‌ها بازار خودرو در نقطه صفر و رکود کامل است، اظهارکرد: درحال‌حاضر خریداران منتظر مشخص شدن نتیجه جزئیات طرح واردات خودرو هستند و به این علت خرید خود را عقب انداختند.

موتمنی در خصوص افزایش نرخ پراید با وجود عدم تولید آن گفت: پراید از سال ۹۸ به بعد تولید نشده است. دارندگانی که این خودرو را در اختیار دارند نرخ بالایی را برای خرید آن اعلام می‌کنند. حدود دو هفته پیش پراید به کانال ۲۰۸ میلیون تومان رفته بود و درحال‌حاضر در بازار ۲۰۲ میلیون تومان است. اغلب قیمت‌ها روی کاغذ است و نمی‌توان گفت قیمت‌های فعلی قیمت‌هایی است که خودرو با آنها معامله شده است.

بزرگ‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در پایان پیش‌بینی خود از بازار خودرو در هفته آینده را بیان کرد و افزود: بازار خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها روشن شدن طرح واردات خودرو است. اگر واردات آزاد و جزییات آن روشن شود قطعا تاثیر‌گذار خواهد بود. بزرگ‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر بازار نیز عرضه است. اگر نیاز بازار تامین شود این فاصله قیمتی که امروز در بازار شاهد هستیم هیچ وقت رخ نمی‌داد. درحال‌حاضر فاصله نرخ بیشتر خودرو‌ها تقریبا ۱۰۰ درصد است. مشکلی که بازار خودرو ۳ سال درگیر آن است عرضه بوده که نتوانستند نیاز بازار را تامین کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dx68q