پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 18431
تاریخ انتشار: 1401/04/29 05:33

پیش‌بینی بالاترین و پایین ترین قیمت برای دلار

کاووسی، کارشناس اقتصادی گفت: توافق احتمالی دلار را کمتر از ۲۵ هزار تومان نخواهد کرد. با این روند کف قیمت دلار همین ۲۵ هزار تومان و سقف قیمت در صورت شکست مذاکرات بالای ۳۲ هزار تومان است.

بازار ارز در ایران طبق روال گذشته متأثر از مذاکرات برجام است و در روزهای اخیر سفر مقامات روسیه و ترکیه نیز بر بازار ارزی ایران تأثیر گذاشته است. در این شرایط سؤال اصلی کف و سقف قیمت دلار در بهترین و بدترین شرایط است. خیلی از کارشناسان مدعی هستند که دلار تا ۱۰ هزار تومان هم کاهش قیمت خواهد داشت اما خیلی از کارشناسان دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان را بعید می‌دانند. در شرایط بد نیز دلار احتمالاً به ۳۳ هزار تومان برسد اما تحلیلگران بدبین معتقدند دلار کانال ۴۰ هزار تومان را رد خواهد کرد. در این خصوص گفتگویی با یک کارشناس اقتصادی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر بخواهیم برای دلار قیمتی تعیین کنیم، باید چند پارامتر مهم را در نظر داشته باشیم. دلار همیشه در اقتصاد ایران مسئله‌ای حیثیتی است. در کشور ما همه چیز با دلار محاسبه می‌شود. بانک مرکزی و حاکمیت تلاش می‌کنند، دلار از یک قیمتی بالاتر نرود. به واسطه جو روانی حاکم بر اقتصاد ایران اگر توافقی انجام شود، قیمت‌ها تغییر می‌کنند. حتی حضور در مذاکرات نیز بر قیمت دلار اثر مثبت دارد.

دلار کمتر از نرخ ets نخواهد شد

کاووسی اظهار کرد: انتشار اخبار منفی قیمت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. در شرایط فعلی اگر برجام تصویب شود، دلار کمتر از نرخ ets یا نرخ نیمایی نخواهد شد. در بودجه رسمی کشور نرخی برای دلار است که بر اساس آن قیمت تسعیر ۲۳ هزار تومان مشخص شده است. نرخ نیمایی برای گمرک نیز حول و حوش ۲۵ هزار تومان است. قیمت دلار از این ارقام پایین‌تر نمی‌آید. به این دلیل که مبدأ محاسبات و بودجه کشور است.

وی افزود: تمام هزینه‌های دولت با این قیمت‌ها بسته می‌شود. با فروش نفت، ارز وارد شده ضربدر این مبالغ به ریال تبدیل می‌شود. ریال نهایی به وزارتخانه‌ها تحویل داده می‌شود. در نتیجه توافق احتمالی دلار را کمتر از ۲۵ هزار تومان نخواهد کرد. با این روند کف قیمت دلار همین ۲۵ هزار تومان و سقف قیمت در صورت شکست مذاکرات بالای ۳۲ هزار تومان است.


قیمت دلار در بدترین وضعیت

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها نیز قیمت دلار در بدترین شرایط بین ۳۲ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است. البته تأثیر ۱۰ درصدی تورم هم مطرح است. علاوه بر مسائل سیاسی تورم در داخل کشور نیز اثر بالایی بر قیمت دلار دارد. اگر دلار را یک کالا در نظر بگیریم، تمامی کالاها با نرخ تورم تغییر قیمت می‌دهند. کالا مورد نظر بخواهد با نرخ تورم حرکت کند، قیمت کف یا سقف آن بستگی به شرایط با ۱۰ درصد تورم است.

کاووسی در پایان گفت: سناریوهایی مختلفی مطرح می‌شود که مدعی هستند، دلار ۱۰ یا ۱۱ هزار تومان می‌شود اما این شرایط امکان‌پذیر نیست. به این دلیل که در بودجه دلار ۱۱ تومانی تعریف نشده است. پایداری کاهش قیمت دلار در صورت تصویب برجام بستگی به امتیازات توافق دارد. اگر امتیازات کوتاه مدت باشد، کاهش قیمت نیز کوتاه مدت خواهد بود. به صورت کلی دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان خیالی خامی است.


چه خبر از دلار

در ۲۴ ساعت گذشته شاهد شوک پوتین و اردوغان به بازار ارز ایران بودیم. بازار ارز هم‌زمان با سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران، روندی کاهشی به خود گرفت. مهمترین خبر پیرامون دلار درخواست شب گذشته رهبری از پوتین بود. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در دیدار با پوتین بر موضوع خروج دلار از معاملات تأکید کردند. خبر مهم بعدی ارز مسافرتی بود که رئیس کانون صرافان از سقف جدید فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا خبر داد. بر این اساس فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است. برای کشورهای بدون ویزا نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxwpp